آجاک - acak آینده پژوهی

گورخرماهی قلب مجروح خودرا ترمیم می کند

گورخرماهی قلب مجروح خودرا ترمیم می کند

آجاک: یک تحقیق جدید حاکی از آنست که گورخر ماهی (Zebrafish ) می تواند قلب خودرا پس از جراحت باردیگر ترمیم کند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، زمانی که فردی گرفتار حمله قلبی می شود درصورتی که درمان فوری دریافت نکند، سلول های ماهیچه قلب به سبب فقدان اکسیژن لطمه می بینند و آغاز به مردن می کنند و از آنجائیکه انسان نمی تواند سلول های عضله قلب را باردیگر بازسازی کند، قلب قادر به پمپاژ کافی خون نیست.
اما وضعیت برای برخی مهره داران مانند گورخرماهی متفاوت می باشد. تحقیق جدید پژوهشگران موسسه بیولوژی سیستم های پزشکی برلین (BIMSB) حاکی از آنست که این مهره داران می تواند اندام هایی همچون قلب خودرا باردیگر ترمیم کنند و بسازند.
پروفسور «یان فیلیپ یونکر» اظهار داشت: می خواستیم پی ببریم که این ماهی کوچک چگونه این کار را می کند و اگر بتوانیم از آن یاد بگیریم.

این پژوهشگران جراحت عضله قلب را در گورخرماهی شبیه سازی کردند و با بهره گیری از تحلیل سلول های بنیادی روند ترمیم آنرا بررسی کردند. یافته های این تحقیق بتازگی در نشریه Nature Genetics انتشار یافته است.
قلب گورخر ماهی به اندازه یک میلی متر در وضعیت خاصی زیر میکروسکوپ تحت بررسی قرار گرفت تا شرایط مرگ و احیای سلول های قلبی تحت رصد قرار گیرد. پژوهشگران در این ارتباط سه نوع جدید تاررویان (fibroblast ) را شناسایی نمودند که به طور موقتی فعال می شوند.
این تیم تحقیقاتی برای شناسایی منبع فعال شدن این تاررویان ها از یک تکنیک موسوم به LINNAEUS ابداع شده در سال ۲۰۱۸ استفاده کردند و دو منبع را برای این فعال شدن موقتی شناسایی نمودند که یکی در لایه بیرونی قلب و دیگری در لایه داخلی است. پژوهشگران حالا درصدد بررسی دقیق تر ژن هایی هستند که به طور موقتی تاررویان ها را فعال می کنند.


منبع:

1401/06/18
11:30:35
0.0 /5
426
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , سیستم
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی