آجاک - acak آینده پژوهی

آیا ویروس كرونا از راه هوا منتقل می شود؟

آیا ویروس كرونا از راه هوا منتقل می شود؟

آجاك: دانشكده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به این پرسش متداول كه آیا ویروس كرونا از راه هوا ˮآئروسلˮ منتقل می شود؟، پاسخی را منتشر نمود.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، كنترل ویروس كرونا در مقایسه با بیماری های مشابه دیگر (مانند سارس، مرس و غیره)، كمی دشوارتر است؛ چونكه سرعت انتقال آن بالا است.
متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه علایم بالینی ندارد و علایم آن شامل: تب، سرفه های خشك و غیره در مراحل پیشرفته بیماری دیده می شود. همین مسئله، كنترل ویروس كرونا را سخت تر می كند. ازاین رو آگاه شدن از طریق های انتقال و رعایت اقدامات پیشگیرانه، بهترین روش برای نابودی بیماری است.
نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد: اصلی ترین راه انتقال ویروس كرونا، انتقال فرد به فرد است كه از راه "تماس" با "قطره" صورت می گیرد. در حالت "تماسی"، رعایت نكردن فاصله یك تا دو متری با فرد بیمار، سبب انتقال می شود. همینطور قطرات ناشی از بازدم، سرفه، عطسه یا صحبت كردن فرد بیمار می تواند باعث انتقال بیماری از راه "قطره"، شود.
هنوز پاسخ قطعی در مورد انتقال بیماری از راه ذرات هوا (آئروسل) وجود ندارد اما ویروس می تواند با ذرات بسیار ریز معلق در هوا تركیب و باعث تشكیل آئروسل شود. آئروسل های حامل ویروس كه در هوا شناورند می توانند در اثر استنشاق سبب بروز بیماری شوند.
بنا بر اعلام وبدا، در مورد انتقال كرونا ویروس از راه هوا یا همان آئروسل ها هنوز شواهد علمی قوی وجود ندارد. اما با عنایت به احتمال انتقال از راه ذرات هوا، سفارش می شود حتی المقدور از ماندن طولانی مدت در یك محیط بسته كه تراكم آئروسل در آن زیاد است دوری و اقدامات بهداشت فردی را رعایت كنید.



1398/12/21
14:58:14
5.0 /5
2811
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی