آجاک - acak آینده پژوهی

پژوهشی درباره عروسك پشت پرده و خواص آن

پژوهشی درباره عروسك پشت پرده و خواص آن

آجاك پژوهشی درباره عروسك پشت پرده و خواص آن


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، عروسك پشت پرده همچون گیاهان دارویی است كه در طب سنتی ایران و در بیشتر نقاط جهان كاربرد داشته است. این گیاه به فانوس چینی شهرت دارد و بطور عمومی در چین، ژاپن، كره و برخی كشورهای اروپایی كشت می شود. باتوجه به اهمیت گیاهان دارویی پژوهشگران تصمیم گرفتند در پژوهشی خصوصیات زراعی، فیتوشیمیایی و درمانی گیاه دارویی عروسك پشت پرده را بررسی نمایند.
در این پژوهش كه توسط عارفه رحیمی شكوه و وحید عبدوسی، از گروه علوم باغبانی و زراعی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و حسنعلی نقدی بادی و علی مهرآفرین از مركز تحقیقات گیاهان دارویی پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام شده است، آمده: « گیاه عروسك پشت پرده گیاهی علفی و چند ساله است. ریشه این گیاه افشان و سطحی است. ساقه ی آن راست، توخالی و با مقطع بیضی و تخم مرغی شكل است كه برگ های قلبی تا بیضوی شكل، كرك دار و با حاشیه های صاف و موج دار به صورت متناوب روی آن قرار می گیرند.»
بر طبق یافته های پژوهشگران، عروسك پشت پرده گیاهی كم توقع و مناسب برای اقلیم های نیمه گرمسیری است. بااینكه ارقامی از این گیاه در كوهستان ها و مناطق سردسیری رشد می كنند اما برای تولید تجاری و اقتصادی، كشت و پرورش آن در فضاهای بسته شامل زیر پوشش پلاستیك یا سایه بان صورت می گیرد. عروسك پشت پرده بااینكه جزو گیاهان بی تفاوت به طول روز بوده اما حداقل به ۹-۸ ساعت آفتاب در روز یا ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ ساعت آفتاب در سال نیاز دارد.
نویسندگان این مقاله می گویند: « تكثیر این گیاه عموما بوسیله بذر است. اما از قلمه های یك ساله ی چوبی نرم نیز تحت تاثیر هورمون ریشه زایی اكسین می توان بهره برد كه با موفقیت حدود ۳۸ درصدی همراه بوده است. همین طور بوسیله خوابانیدن هوایی و تقسیم بوته نیز می توان آنرا تكثیر كرد. »
مهرآفرین و همكارانش می گویند: « استفاده از عروسك پشت پرده در طب سنتی به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد. نخستین گزارش دارویی این گیاه در سال ۴۷۵ پیش از میلاد در چین بوده است كه برای درمان دیس اوری ( ادرار كردن دردناك) و زایمان غیرطبیعی استفاده شده است. بر طبق گزارش های طب سنتی چین، از كاسبرگ و میوه عروسك پشت پرده به صورت استعمال داخلی و خارجی جهت درمان سرفه، مخاط گلو، یبوست، بیماری های پوستی، یرقان، هموروئید و بیماری های تنفسی استفاده شده است. »
در بخش دیگری از این پژوهش آمده: « نقش ضدتكثیری عصاره گیاه و اجزای خالص كاسبرگ و میوه عروسك پشت پرده، روی سلول های توموری از مهم ترین جنبه های فارماكولوژیكی این گیاه دارویی است. علاوه بر آن، استروئیدهای كاسبرگ عروسك پشت پرده نقش مهمی در كاهش قند خون دارند. طبق نتایج پژوهشگران، غلظت ۱۵۰ میلی گرم استروئید در كیلوگرم گیاه در روز بطور مدلول داری سبب كاهش گلوكز خون، كاهش جذب آب و افزایش وزن موش های آزمایشگاهی شد.»
پژوهشگران می گویند: « عروسك پشت پرده، علاوه بر تازه خوری در در اغلب كشورهای اروپایی از آن به صورت فرآوری شده به اشكال میوه ی خشك، ژله، تهیه سس سالسا، مربا، كمپوت، مارمالاد و بستنی و كوكتل میوه استفاده می شود. همین طور چربی و روغن این میوه در صنایع آرایشی و بهداشتی و تولید لوسیون های بهداشتی استفاده می شود.»
در بخش پایانی این مقاله آمده: « نتایج این مطالعه نشان میدهد كه عروسك پشت پرده به سبب خواص فیتوشیمیایی گوناگون می تواند بعنوان گیاهی دارویی مهم در صنایع داروسازی و غذایی استفاده می شود.»
این پژوهش در چهارمین دوره هجدهمین سال فصلنامه گیاهان دارویی منتشر می شود.




منبع:

1399/01/23
21:26:31
5.0 /5
2423
تگها: پژوهش , تحقیقات , كاربر
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی