آجاک - acak آینده پژوهی
یادداشت مهمان،

كشورهای مختلف در برخورد با كرونا چه رویكردهایی اتخاذ نموده اند؟

كشورهای مختلف در برخورد با كرونا چه رویكردهایی اتخاذ نموده اند؟

به گزارش آجاك دبیر سابق شورای صنفی دانشكده پزشكی شیراز در مقاله ای با عنوان ˮكشورهای مختلف در برخورد با كرونا چه رویكردهایی اتخاذ نموده اند؟ˮ به بررسی رویكرد بعضی از كشورها در مواجهه با این ویروس پرداخت.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، دكتر امیرهومن هویدایی در این مقاله به بررسی رویكرد بعضی از كشورهای جهان در مقابله با همه­ گیری كروناویروس جدید (COVID-۱۹) پرداخته و نكته قابل ذكر اینكه قسمت­ هایی از متن، حاصل ایده یا ترجمه مقالاتی از نویسندگان بین المللی است.
استرالیا
دولت استرالیا در روز ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ (۸ اسفند ۹۸) واكنش اضطراری خویش را به COVID-۱۹ اعلام نمود و آنرا بسیار زودتر از سازمان جهانی بهداشت یك پاندمی اظهار داشت.
از دیدگاه برخی دانشگاهیان این كشور، این رویكرد مقامات را قادر ساخت تا به سرعت بودجه اضطراری و معافیت های مالیاتی را اعلام كنند و زمان ارزشمندی را برای بیمارستان ها خریداری كنند تا بتوانند برای سیل احتمالی بیماران آماده شوند.
تا روز ۲۸ اسفندماه ۹۸، برپایه گزارش وبسایت worldometers.info، شمار تلفات این كشور ۶ نفر و مجموع مبتلایان تایید شده ۵۶۵ نفر است. هر كسی كه به استرالیا سفر می كند، فارغ از آن كه در معرض برخورد با بیماران كرونا قرار گرفته بوده یا نه، باید به مدت ۱۴ روز خویش را ایزوله نماید.
هم اكنون نخست وزیر این كشور بسته شدن مدارس و ایزوله شدن جمعیت عمومی را متوقف كرده است. و اعلام نموده كه برخورد زودهنگام استرالیا با كرونا بعنوان یك بیماری همه گیر برای آمادگی در این حوزه كمك كرده است. البته او اعلام نموده است كه این اقدام منجر به "وحشت اولیه" ای هم در بین مردم شده كه از مصادیق آن می­توان به اتمام دستمال كاغذی بعنوان یكی از نخستین كشورها در این كشور اشاره نمود.
سنگاپور
تعداد كمی از كشورهایی كه با این ویروس مبارزه می كنند به اندازه سنگاپور موفق بوده اند. برپایه گزارش worldometers.info تا ۲۸ اسفندماه شیوع این بیماری ۳۱۳ مورد بوده و هیچ مرگ و میری نداشته است.
بنا به اظهارات مدیر موسسه سلامت جهانی دانشگاه ملی سنگاپور، این كشور دارای شماری از عواملی است كه منجر به این موفقیت شده است: یك نظام سلامت عالی؛ آزمایش بسیار زیاد برای تشخیص ویروس، برنامه­های ردیابی و مهار كردن، جمعیت كوچك این كشور و شهروندانی كه عموما آنچه را كه دولت به آنها دستور می دهد، می پذیرند.
وی كه سابقا برنامه مبارزه با ایدز سازمان جهانی بهداشت را اداره می كرد اشاره نموده است كه رهبری قوی در دولت وجود دارد، اما مهم این است كه مردم هم به دولت اعتماد دارند. او گفته است كه سنگاپور به شركت ها و بعضی از دانشگاه ها اجازه داده است تا باز بمانند اما دستورالعمل های دقیقی در مورد اندازه اجتماعات (كمتر از ۲۵ نفر) وجود دارد اما آنها هنوز كشور را تعطیل نكرده اند. او اشاره نموده است كه آنها همینطور دارای تجربه برخورد با كروناویروس دیگری به نام سارس (سندرم تنفسی حاد تنفسی كه یك ویروس كشنده است) را هم داشته اند كه به آنها اعتماد به نحوه برخورد با كروناویروس جدید را داده است.
این كشور هم اكنون قرنطینه ۱۴ روزه برای ورود همه تازه واردان به این كشور اعمال كرده است.
كره جنوبی
كرونا در كره جنوبی بیشتر از ۸۴۰۰ مورد مبتلا شدن و حداقل ۸۴ كشته بر جای گذاشته است. در این كشور، بیشتر از ۲۰۰، ۰۰۰ نفر (در حدود ۱ نفر در هر ۲۵۰ نفر) مورد آزمایش قرار گرفته اند، این برنامه یك برنامه غربالگری بسیار دقیق با تست سریع و مجانی است كه نتایج آن معمولا در عرض ۲۴ ساعت مشخص می شود. كره جنوبی همچون نخستین كشورهایی بود كه یك سیستم غربالگری حین رانندگی را به راه انداخت كه موفقیت آن قابل قبول بود.
كره جنوبی، مانند سنگاپور، تایوان و هنگ كنگ، یكی از برخی از مكان هایی در آسیا است كه در آن به نظر می آید موفقیت هایی به دست آورده اند یا حداقل به صورت بالقوه تعداد مبتلا شدن را در طول یك دوره طولانی تر گسترش داده اند تا سیستم های بهداشتی زمان كافی برای پذیرش مراجعان این بیماری را داشته باشند. به نظر می­رسد تصمیم برای شروع و یا تغییر در بازگشایی مدارس و راه اندازی مجدد كارخانه ها و كسب و كارها در بعضی مناطق به بررسی شرایط و وضعیت چین موكول شده است.
چین
هرچند گزارش نخستین مورد و بیش­ترین میزان مبتلا شدن به بیماری مربوط به چین بوده است اما این كشور قادر بوده كه موج مبتلا شدن به این بیماری را كه هم اكنون به سرعت تغییر دهد. این گزارش كم تر از ۱۵ مورد مبتلا شدن جدید و ۱۱ مورد مرگ در روز ۲۸اسفند به گزارش worldometers.info كه تعداد كل موارد آن به ۸۰۸۹۴ تن رسید در كنار بیشتر از ۶۹۰۰۰ بیمار بهبود یافته، آمار قابل توجهی است.
چین اقدامات گسترده ای را به اجرا در آورد كه مردم را به مدت چندین هفته مجبور به ممنوع كردن انواع اجتماعات عمومی كرد و حدود ۲۰۰۰۰ نفر از كاركنان پزشكی سراسر كشور را بسیج كرد. در اوج شیوع این بیماری، ۱۲۰ میلیون دانش آموز در مدرسه به صورت آنلاین تدریس می شدند.
مشاور ارشد دولت چین گفته كه نگران آن است كه تأثیر سبب تلفات بیشتری نسبت به خود ویروس شود. وی افزوده كه در خلال این حادثه، مقامات در چین از تك تك افراد ساكن در مناطق صدمه دیده بازدید كرده اند. وی اشاره كرده كه بیماران در استادیوم های بزرگ و سایر مكان های دیگر تحت نظر و درمان، بوده اند.
انگلستان
نخست وزیر این كشور تایید كرده است كه بریتانیا با "بزرگ ترین بحران سلامت عمومی" چند دهه اخیر مواجه می باشد. تا ۲۸ اسفندماه ۹۸، شیوع بریتانیا بیشتر از ۲۶۰۰ و ۷۱ مرگ در وبسایت worldometers.info اعلام شده است.
در ابتدا نخست وزیر این كشور اعلام نمود كه " خیلی از عزیزان خواهند مرد"، با این حال، از همان آغاز به نظر می آید كه به علت گسترش گسترده این بیماری در جامعه، بهترین حالت در كشور، كوشش برای رسیدن به مصونیت عمومی در اسرع وقت خواهد بود. یعنی مداخله خاصی صورت نگیرد و اغلب افراد مبتلا شوند تا جامعه مصون شود.
گروهی از متخصصان حوزه پزشكی و اپیدمیولوژی اعلام نموده اند كه تا زمانی كه افرادی كه این بیماری را دارند بهبود یابند و ماه ها مطالعه شوند، شواهدی برای پشتیبانی از این نظریه در دسترس نیست. همینطور معلوم نیست كه تا چه مدت مصونیت باقی خواهد ماند. نخست وزیر این كشور بعد از آنكه محققان در امپریكال كالج لندن پیشبینی كردند كه در صورتیكه زنجیره های انتقال به سرعت كاهش نیابند یا شكسته نشوند، حدود ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا كشته خواهند شد، اظهارات خویش را تغییر داد.
دولت بریتانیا هم اكنون هر بریتانیایی را با سن بیشتر از ۷۰ سال، صدمه پذیرترین گروه سنی، به شمار می آورد و از او می خواهد تا حدود سه ماه در خانه بماند. همینطور دولت این كشور، لغو ارتباط غیر ضروری با دیگران و تمام سفرهای غیرضروری را خواهان شد. با این وجود، رستوران ها، مدارس و مراكز تفریحی تا حد زیادی باز هستند. محققان امپریكال كالج این كشور می گویند كه امكان دارد این محدودیت ها تا ۱۸ ماه نیاز باشد.
آلمان، فرانسه و اسپانیا
مقامات در آلمان اقدامات نسبتا سختی را اتخاذ نموده اند كه شامل بستن همه مدارس و مراكز مراقبت روزانه می شود. رویدادهای مربوط به بیشتر از ۵۰ شخصیت هم ممنوع شده است.
موزه ها، سالن های سینما، سالن های ورزشی، استخرهای شنا و كلوپ های شبانه هم به صورت موقت بسته شده اند. صدر اعظم آلمان هم اقامت شبانه در هتل ها را ممنوع اعلام نموده است، مگر اینكه " لازم و ضروری باشد نه با اهداف گردشگری."هرچند او برای چند هفته، برای هم كاری نزدیك با كشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پیشگیری از گسترش ویروس اقدام نموده بود اما باتوجه به افزایش سریع تعداد بیماران، مرزهای آلمان با اتریش، سوییس، فرانسه، لوكزامبورگ و دانمارك را بست. آلمان بیشتر از ۱۱۳۰۲ مورد تایید شده و ۲۷ مورد مرگ را تایید كرده است.
رئیس جمهور فرانسه، محدودیتهایی را اعلام نموده و ذكر كرده كه فقط به پزشك و به فروشگاه های مواد غذایی رجوع كنید. دور اول انتخابات محلی در این كشور برگزار گردید اما گفته اند قصد دارند دور دوم را به تعویق بیاندازند. در ۲۸ اسفندماه، فرانسه بیشتر از ۷۷۳۰ مورد مبتلا شدن به ویروس و ۱۷۵ مورد مرگ داشت. اسپانیا، چهارمین كشور آلوده به ویروس بعد از چین اقداماتی مشابه به فرانسه را انجام داده است. بیشتر از ۱۳۹۱۰ مورد مبتلا شدن و ۲۰۸۴ مورد مرگ و میر آماری است كه در worldometers.info برای این كشورها گزارش شده است.
ایتالیا
ایتالیا بعد از چین بیش­ترین میزان مرگ و میر را دارد. Worldometers.info گزارش داده است كه تا ۲۸ اسفندماه، بیشتر از ۳۱۵۰۰ مبتلا شدن و ۲۵۰۰ مرگ در این كشور در اثر كرونا ثبت شده است.
كمبود تخت­های بستری و دستگاه­های ونتیلاتور سبب شده است كه كالج بیهوشی ایتالیا دستورالعمل هایی را برای پزشكان در مورد نحوه مدیریت بحران تهیه نماید. اولویت بندی درمان برای افرادی است كه زیر ۸۰ سال و فاقد هر گونه بیماری زمینه­ای همراه هستند. با عنایت به آن كه خیلی از بیماران، به درمان یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، پزشكان و كادر درمان باید انتخاب كنند كه چه كسی زندگی كند و چه كسی بمیرد. این نوعی از تریاژ در پزشكی است كه معمولا در زمان جنگ دیده می شود.
در ایتالیا مردم تنها به سوپرماركت ها و داروخانه­ها دسترسی دارند و این كشور یك محاصره حدودا كامل را بر روی شهروندان خود اعمال كرده است. ممنوعیت تردد و محدودیت های مسافرتی وجود دارد و اماكن و میادین عمومی آن عملا خالی هستند.
آمریكا
شهرهای سراسر ایالات متحده آمریكا آغاز به بستن مدارس، رستوران ها، استادیوم های ورزشی، مراكز تفریحی و تشویق به حفظ "فاصله اجتماعی" كرده اند.
رئیس جمهور آمریكا، اعلام نموده افراد از تجمع بیشتر از ۱۰ نفر برای پیشگیری از گسترش این ویروس اجتناب كنند. وی همینطور درخواست اعلام وضعیت اضطراری ملی نموده و دولت او از بسته­های حمایتی اقتصادی اطلاع داده است.
در این كشور بعد از گزارش نخستین مورد مبتلا شدن به بیماری، اعلام گردید همه چیز تحت كنترل است اما به­نظر می­رسد بیشتر از ۷۳۰۰ مورد مبتلا شدن و ۱۱۶ مورد مرگ و میر شرایط را تغییر داده است.



1399/01/06
12:38:10
5.0 /5
2757
تگها: آنلاین , پزشكی , پشتیبان , تجربه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی