آجاک - acak آینده پژوهی
در یك مطالعه مطرح شد؛

ارتباط بین وضعیت اقتصادی پایین افراد و صدمه تصادفات رانندگی

ارتباط بین وضعیت اقتصادی پایین افراد و صدمه تصادفات رانندگی

آجاک: به گزارش آجاک، بررسی های یک مطالعه نشان داده است که بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و شدت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی رابطه مفهوم داری وجود دارد و افرادی که تحصیلات پایین تر، درآمد کم تر و وسیله نقلیه ارزان تر دارند، در تصادفات رانندگی بیشتر گرفتار صدمه می شوند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، سوانح و حوادث ترافیکی در سرتاسر دنیا، بعنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ ومیر شناخته می شود. این سانحه ها به جز خسارت های جانی، نتایج مهم دیگری همچون اثرات روانی به علت از دست دادن اعضای خانواده و همینطور اثرات و هزینه های اقتصادی به علت ناتوانی و از کارافتادگی افراد به جوامع تحمیل می کند.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیشتر از ۹۰ درصد از کل مرگ ومیر حوادث ترافیکی، در ارتباط با کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته است؛ در حالیکه فقط ۶۰ درصد از وسایل نقلیه کل جهان در این کشورها است.
به نظر می آید بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و شدت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی ارتباط وجود دارد. ایران همچون کشورهایی است که نرخ تصادفات ناشی از عدم توجه به اصول ایمنی و عوامل موثر بر آن، همواره سیر افزایشی داشته و آمار موجود به خوبی وخامت این مورد را نشان داده است. بر مبنای آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۸، ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر درحوادث رانندگی کشته شده اند.
بر مبنای مطالعات؛ عوامل راه، وسیله نقلیه و انسانی در بروز حوادث رانندگی نقش دارند و در این میان عوامل انسانی مهم ترین عامل در رخداد سانحه تصادفی است. بنابراین، باید بیشتر به انسان و عوامل اجتماعی-اقتصادی موثر بر انسان تمرکز داشت.
با این حال، در ایران به مطالعات در ارتباط با تأثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر تصادفات و شدت آنها کم تر توجه شده است. بر همین مبنا پژوهشگران با انجام یک مطالعه، عوامل اثرگذار اجتماعی-اقتصادی بر شدت تصادفات رانندگی را در میان رانندگان مصدوم بستری بررسی کردند.
برای انجام این مطالعه مقطعی، شدت صدمه دیدگی تمام افراد حادثه دیده به علت حوادث ترافیکی که در سامانه ثبت رجیستری سوانح ترافیکی در سال ۱۳۹۹ به مدت یک سال مورد بررسی قرار گرفتند.
این افراد ۲۵۰ نفر بودند و به دلیل یک حادثه ناخواسته تصادفی به بیماستان آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه مراجعه نموده و بستری شده بودند. در این مطالعه اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، تاهل، تحصیلات و وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد مانند شغل، درآمد، قیمت خودرو و سهم هزینه های بهداشتی درمانی افراد جمع آوری و بررسی گردید.
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که بعضی از عوامل اجتماعی-اقتصادی همچون وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، درآمد ماهانه خانوار، ارزش پولی خودرو و سهم هزینه های بهداشتی- درمانی، با شدت صدمه در تصادفات رانندگی ارتباط معناداری دارد.
در این مطالعه مشابه با سایر پژوهش ها، مردان بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی بودند. همینطور در این تحقیق مشخص شد که بین وضعیت تاهل و شدت آسیب، ارتباط معنادار وجود دارد و افراد متاهل شانس کم تری دارند که در معرض صدمه بیشتر قرار بگیرند.
یکی دیگر از یافته های این مطالعه ارتباط معکوس بین سطح تحصیلات و شدت صدمه بود. به صورتی که صدمات ناشی از تصادفات رانندگی در افراد با تحصیلات کم تر، بیکار و افراد بازنشسته بیشتر از دیگران است. افراد با سطح تحصیلات زیردیپلم، نسیت به افراد با تحصیلات دانشگاهی ۴.۴ برابر احتمال بیشتری در شدت صدمه بیشتر در تصادفات داشتند.
افراد دارای درآمد ماهانه خانوار کم تر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، و یک میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نسبت به افراد با درآمد ماهانه خانوار بیشتر از ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شدت جراحت های بیشتری داشتند. ازاین رو افراد با درآمد کم تر، بیشتر گرفتار تصادف می شوند و به دنبال آن، صدمه شدیدتری هم می بینند.
از دیگر نتایج این تحقیق، این بود که افرادی که ارزش خودروی آنها بین صفر تا ۵۵ میلیون تومان بود، حدود سه برابر بیشتر از افرادی که خودرویی با قیمت بیشتر از ۱۱۰ میلیون تومان داشتند، در معرض صدمه بیشتر ناشی از تصادفات بودند. یافته های این تحقیق نشان داد که نوع و قیمت وسیله نقلیه، نقش مهمی در شدت صدمه راننده دارد و صعف خودرو در بدنه و ایمنی کم آن، شدت صدمه ناشی از تصادفات را زیاد می کند.
در این تحقیق بین هزینه های بهداشتی درمانی با شدت صدمه ناشی از تصادفات هم ارتباط مستقیم و معنادار دیده شد و صرف هزینه های بهداشتی درمانی زیاد، بر شدت صدمه تصادفات می افزاید. به نظر می آید صرف هزینه های بهداشتی درمانی زیاد، به علت نداشتن سلامتی است که امکان دارد سبب کاهش دید راننده، نشستن نادرست روی صندلی خودرو، نداشتن تمرکز هنگام رانندگی و نداشتن توانایی حرکت بموقع در اعضای بدن شود و همین مبحث افزایش صدمه های ناشی از تصادف را به دنبال دارد.
در حالیکه در این تحقیق تعداد مردان زیاد بود ولی بررسی ها نشان داد که بین سن و جنسیت افراد با شدت صدمه تصادفات رانندگی رابطه مفهوم داری وجود ندارد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش، حاکی از اینست که بین شاخص وضعیت اجتماعی- اقتصادی و شدت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی رابطه مفهوم داری وجود دارد. به صورتی که سطح بالاتر وضعیت اجتماعی-اقتصادی، با شدت کم تر صدمات تصادفات رانندگی مرتبط می باشد.
به قول پژوهشگران این تحقیق؛ در این مطالعه محدودیت هایی هم وجود داشته است. بررسی نکردن افرادی که سر صحنه تصادف فوت می کنند، وارد نکردن افرادی که به مرکز درمانی رجوع نمی کنند و افرادی که به اورژانس رجوع می کنند و یا سرپایی معیانه می شوند، اندازه گیری نکردن مهارت رانندگان و.... همچون محدودیت های این تحقیق است.
محققان این طرح تحقیقاتی سفارش می کنند که با عنایت به نتایج به دست آمده، برنامه های مداخله ای در در زمینه وضعیت تأهل، ارتقای سطح تحصیلات و آموزش های لازم در زمینه سرعت مطمئن، استفاده نکردن از تلفن همراه هنگام رانندگی، استفاده از کمربند ایمنی، افزایش میزان درآمد و قدرت خرید خانواده برای تأمین سلامتی راننده، رفع اشکالات فنی خودرو، توجه به نوع خودرو و ایمنی آن، سهم هزینه های بهداشتی-درمانی و حمایت های مادی و معنوی برای بهبود بیماران صورت گیرد.
در انجام این تحقیق؛ مجید بابائی، شیلا حسن زاده، حبیب الله پیرنژاد، رعنا حسینی، زهرا نیارخانی و ایرج محبی؛ محققان پژوهشکده تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، با یکدیگر مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه تابستان سالجاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «مدل سازی عوامل اثرگذار اجتماعی-اقتصادی بر شدت صدمه حوادث رانندگان با استفاده از رگرسیون لجستیک» در مجله تحقیقات سلامت در جامعه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، انتشار یافته است.




منبع:

1401/07/01
14:50:00
0.0 /5
172
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی