آجاک - acak آینده پژوهی
محققان به دانشجویان توصیه كردند؛

راهی برای بهبود توان سخنرانی در جمع

راهی برای بهبود توان سخنرانی در جمع

به گزارش آجاک، محققان در یک پژوهش جدید نشان داده اند که برای بهبود توانایی سخنرانی و گفتگو در جمع، بایستی به دو مولفه مهم به نامهای هوش اجتماعی و تعادل عاطفی توجه ویژه کرد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دوران دانشجویی و تحصیل با داشتن مشکلات فراوان از قبیل مسائل مالی، خوابگاه، شرایط کلاسی، آمادگی برای امتحان، فاصله از خانواده و ماجراجویی های دانشجویی، مرحله ای از زندگی بشمار می رود که امکان تجربه مشکلات روان شناختی در آن وجود دارد. یکی از اشکالات بسیار شایع بالینی در نوجوانان و جوانان، اضطراب سخنرانی یا سخنرانی در جمع است. ترس از صحبت کردن در جمع، نوعی از هراس های اجتماعی به شمار می آید که مجموعه ای از رویدادهای فیزیولوژیک، رفتار کلامی و اعمال حرکتی را در برمی گیرد.
بگفته متخصصان، افراد دارای اضطراب سخنرانی، در موقعیت های اجتماعی که بخواهند حرفی را برای جمع بازگو کنند، چنان با فرایندهای متمرکز به خود درگیر هستند که منجربه تداخل با عملکرد اجتماعی رضایت بخش و سازگاری اجتماعی آنها می شود. فرض اصلی افراد مبتلابه هراس سخنرانی این است که دیگران اصولاً انتقادکننده هستند و آنها را منفی ارزیابی می کنند. از خاصیت های افراد مضطرب، نگرانی آنها درباره ی اشتباهات خویش است و حتی وقتی به شکلی مناسب عمل می کنند، ارزیابی نامناسب از عملکرد خود دارند.
در ارتباط با این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تلاش شده نقش عوامل تعادل عاطفی و هوش اجتماعی بر اضطراب سخنرانی دانشجویان بررسی شود.
در این تحقیق، که بر روی بیش از 300 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان انجام شده است، ابزارهای اندازه گیری شامل مقیاس های استاندارد تعادل عاطفی و هوش اجتماعی و همین طور و پرسش نامه افکار اضطراب سخنرانی بوده اند.
نتایج بررسی های این پژوهشگران نشان می دهند که افراد می توانند با بهره گیری از افزایش تعادل عاطفی و افزایش هوش اجتماعی، اضطراب سخنرانی را در خود کاهش دهند.
دراین زمینه، صادق نصری، پژوهشگر گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دو همکار دیگرش در این مطالعه اعلام نموده اند: «هرچه دانشجویان، توانایی برقراری روابط سازنده و بهتری با دیگران داشته باشند و بتوانند عواطف خودرا بطور منطقی ابراز کنند، ضمنا دارای توانایی کنترل عواطف در موقعیت های هیجانی باشند، بتوانند با افراد جامعه هماهنگی و سازگاری نشان دهند و با قواعد، ارزش ها و نگرش های گروهی و اجتماعی سازگاری داشته باشند، دانش و شیوه های سازگاری را بیاموزند و امکان روابط متقابل را در فعل و انفعالی مستمر به دست آورند و کنش های اجتماعی مثبت مانند کمک کردن، شروع روابط و کنترل خلق و خو را دارا باشند، در این صورت در هنگام صحبت در جمع کمتر گرفتار اضطراب و ترس می شوند».
بگفته آنها، «چنین افرادی خودرا به آسانی با موقعیت تطبیق می دهند و با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند و به مرور بر فضای سخنرانی مسلط تر می شوند».
هوش اجتماعی، اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در برمی گیرد و به طور معمول به آن دسته از مهارت های درون فردی و بین فردی اطلاق می شود که فراتر از حوزه مشخصی از دانش های پیشین، همچون هوش بهر و مهارت های فنی یا حرفه ای است. هوش اجتماعی نقش تعیین کننده ای در برانگیختگی ایفا می کند.
همین طور طبق تعاریف، منظور از تعادل عاطفی، تکامل فرد در روابط اجتماعی است، بطوریکه بتواند با افراد جامعه اش هماهنگ و سازگار باشد.
نصری و همکارانش می گویند: «تعادل عاطفی سبب شکوفایی رشد عقلانی شخص می شود. همین طور تعادل عاطفی، توانایی فرد را در برقراری روابط سازنده با دیگران بهبود می بخشد، موجب ابراز عواطف بطور منطقی و سازنده در موقعیت های مختلف زندگی فردی و اجتماعی می شود و توانایی کنترل عواطف را در موقعیت های هیجانی افزایش می دهد».
این یافته های تحقیقاتی که نقش این دو عامل مهم در بهبود توان فرد برای سخنرانی در مقابل جمع را نشان می دهند، در مجله «مطالعات ناتوانی» انتشار یافته اند.



1401/06/28
12:13:58
0.0 /5
373
تگها: استاندارد , پژوهش , تجربه , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی