آجاک - acak آینده پژوهی
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:

مأموریت های ویژه هر دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شود

مأموریت های ویژه هر دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شود

آجاک: به گزارش آجاک، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه روند تولید مقالات علوم پزشکی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ قابل توجه است، اظهار داشت: این رشد برای ما قابل قبول نیست و انتظار داریم که بیشتر شود؛ ولی در کل روند، روندی خوبی است. باید مراقب باشیم در طول سالیان، ارتقای رتبه جهانی ما، یک رتبه ای نباشد و چند رتبه افزایش پیدا کند.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی در نشست خبری امروز ضمن تبریک ماه رجب و فرارسیدن ایام دهه فجر ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده در حوزه پژوهش در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم ما در کشور بحث مرجعیت علمی است. از خواسته های مقامات ارشد کشور و مقام معظم رهبری اینست که ما باید مرجعیت علمی داشته باشیم. یکی از ابزارهای لازم برای مرجعیت علمی، تولید علم و دانش و یکی از شاخصهای تولید علمی، انتشار مقالات علمی و کاربردی است.

وی به جایگاه کشور در حوزه علم و دانش اشاره نمود و اظهار داشت: جایگاه ما در منطقه و جهان مشخص است. ما در منطقه جایگاه اول و در دنیا جایگاه ۱۵ را داریم، در حالیکه قبل از انقلاب ما حساب نمی شدیم و مقاله ای نداشتیم تا بر مبنای آن جایگاه ما را اعلام کنند. هر از چند گاهی تولیدات ایران، عراق و چند کشور را باهم اعلام می کردند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: در سال ۱۹۹۹ در پایگاه استنادی اسکوپوس پس از جنگ ۸ ساله دفاع مقدس حدود ۱۸۷۰ مقاله داشتیم که این میزان در سال ۲۰۱۹ بالای ۷۷ هزار مقاله شده است. البته این عدد در کنار کاربردی بودن و مساله محور بودن برای ما خوب است.

وی ضمن اشاره به رتبه علمی ایران در منطقه، اظهار داشت: ما در منطقه رتبه اول را داریم. در صورتیکه در سال ۱۳۷۵ رتبه پنجم بودیم. هم اکنون رتبه ۱۵ جهان را داریم، در صورتیکه در سال ۱۳۷۵ رتبه ما ۵۲ بوده است.

پناهی به اهمیت شیب تولید علم اشاره نمود و توضیح داد: در منطقه خاورمیانه همه کشورها همچون ترکیه، مصر، عربستان و ایران، همه درحال کوشش برای تولید علم هستند که مصرف کننده نباشند. ما در این حوزه روند قابل قبولی داشتیم، ولی شیب تولید علم و سرعت آن هم خیلی مهم می باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ما میانگین سرعت سالیانه تولید علم در همه علوم ۷.۴۴ است، افزود: میانگین سرعت سالیانه تولید علم در حوزه پزشکی ۸.۳۳ است و تلاش ما اینست که این شیب را حتما بیشتر نماییم. روند تولید مقالات علوم پزشکی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ قابل توجه است، ولی این رشد برای ما قابل قبول نیست و انتظار داریم که بیشتر شود؛ ولی در کل روند، روندی خوبی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه رتبه ایران سال گذشته ۱۶ بوده و سال جاری به ۱۵ رسیده است، تصریح کرد: باید مراقب باشیم در طول سالیان این پیشرفتمان یک رتبه ای نباشد و چند رتبه افزایش پیدا کند و این همان سرعت رشد است.

وی در مورد نشریات علوم پزشکی در کشور، اظهار داشت: ما در حوزه پزشکی بالای ۴۰۰ مجله داریم که در پایگاه های مختلف استنادی نمایه شده اند. بالای ۲۰۰ مجله در اسکوپوس نمایه شده و بالای ۱۰۰ در پابمد و ISI نمایه شده اند.

پناهی تصریح کرد: خواسته ما از دانشگاه های علوم پزشکی، تخصصی بودن کار است. یعنی باید دقت کنیم که در کشور به چه چیزهایی نیاز داریم. مثل تجهیزات پزشکی، مواد اولیه دارو، دارو، مسائل در ارتباط با تغذیه، کشاورزی و مسائل محیطی و شیمی. در کنار مقالات و نشریات به دنبال این هستیم که کیفیت تولید علم و دانش ما افزایش پیدا کند.

وی در مورد کیفیت مجلات علمی، توضیح داد: کیفیت علم و دانش را با مجلات Q1 و Q2 تعریف می کنند. هر چه مقالات در مجلات باکیفیت بیشتر شود، نشان دهنده اینست که در فعالیتهای علمی در حوزه هایی است که به درد دنیا می خورد و میتوان از علم در جهت نیازها استفاده نمود. مقالات ما تا یک حدودی به سمت مقالات Q2 رفته، ولی تلاش بر اینست که مقالات مجلات Q2 را افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن اشاره به اهمیت تالیف کتاب ها، اظهار داشت: تالیف کتاب جزو تاکیدات مسؤلان کشور است و در علوم مختلف باید تولید علم به زبان فارسی داشته باشیم تا دنیا به علم ما رجوع کند. ازاین رو ترجمه و تألیف کتاب های مهم برای ما جزو اولویت های جدی است. تعداد کتاب های تالیفی و ترجمه ای ما در ایران در حال افزایش می باشد.
وی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی یا رساله هر دو برای ما مهم می باشد، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، روند طرح های تحقیقاتی و رساله ها در سالهای مختلف تفاوت هایی داشته است. در سال ۱۳۹۹ روند این طرح ها و رساله ها کمی با کاهش مواجه گردید که علل آن همه گیری کرونا و تعطیلات بود که سبب شد طرح های تحقیقاتی و رساله ها کاهش پیدا کند.

پناهی تصریح کرد: طرح های تحقیقاتی و رساله ها شاخصی است که پویایی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را نشان داده است و هرچه تعداد طرح های تحقیقاتی و رساله ها بیشتر باشد، آن دانشگاه و یا مرکز پویاتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، شاخص دیگر در مورد توانایی دانشگاه ها در حوزه علم را تعداد اعضای هیئت علمی دانست و به پژوهشگران یک درصد برتر اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد پژوهشگران پر اسناد ما از ۸ نفر در سال ۱۳۸۵ به ۲۵۷ نفر تا آخر سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه حضور این دانشمندان، نمادی از فعالیت و پویایی دانشگاه ها است، اظهار داشت: ما نشست های مختلفی با اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران یک درصد برتر داشتیم و زیر ساخت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بدنه وزارت بهداشت را طوری طراحی می نماییم که از این دانشمندان و فرهیختگان در دانشگاه ها به صورت برجسته ای استفاده گردد.

پناهی تصریح کرد: نتایج تحقیقات و پژوهشها در همان سال خودش را نشان نمی دهد. کاری که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، امکان دارد ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و یا دیرتر خودش را نشان دهد. ازاین رو نمی توان رشد هر سال را به کار انجام شده در همان سال منتسب کرد.
از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ روند رشد همکاریهای بین المللی صعودی بوده است

وی همکاریهای بین المللی را یکی از نمادهای پویایی دانشگاه ها عنوان نمود و توضیح داد: امروزه محدودیت های خارجی در این حوزه وجود دارد و در داخل هم برخی افرادی که سلیقه خوبی ندارند، رفتار غیرعلمی انجام می دهند و محدودیت های داخلی هم ایجاد می کنند. هم اکنون ۳۰ درصد تولیدات ما برگرفته از همکاریهای بین المللی است. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ روند رشد همکاریهای بین المللی صعودی بوده است.

وی در مورد سهم دانشگاه های علوم پزشکی در تولید علم و فناوری، اظهار داشت: در این حوزه وضعیت قابل قبول است، ولی امید داریم که شرایط بهتر شود. اگر دانشگاهی روند رشد قابل توجهی نداشته باشد و دانشگاهی فعالیت هایش در جهت مأموریت های محوله نباشد، ما با اینها جلسه می گذاریم و این موضوعات را بررسی می نماییم.

پناهی دومین ابزار در مرجعیت علمی را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: تعداد اعضای هیئت علمی در حوزه سلامت بسیار کم تر از اعضای هیئت علمی دیگر دستگاه ها است؛ ولی با همین تعداد کم، کارهای انجام شده در وزارت بهداشت شاخص تر هستند. حدود ۱۲ درصد از اعضای هیئت علمی ما اچ ایندکس های بالای ۱۵ دارند. نزدیک به ۲۲ هزار عضو هیئت علمی در حوزه سلامت داریم که حدود ۲۰ هزار نفر آموزشی و بالای ۱۵۰۰ نفر هیئت علمی پژوهشی هستند.

وی افزود: این افراد در مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها و شبکه های تحقیقاتی و... مشغول هستند. بالای ۶۰۰ نخبه در حوزه های مختلف در سیاستگذاری ها با ما در وزارت بهداشت همکاری دارند. تلاش کردیم در سیاستگذاری و مدیریت تحقیقات از همه ظرفیت این نخبگان استفاده نماییم.
مراکز تحقیقاتی را به سمت شبکه سازی می بریم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، سومین شاخص در مرجعیت علمی را زیر ساخت ها عنوان نمود و اظهار داشت: ما بیشتر از ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم و برنامه اینست که مراکز تحقیقاتی را به سمت شبکه سازی ببریم و از مطالعات جزیره ای موردی جلوگیری نماییم. یکی از جدی ترین خواسته های ما توسعه تحقیقات بالینی است. هر بیمارستان آموزشی و پژوهشی ما باید واحد توسعه تحقیقات بالینی داشته باشد و ابلاغ کردیم که از این ها حمایت شود.

وی با بیان اینکه شیوه نامه ارزیابی مراکز تحقیقاتی سال جاری تغییر کرده است، اظهار داشت: برای نخستین بار ایمپکت و تأثیر اجتماعی را برای ارزشیابی مراکز تحقیقاتی اضافه کردیم. در دنیا مراکز تحقیقاتی باید اثرگذاری اجتماعی داشته باشند. یعنی مرکز تحقیقات باید نشان دهد که در جامعه تأثیر داشته است. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خیلی خوب از این مورد حمایت کردند.

پناهی به رتبه کشور در شاخص جهانی نوآوری اشاره نمود و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه های علوم پزشکی ما فناور شوند. ما یک ارتقای هفت پله ای در این عرصه داشتیم. شاخص نوآوری نمادی از تولید دانش بنیان است.
وی در مورد دستاوردهای فناورانه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توضیح داد: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱، تعداد ۵۲۸ شرکت به جمع شرکتهای مستقر در مراکز رشد پیوسته اند، همینطور ۸ مرکز رشد جدید هم بوجود آمده است. محصولات مجوزدار حوزه سلامت به ۲۶۹ محصول افزوده شده است و همینطور ۵۶۷ محصول نمونه اولیه در یک سال بوجود آمده است. ما به دنبال تجاری سازی این محصولات هستیم؛ بر همین مبنا ۱۱۵ محصول تجاری در حوزه سلامت داشتیم. هم در حوزه محصولات مجوز دار، محصول نمونه اولیه و محصول تجاری روند روبه رشد بوده است.
ماموریت های ویژه هر دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شود

پناهی تصریح کرد: ابتدای سال ما نیازهای حوزه سلامت را برای دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کردیم و مأموریت های ویژه ای برای هر دانشگاه مشخص کرده ایم که فردا ابلاغ خواهد گردید.

وی به تاسیس ۳۶۶ شرکت دانش بنیان فعال حوزه سلامت در سال ۱۴۰۱ اشاره نمود و افزود: امسال برای ۱۳۹۱ محصول در مراکز رشد و پارک های فناوری سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی، مجوز عرضه به بازار سلامت محور دریافت شد. با مجوز شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی ۷ مرکز نوآوری راه اندازی و تاسیس شد و همینطور در خلال یک سال قبل ۸ مرکز رشد فناوری سلامت تاسیس و به راه افتاده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه واکسن، بخصوص ضمن اشاره به واکسن کرونا ویروس، اظهار داشت: در کشور ما همزمان با دیگر کشورها تحقیقات بر روی واکسن کرونا شروع شد. واکسن mRNA هم اخیراً در کمیته مطالعات بالینی تایید شده است و در آخرین جلسه کمیته وزارتی اخلاق، مجوز داده شد که این واکسن را به فاز یک انسانی ببرند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در دنیا از واکسن های با پایه mRNA بعنوان زیرساختی برای تولید واکسن های دیگر استفاده می شود.

پناهی با بیان اینکه هم اکنون شرایط کشور در زمینه واکسن کرونا خوب است، اظهار داشت: باید واکسن ها را از حیطه کرونا خارج کرده و به سمت دیگر موارد ببریم یا اینکه آنها را به سمت سویه های جدید کرونا سوق دهیم و مراکز تحقیقاتی ما در این حوزه درحال تلاش هستند. اگر می خواهیم در این حوزه فعالیت نماییم، باید سویه ووهان کرونا را رها نماییم و به سمت سویه های جدید برویم.




منبع:

1401/11/21
11:57:26
0.0 /5
482
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , دستگاه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی