آجاک - acak آینده پژوهی
در گفت وگو با آجاك مطرح شد

چالش هدفمند نبودن مبحث پژوهشها

چالش هدفمند نبودن مبحث پژوهشها

به گزارش آجاک، معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی مهم ترین چالش پژوهش های دانشجویی را هدفمند نبودن انتخاب مبحث تحقیق عنوان نمود و اظهار داشت: ضعف اصلی اینست که هیچ هدفمندی برای انتخاب مبحث رساله ها و رساله ها وجود ندارد و مرجعی نیست که بگوید این ها اولویت های کشور هستند و باید از بین آنها مبحث برگزید. به همین خاطر کارها در ریل رفع تکلیف می افتند.



دکتر داود حسین پور در گفتگو با ایسنا، در مورد مهم ترین چالشی که پژوهش های دانشجویی با آن مواجهند، اظهار داشت: برخی اوقات موضوع هایی برای رساله یا رساله انتخاب می شوند که نه مرز دانشی هستند و نه به خلا نظری و نه به مسائل جامعه کمک می کنند. این موضوعات یا تکراری هستند و یا در سازمان ها و دستگاه ها کاربردی ندارند. این نوع رساله ها با هر استادی هم انجام شوند، مشکلی از مشکلات جامعه را حل نمی کنند.

وی افزود: رساله و رساله دکتری باید تقاضامحور باشند و باید مبحث خویش را از اولویت ها و مسائل یک سازمان بگیرند. اگر این گونه باشد، میتوان مطمئن بود برای آن مساله داده های واقعی هم جمع آوری می شود و با کمک اساتید راهنما و مشاور، یک کار ارزشمند صورت می گیرد و به توسعه علمی کمک نماید.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ضعف اصلی در پژوهش را هدفمند نبودن انتخاب مبحث تحقیق عنوان نمود و توضیح داد: انتظار ما اینست که یک رساله یا رساله حتما به حل مسائل جامعه کمک نماید. ضعف اصلی اینست که هیچ هدفمندی برای انتخاب مبحث رساله ها و رساله ها وجود ندارد و مرجعی نیست که بگوید این ها اولویت های کشور هستند و باید از بین آنها مبحث برگزید.

وی اضافه کرد: باید به دانشجوی دکتری اظهار داشت که ما به شما چهار پنج سال حقوق مجانی می دهیم و شهریه نمی گیریم، پس وظیفه شما اینست که نیاز اساسی کشور را حل کنید.

حسین پور با بیان اینکه چنین مرجعی وجود ندارد و ازاین رو کارها در ریل رفع تکلیف می افتند، اظهار داشت: بخش عمده ای از رساله ها و رساله ها رفع تکلیف هستند. برای اینکه چیزی نوشته و مدرکی گرفته شود.

وی تصریح کرد: پس باید یک مرجعی وجود داشته باشد که مسائل و اولویت های سازمان ها و نیازها را به دانشگاه ها عرضه کند تا آنها تبدیل به رساله و رساله شوند و خروجی آن پژوهشها به دستگاه اجرایی برگردد و مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی بخش دیگر مبحث کاربردی نبودن پژوهشها را روحیه اساتید دانست و اظهار داشت: بعضی از اساتید موضوعات و مسائل مورد نیاز را در اختیار دانشجو قرار نمی دهند و عنوان می کنند که خودت یک مبحث را انتخاب کن! این بی اعتنایی و عدم صرف وقت اساتید سبب می شود بر روی موضوعی کار صورت گیرد که ارزش اجتماعی ندارد و مساله ای از جامعه را حل نمی کند.

وی در رابطه با راهکار حل این مشکل، توضیح داد: اگر می خواهیم رساله ها و رساله ها سودمند باشند، حتما باید موضوعات از مرجعی مانند پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی بیایند. این پژوهشکده ها باید با دولت و جامعه ارتباط داشته باشند و مسائل را از جامعه احصا کنند، در دانشگاه بیاورند و آنها را در اختیار دانشجویان قرار دهند و از این طریق دانشجو ملزم به حل نیاز سازمان و کشور شود. اگر این اتفاق بیفتد، هدفمندی پژوهش اتفاق می افتد و پژوهشها مسیر درستی پیدا می کنند.

حسین پور با بیان اینکه هدفمند کردن پژوهش یکی از اهدافی است که در دانشگاه علامه طباطبائی دنبال می شود، اظهار داشت: پژوهش باید در مسیری قرار گیرد که مرجعیت را تأمین کند. کاری صورت گیرد که دیگران به آن رجوع کنند و نیازی از جامعه را حل کنند.

وی افزود: بخش دیگری از اقدامات در مورد برند و جایگاه علوم انسانی است. باید به این درک برسیم که یکی از علومی که می تواند مسائل جاری و آتی کشور را حل کند، علوم انسانی است. وقایع اخیر نه مکانیک است، نه شیمی و...، کاملاً مقوله ای انسانی و اجتماعی است و پاسخش در علوم انسانی است. پس باید جایگاه و منزلت این علوم را بالا برد تا مرجع شوند و بتوانند برای مسائل نسخه دهند و آنها را حل کنند و حرف آنرا هم مردم و هم دولت بخوانند.

معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی مبحث مهم دیگر را حضور دستگاههای اجرایی در دانشگاه ها و حضور اساتید در دستگاههای اجرایی عنوان نمود و اظهار داشت: ما بعنوان دانشگاه، نیازمند یک اتاق در سازمان های مختلف و دستگاههای اجرایی هستیم تا استاد بتواند مساله آن دستگاه را حل کند.

وی اظهار نمود: ارتباط با صنعت در دانشگاه ما با استقرار دانشگاه در دستگاههای دولتی و وزارت خانه ها در حال انجام می باشد. هم اکنون با وزارت کار و وزارت کشور این ارتباط بوجود آمده و دانشگاه علامه طباطبائی در این وزارت خانه ها یک میز و یک دفتر دارد. مشابه میز دولت در دانشگاه که ارتباط هیئت دولت با دانشگاه است.

حسین پور مبحث مهم دیگر را ضرورت تحول در علوم انسانی دانست و خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که علومی که در جامعه داریم، بومی سازی شوند و با شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه هماهنگ باشند و اسلامی باشند. اسلامی شدن علوم اینست که با ارزش های حاکم در جامعه من سازگار باشد. ما در دانشگاه علامه طباطبائی برای تحول در علوم انسانی یک پژوهشکده ایجاد کردیم و این هدف را دنبال می نماییم که آرام آرام در قسمت هایی محتوا، کتاب های درسی و نظریه هایی را که برگرفته از مفروضات، ارزش ها و پیش فرض های اسلامی ایرانی ما است، تولید نماییم.




1401/10/14
14:05:03
0.0 /5
496
تگها: پژوهش , دستگاه , سازمان , كاربر
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی