آجاک - acak آینده پژوهی
معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

به گزارش آجاک، معاون پژوهشی وزیر علوم از ایجاد 50 مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها خبر دار و اظهار داشت:  وظیفه آنها ارائه خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید، با اعلان اینکه نهادهای مختلف سیاست گذار در عرصه آموزش های مهارتی در کشور فعال می باشند و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند، اظهار داشت: این مساله در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزه های فرد از ورود به آموزش عالی چیست؛ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در امتداد توانایی، علاقه مندی آنها و اولویت های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.
وی همین طور با اشاره به فعالیت و ارتباط صحیح میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی، اضافه کرد: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با بهره گیری از اهرم های قانونی، آنها را با هم هماهنگ نماییم. همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می اندازیم.
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد: این که موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان های دیگر باشد، سبب پیش نرفتن کار می شود، بدین سبب ما باید از انشقاق جلوگیری نماییم.

صالحی با اعلان اینکه وزارت علوم و سازمان فنی وحرفه ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند، اظهار داشت: سازمان فنی وحرفه ای برای آموزش، دوره های کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده نمائیم.
به گفته وی، باید قانون، ظرفیت ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا نماییم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می نماییم. در واقع از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رییس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت های آموزش عالی وجود دارد.

صالحی اشاره کرد: اقدام دیگر، تقسیم اولویت های مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود. ضمن این که در عرصه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.
وی ادامه داد: همین طور در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دوره ها شرکت کردند. همین طور یکی از موارد مهم دراین زمینه مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خودرا ثبت و منتقل کنند.
این مقام مسؤول درباب وضعیت اشتغال دانش آموختگان نیز اشاره کرد: این گزارش ها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دوره ای منتشر می شود. در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت برمبنای تحقیقات ما و برمبنای نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه ای قابل اجراست. اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی نماییم.



1402/03/09
11:13:30
0.0 /5
348
تگها: آینده , پژوهش , تحقیقات , خدمات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی