آجاک - acak آینده پژوهی

اثر هورمون های تیروئیدی بر بروز فاکتورهای سندروم متابولیک

اثر هورمون های تیروئیدی بر بروز فاکتورهای سندروم متابولیک

آجاک: پژوهشگران در پژوهشی اثر هورمون های تیروئید را بر بروز سندرم متابولیک بررسی کردند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، سندرم متابولیک مجموعه ای از اختلالات نظیر فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی چربی های خون است که وقتی همراه با هم اتفاق بیفتند، خطر مبتلاشدن به بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند. هرچند عوامل خطر مختلفی برای ایجاد سندروم متابولیک ذکر شده، اما عاملی که بتواند به طور مشخص در پیدایش آن نقش داشته باشد، شناخته نشده است.

بتازگی پژوهشگران مرکز تحقیقات غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهشی را در راستای بررسی اثرات هورمون های تیروئیدی بر بروز فاکتورهای سندروم متابولیک انجام داده اند.

دکتر عطیه آموزگار، رییس این مرکز تحقیقات، درباب این مطالعه اظهار داشت: میزان حساسیت بافتهای بدن به هورمون های تیروئید در افراد مختلف متفاوت می باشد، به این مفهوم که ممکنست میزان این هورمون ها در خون فرد در حد طبیعی باشد، ولی بافت های محیطی وی نظیر بافت چربی وی مقاومت بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه در مقابل این هورمون ها دارد و این که از شاخص حساسیت به هورمون های تیروئیدی به عنوان یک ابزار پیشگویی کننده در این خصوص بتوان بهره برد، انگیزه انجام این پژوهش بوده است.

دکتر لادن مهران، مجری این طرح نیز بیان کرد: محاسبه معیار مقاومت به هورمون های تیروئیدی در جمعیت بیش از پنج هزارنفری بالای ۲۰ سال در مطالعه تیروئید تهران نشانگر این بود که مقاومت به هورمون های تیروئیدی و یا به عبارتی کاهش حساسیت بافت های محیطی به این هورمون ها، ارتباطی معنادار با بروز فشارخون و دیابت که از اجزای تشکیل دهنده سندروم متابولیک هستند، دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد: یافتن این سرنخ و پیگیری یافته هایی از این دست شاید بتواند به پیشگیری و یا مهار عوارض این سندروم در مبتلایان به آن تاثیر داشته و راهگشای روش های نوین پیشگیری و درمان در جمعیت باشد.




1401/06/22
10:15:17
0.0 /5
392
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی