آجاک - acak آینده پژوهی

کاهش تعداد دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی جهانی تاثیرگذاری

کاهش تعداد دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی جهانی تاثیرگذاری

به گزارش آجاک، «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش 2023 رتبه بندی تاثیر خود، در حالی نام 20 مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه های برتر جهان منتشر نموده که در ویرایش پیشین این نظام رتبه بندی، 27مؤسسه از ایران در بین مؤسسه های برتر جهان جای گرفته بودند.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه بندی تأثیر، نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه های برتر جهان منتشر نموده و بر طبق این گزارش، دانشگاه های «علوم پزشکی ایران» و «محقق اردبیلی» در جایگاه های نخست و دوم ملی و زیر ۴۰۰ جهانی هستند.

در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور مختلف جهان در لیست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه بندی ۲۷مؤسسه از ایران در بین مؤسسه های برتر جهان جای گرفته بودند.

دکتر محمد حسن زاده؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوی اطلاعات ایران (ایرانداک) در گفتگو با ایسنا، در مورد این نظام رتبه بندی توضیح داد: رتبه بندی تأثیر دانشگاه ها از سال ۲۰۱۹ از طرف موسسه آموزش عالی تایمز به انجام می رسد. این رتبه بندی بر اهداف ۱۷ گانه توسعه سازمان ملل استوار است. در این رتبه بندی، دانشگاه ها برمبنای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می شوند. این به این معنا است که هر دانشگاهی می تواند در ۱۷ حوزه برای رتبه بندی مشارکت کند.

این ۱۷ حوزه عبارتند از:

۱ -پایان دادن به فقر. ۲ -پایان دادن به گرسنگی. ۳ -زندگی سالم وارتقاء رفاه. ۴ -آموزش باکیفیت. ۵ -برابری جنسیتی. ۶ -دردسترس بودن آب سالم و سیستم فاضلاب. ۷ -دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه ۸ -رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته. ۹ -ارتقاء زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر. ۱۰ -کاهش نابرابری. ۱۱ -شهرها وجوامع پایدار وتاب آور. ۱۲ -الگوی تولید ومصرف پایدار. ۱۳ -اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم. ۱۴ -استفاده پایدار ازاقیانوس و دریاها. ۱۵ -ارتقای اکوسیستم وجلوگیری از میان رفتن تنوع زیستی. ۱۶ -جامعه پایدار و صلح آمیز. ۱۷ -احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

وی با اشاره به اینکه نظام رتبه بندی تاثیر، از فاکتورهای تعریف شده برای ارائه مقایسه های بین دانشگاه ها در چهار حوزه کلی پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه و آموزش استفاده می نماید، اظهار داشت: دانشگاه ها می توانند داده های مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را جهت شرکت در رتبه بندی ارسال نمایند.

رییس ایرانداک اشاره کرد: هرکدام از این هدف ها دارای مجموعه ای از معیارهای اختصاصی هستند که برای ارزیابی فعالیت دانشگاه در آن هدف استفاده می شود. هر دانشگاهی که داده های مربوط به هدف ۱۷ و دست کم سه هدف دیگر را عرضه نماید، در رتبه بندی کلی گنجانده می شود.

وی با اشاره به اینکه در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ نظام رتبه بندی تأثیر نام ۲۰ دانشگاه ایرانی هم به چشم می خورد اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایران با قرار گرفتن در رتبه های ۲۰۱ تا ۳۰۰ بهترین عملکرد را در میان دانشگاه های ایرانی داشته است. دانشگاه های ایران در صورت مشارکت در این رتبه بندی، از قابلیت های مناسبی برای قرار گرفتن در کنار دانشگاه های مطرح دنیا برخوردار می گردند.

در جدول ۱، رتبه های ملی و جهانی مؤسسه های ایرانی و در جدول ۲، بهترین امتیازهای کسب شده آنها در اهداف مختلف آمده اند.







بر اساس بررسی های سامانه نمای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه بندی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «دانشگاه منچستر»، «دانشگاه کوئینز»، «دانشگاه سینز مالزی»، «دانشگاه تاسمانیا»، «دانشگاه ایالتی آریزونا»، «دانشگاه آلبرتا»، «دانشگاه آر ام آی تی»، «دانشگاه آلبورگ»، و «دانشگاه ویکتوریا» در جایگاه های دوم تا دهم (از نگاه امتیاز، نهم) هستند.





منبع:

1402/03/16
12:03:38
0.0 /5
317
تگها: پزشكی , پژوهش , سازمان , سیستم
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی