آجاک - acak آینده پژوهی
تحقیقات دانشگاهی نشان می دهند

آلوئه ورا، تسكین طبیعی مشكل خارش در بیماران دیالیزی

آلوئه ورا، تسكین طبیعی مشكل خارش در بیماران دیالیزی

آجاك: یكی از بزرگ ترین معضلاتی كه بیماران مبتلا به نارسایی مزمن كلیوی كه به همودیالیز احتیاج پیدا می كنند، از آن رنج می برند، خارش است. پژوهشگران كشور در جستجو برای یافتن دارویی طبیعی بمنظور رفع این معضل، یك گیاه دارویی همه فن حریف را سفارش كرده اند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، میزان بروز مرحله نهایی بیماری كلیوی منتهی به همودیالیز در سال ۲۶۰ نفر در یك میلیون نفر است و سالانه تقریباً ۶ درصد به این تعداد افزوده می شود. ۲۵ تا ۳۵ درصد بیماران كلیوی پیش از دیالیز و ۶۰ تا ۸۰ درصد بعد از آن، از خارش شكایت دارند. بیشترین شدت خارش معمولاً در حین همودیالیز است و علل متفاوتی برای آن ذكر می شود. پوست خشك و تغییر شكل داده، تكثیر عضله های راست كننده مو، افزایش اسیدیته پوست، تجمع كلسیم و منیزیم و فسفر در پوست، هیستامین، كم خونی و آلرژی ازجمله دلایلی است كه برای این مشكل ذكر می شوند.
به اعتقاد متخصصان، خارش می تواند مشكلات فراوانی ازجمله عوارض پوستی، ناراحتی های جسمی و روحی، اختلال خواب و تغییر كیفیت زندگی را در بیماران ایجاد كند و پس برای رفع آن از طیف مختلفی از داروها استفاده می شود. اما به سبب اینكه خیلی از داروهای سنتتیك و شیمیایی كه برای درمان خارش بیماران دیالیزی استفاده می شود، علاوه بر گران بودن، موجب مشكلاتی نظیر آلرژی و مقاومت دارویی می شوند، پژوهشگران درصدد یافتن داروهای جایگزین برآمده اند؛ داروهایی كه روند درمان را پیش برده و هزینه های درمان را كاهش دهند. یك گروه از این داروها، موارد مشتق از گیاهان دارویی هستند.
در این رابطه، پژوهشگرانی از دانشكده علوم پزشكی خمین، دانشكده پرستاری و مامایی تهران و دانشگاه علوم پزشكی اراك پژوهشی را انجام داده اند كه در آن، تأثیر ژل تهیه شده از گیاه دارویی آلوئه ورا بر تسكین و رفع خارش در بیماران تحت همودیالیز مورد ارزیابی علمی واقع شده است.
این مطالعه پژوهشی بر روی ۶۰ بیمار همودیالیزی مبتلابه خارش متوسط و شدید در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشكی اراك انجام شد. بیماران در این آزمایش دو بار در روز به مدت یك ماه با ژل آلوئه ورا تحت درمان خارش پوستی قرار گرفتند و سپس نتایج مورد تجزیه وتحلیل واقع شد.
یافته های این مطالعه كه در فصل نامه «طب مكمل» متعلق به دانشگاه علوم پزشكی اراك انتشار یافته اند، نشان داد كه مصرف ژل آلوئه ورا در بیماران دیالیزی، بطور قابل توجهی موجب كاهش خارش پوستی در آنها می شود.
بگفته اعظم ملك حسینی، محقق گروه پرستاری دانشكده علوم پزشكی خمین و گروه پنج نفری همكارانش، «مرغوب ترین نوع آلوئه ورا در ایران كه یكی از زیستگاه های طبیعی گیاه است، به صورت راحت و ارزان به دست می آید. پس سفارش می شود بیماران همودیالیز از ژل این داروی گیاهی استفاده كنند تا علاوه بر بهبود كیفیت همودیالیز، خارش آنان نیز كنترل شود».
این پژوهشگران می گویند: «در گیاه دارویی آلوئه ورا ۷۵ تركیب شناخته شده وجود دارد كه شامل ۲۰ ماده معدنی، ۲۰ اسیدآمینه و ۱۲ ویتامین در كنار آب هستند. این تركیبات سبب شده اند كه گیاه فوق اثرات دارویی ممتازی را در حوزه های مختلف از خود نشان دهد».
گفتنی است یافته های این پژوهش گامی اثربخش در كنترل یكی از مهم ترین مشكلات بیماران دیالیزی به روشی طبیعی خواهد بود.




منبع:

1399/01/18
23:21:15
5.0 /5
2522
تگها: پزشكی , پژوهش , كیفیت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی