آجاک - acak آینده پژوهی

راهکارهای توسعه یادگیری با فناوری موبایل در آموزش عالی

راهکارهای توسعه یادگیری با فناوری موبایل در آموزش عالی

آجاک: امروزه یادگیری با بهره گیری از فناوری های موبایل، جایگاهی ویژه را در سرتاسر جهان پیدا کرده است. پژوهشگران کشور برای بهبود جایگاه این شیوه یادگیری-یاددهی در ایران تحقیقی را انجام داده و پیشنهادهایی را ارائه کرده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، یادگیری با تلفن همراه، تأثیر قابل توجهی بر آموزش در سراسر جهان داشته و تحقیقات در مورد استفاده از این شیوه یادگیری از اوایل سال ۲۰۰۰ شروع شده است. استفاده از فناوری آموزشی در پروسه یادگیری، البته موضوع جدیدی نیست و همپای خود نظام آموزشی، قدمت دارد. اما به کارگیری فناوری های تحول آفرین و ظهور رویکرد جدیدی از یادگیری به عنوان یادگیری الکترونیکی عمر چندان زیادی نداشته و بسیار مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار دارد. امروزه به دلیلهای متعدد، فراگیران در کنار تجربه های آموزشی به دست آمده بوسیله آموزش های سنتی چهره به چهره، ممکنست به آموزش های ازراه دور نیاز پیدا کنند و متقاضی برگزاری دوره های درسی به شیوه الکترونیکی و ازراه دور باشند.
بگفته متخصصان، فناوری های موبایل، شیوه های آموزشی را تغییر داده اند، به نحوی که امروزه کل جوامع بوسیله آن به اطلاعات نگاه کرده و از آنها استفاده می نمایند. در همین راستا فناوری های ارتباطی مانند تلفن همراه یا تلفن هوشمند در تبدیل پروسه یادگیری از شیوه متعارف و سنتی آن به شکل برخط و غیر حضوری بسیار مؤثر بوده اند. ظهور برنامه های کاربردی یادگیری در تلفن های همراه، آموزش را بسیار تسهیل کرده است. یادگیری موبایل رویکرد نسبتاً جدیدی در نظام یاددهی-یادگیری است که در آن کاربران با کمک دستگاه های هوشمند خود قادرند در هر مکان و زمانی به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و بسادگی حرکت سرانگشتان بر روی صفحه تلفن همراه، به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
در این رابطه، یک مطالعه مروری توسط پژوهشگرانی از دانشگاه تهران انجام شده است که در آن مؤلفه های در رابطه با یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی ایران بررسی شده اند.
در این تحقیق کاربردی، پژوهشگران به جستجوی پژوهش های منتشرشده در پایگاه های اطلاعاتی داخلی نظیر جهاد دانشگاهی، مگ ایران و نورمگز در بازه زمانی 1390 تا 1400 پرداخته و اطلاعات مورد نیاز خودرا بعد از استخراج، مورد تجزیه وتحلیل علمی قرار داده اند.
نتایج حاصل از این تحقیق، منجر به شناسایی 17 مفهوم شد که در قالب 5 مؤلفه طبقه بندی شد. بر طبق این یافته ها، مؤلفه های در رابطه با مدرس (دانش، نگرش و مهارت های مورد نیاز)، فراگیر (دانش، نگرش و مهارت های مورد نیاز)، راهبری کلاس درس (تعامل، روش های یادگیری، روش های یاددهی، ارزشیابی، محتوا)، سازمان و مدیریت (منابع مالی، منابع اطلاعاتی، فرهنگ سازمانی) و فناوری (نرم افزار، سخت افزار و زیرساخت) دارای اهمیت فراوانی در زمینه یادگیری موبایل هستند و لازم است برای بسط بیشتر این حوزه، مورد توجه قرار گیرند.
بنا بر گفته های فاطمه نارنجی ثانی، استادیار و محقق گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران و همکارانش، «عصر حاضر، عصر گذر از آموزش کلاسیک به آموزش الکترونیکی و یادگیری موبایل است و بر این اساس لازم است واقعیت ها و تفاوت های این دو نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرند. در یادگیری موبایل برخلاف نظام کلاسیک، این محیط آموزشی است که به طرف فراگیر می رود. بطوریکه فرد می تواند بدون حضور فیزیکی در مدرسه و یا دانشگاه، از منزل یا هر مکان دلخواه به پروسه یاددهی-یادگیری بپردازد».
آنها می افزایند: «این امر، مستلزم تغییر نقش مدرس و فراگیر و درک پارادایم سوم حاکم بر دنیای آموزش است. در این خصوص، تولید محتواهای آموزشی مناسب و شیوه تدریس درست و آشنایی استادان و دانشجویان در حوزه روش استفاده از سامانه های آموزش الکترونیکی و سایر اپلیکیشن های فضای مجازی، همگی از عوامل مؤثر در تعیین میزان کیفیت یادگیری موبایل هستند».
در این پژوهش کاربردی و در امتداد نتایج به دست آمده از آن، پیشنهادهایی برای متصدیان و سیاست گذاران نظام آموزش عالی ارائه شده اند.
نارنجی ثانی و همکارانش در این رابطه اظهار کرده اند: «پیشنهاد می شود کلاس های آموزشی در سطوح دانش و نگرش برای ذینفعان کلیدی درگیر در پروسه یادگیری در آموزش استفاده از فرایندهای یادگیری موبایل برگزار شود».
آنها در ادامه آورده اند: «همچنین بایستی کارگروه تخصصی متشکل از متخصصان و صاحب نظران موضوع یادگیری موبایل با هدف طراحی سازوکارها و برنامه های عملیاتی برای کاهش مقاومت و پذیرش در راستای تلفیق فناوری های تحول آفرین با پروسه یاددهی-یادگیری تشکیل شود».
در این تحقیق همین طور به دو راه حل زیر اشاره شده است:
- فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات و نرم افزارهای مناسب جهت استفاده از یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی.
- طراحی و اجرای رویدادهای علمی و آموزشی برای افزایش میزان آگاهی و ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان، اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان نسبت به اهمیت کاربست یادگیری موبایل در کلیه فرآیندهای در رابطه با نظام یاددهی-یادگیری.
از این یافته ها، مقاله ای علمی پژوهشی تهیه شده که در فصل نامه «پژوهش در برنامه ریزی درسی» انتشار یافته است. این فصل نامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران انتشار می یابد.



1401/10/02
12:46:54
0.0 /5
573
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی