آجاک - acak آینده پژوهی

انتشار نظریه قدرت بندری پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه ایالتی یوتا در الزویر

انتشار نظریه قدرت بندری پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه ایالتی یوتا در الزویر

آجاک: نظریه پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه ایالتی یوتا با عنوان «قدرت بندری»، در مجله معتبر جغرافیای حمل و نقل از انتشارات الزویر منتشر گردید.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر سید عباس احمدی عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران به همراه حسن نورعلی دانشجوی دکترای رشته جغرافیای سیاسی و پروفسور کالین فلینت ژئوپلیتیسین برجسته جهانی، استاد دانشگاه ایالتی یوتا در ایالات متحده و سردبیر مجله ژئوپلیتیک از انتشارات تیلور و فرانسیس (۲۰۱۴-۲۰۲۰)، موفق به چاپ نظریه «قدرت بندری» در مجله معتبر جغرافیای حمل و نقل شدند.

در این نظریه، دوگانه سنتی قدرت خشکی و قدرت دریایی به چالش کشیده شده و بجای تمرکز صرف بر قلمروهای قاره ای یا پهنه های آبی (نظیر آنچه در نظریات سنتی ژئوپلیتیک مثل هارتلند، ریملند و … وجود دارد)، بنادر به عنوان گره ها و نقاط اتصال آب و خشکی در شبکه های اقتصادی و تجاری معرفی می گردند و این پتانسیل را دارند که به عنوان دروازه ای بین اقیانوس ها و خشکی اوراسیا عمل کنند.

بدین سبب قدرت بندری، قدرتی است که هم بازیگر اصلی در دریاها، خصوصاً حمل و نقل دریایی است و هم به خشکی اوراسیا که پیش تر نفوذناپذیر تلقی می شد، بواسطه بنادر دسترسی و نفوذ دارد. نظم ژئوپلیتیک جهانی قرن بیست ویکم تحت سلطه کشوری خواهد بود که در قدرت بندری غالب است و چین هم اکنون در موقعیتی قرار دارد که این نقش را ایفا کند.

برمبنای نظریه قدرت بندری، بنادر به عنوان ابزار ژئوپلیتیکی در تغییرات دوره گذار ژئوپلیتیکی برای شکل بخشیدن به نظم جهانی آینده، امکان پیش بینی دسترسی اقتصادی و دولتی در سراسر اقیانوس ها و قاره ها را فراهم می کنند. ساخت بنادر برای ایجاد شبکه ها، خصوصاً آنهایی که به خشکی اوراسیا می رسند، ممکنست توزیع جغرافیایی قدرت در نظام بین ‎المللی را به شدت تغییر دهد. کشوری که در قدرت بندری غالب است، با بهره گیری از معیارهای هشت گانه ای که در این نظریه شناسایی شده است، بیشترین پتانسیل را برای هدایت گذار ژئوپلیتیک فعلی و شکل دادن به نظم جهانی ژئوپلیتیک بعدی خواهد داشت.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، این معیارها عبارتند از: ۱- جریان تجارت جهانی بوسیله بنادر برتر، ۲- اپراتورهای برتر بندری، ۳- کنترل و هژمونی بر بنادر، ۴- شبکه های حمل و نقل دریایی، ۵- دسترسی به اوراسیا، ۶- مرکزیت بنادر در کدهای ژئوپلیتیک ۷- شهرهای بندری به عنوان شهرهای جهانی ۸- حفظ نیروی دریایی آب های آبی.

نظریه قدرت بندری در قالب مقاله علمی در مجله معتبر جغرافیای حمل و نقل (Journal of Transport Geography) از انتشارات الزویر (Elsevier) با رئال تایم ایمپکت فکتور ۸، ایمپکت فکتور ۵ ساله ۵۲/۶ و سطح کیفی Q1 انتشار یافته است و بوسیله این لینک قابل دریافت است.



1401/09/01
21:57:37
0.0 /5
395
تگها: آینده
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی