آجاک - acak آینده پژوهی
رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات:

سیگاری ها در مقابل كرونا مصون نیستند

سیگاری ها در مقابل كرونا مصون نیستند

به گزارش آجاك رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: مطالبی كه به تازگی در فضای مجازی درباره مصونیت افراد سیگاری در مقابل كرونا یا پایین بودن نرخ بستری آنها در بیمارستان ها منتشر می شود هیچ مبنای علمی ندارد و تحقیقات جدیدی در این خصوص انجام نشده است.


دكتر غلامرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه مطالعاتی كه در چند سال اخیر انجام شده، نشان داده است كه ظرفیت های مقاومتی و تنفسی ریه در اثر استعمال دخانیات پایین می آید، اظهار داشت: مطالعات علمی كه در چند ماه اخیر در چین انجام شده و به تایید سازمان های علمی بین المللی رسیده، نشان میدهد سیستم ماكروفاژ دفاعی ریه بواسطه مصرف دخانیات پایین می آید و این سیستم یكی از سیستم های اصلی مبارزه با ویروس كرونای جدید است بدین سبب هم افراد سیگاری بیشتر به كووید-۱۹ مبتلا می شوند و هم درمان آنها طولانی تر است و علایم و عوارض در رابطه با بیماری در آنها شدیدتر است.
وی اضافه كرد: مرگ ومیر هم در بین افراد سیگاری مبتلا به كووید-۱۹ بالاتر از بقیه افراد است. این موارد مذكور، نتایج استعمال سیگار است. مطالعات جدیدی كه در یكی دو ماه اخیر پخش شده، نشان میدهد افرادی كه سیگارهای الكترونیكی استعمال می كنند نیز مصون نیستند و در صورت مبتلاشدن به كووید-۱۹ با مشكلات جدی روبه رو می شوند.
حیدری افزود: این تاثیر مخرب تری كه كرونا بر افراد سیگاری دارد به وجود نیكوتین در سیگار ربطی ندارد، بلكه به سموم دیگر دخانیات ربط دارد و عموما به كاهش سیستم دفاعی و ایمنی بدن مرتبط می باشد كه در افراد سیگاری بطور بارزتری بیشتر از افراد نرمال رخ می دهد و موجب می شود مرگ ومیر در بین افراد سیگاری مبتلا به كرونا بیشتر از دیگران باشد.
وی در آخر اشاره كرد: مطالبی كه بتازگی در فضای مجازی درباره مصونیت افراد سیگاری در مقابل كرونا و یا پایین بودن نرخ بستری آنها در بیمارستان ها منتشر می شود هیچ مبنای علمی ندارد و تحقیقات جدیدی در این خصوص انجام نشده است.



1399/01/31
22:04:16
5.0 /5
2343
تگها: الكترونیك , پزشكی , تحقیقات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی