آجاک - acak آینده پژوهی
رئیس مركز نوآوری پژوهشكده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی:

دانشجو باید در رساله ها و پروژه های تحقیقاتی به دنبال نوآوری باشد

دانشجو باید در رساله ها و پروژه های تحقیقاتی به دنبال نوآوری باشد

به گزارش آجاک، رئیس مرکز نوآوری پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در مراکز نوآوری هدف اینست که ابتدا فرهنگ نوآوری ایجاد شود تا دانشجو بتواند فراتر از مرزهای دانش نگاه اقتصادی داشته باشد، اظهار داشت: زمانی که فرهنگ نوآوری در محیط دانشگاهی مورد توجه قرار می گیرد، به تدریج ایده های نو مطرح می شود و در این مرحله مأموریت بعدی مراکز نوآوری شروع می شود تا بعد از بررسی ایده ها از نظر قابلیت تجاری سازی و عرضه خدمات به مردم این ایده ها در راه صحیح هدایت شود.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر خسرو پیری ضمن اشاره به هدف اصلی ایجاد و راه اندازی پارک های علم و فناوری در دنیا اظهار داشت: از سال ۱۹۶۰ که دنیا با بحران اقتصادی مواجه گردید خیلی از شرکتهای بزرگ، ورشکست شدند، این اتفاق باعث شد اقتصاد جهانی بخصوص در آمریکا و اروپا با مشکلات گوناگونی رو به رو شود. بدین سان تعداد زیادی از کارشناسان این شرکت ها بیکار شدند و بر این اساس برای حل این مشکلات ایده راه اندازی پارک های علم و فناوری عنوان شد.

وی افزود: شرکتهای بزرگ مانند درخت های تنومندی هستند که با وزش بادهای شدید ریشه آنها از خاک خارج می شود و برخلاف آنچه تصور می شود درختان تنومند در مقابل وزش بادهای شدید مقاومت کمتری دارند و درمقابل درختچه های کوچک باآنکه در مقابل وزش باد خم می شوند، اما از ریشه خارج نخواهند شد. با این تفکر ایده بهره گیری از توانمندی های متخصصانِ باتجربه برای نجات از بحران اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. قوانین و آئین نامه هایی نوشته شد و امکاناتی فراهم گردید که این افراد بتوانند شرکتهای کوچکی راه اندازی کنند که در ساختار پارک های علم و فناوری در کنار هم قرار بگیرند. با فراهم شدن امکاناتی از جانب دولت ها این شرکت ها به تدریج تحولات اساسی را برای مقابله با بحران های اقتصادی به وجود آوردند.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با نقش پارک های علم و فناوری در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: پارک های علم و فناوری در واقع مانند قلمستان هایی هستند که شرکتهای نوپا همچون قلمه هایی در آنجا تحت حمایت قرار می گیرند تا در نهایت بتوانند به باغ های اصلی منتقل شوند. بر این اساس به تدریج در مناطقی که توسعه نیافته بودند، راه اندازی پارک های علم و فناوری مورد توجه قرار گرفت. در کشور ما از سال ۱۳۷۵ مبحث راه اندازی پارک های علم و فناوری عنوان شد. هدف این بود که ایده های نو در پارک ها رشد کرده و در نهایت در سطح جامعه به فعالیت اقتصادی تبدیل شوند. گروهی از پارک های علم و فناوری، دانشگاهی و گروهی هم مستقل هستند. هدف اینست که در این پارک ها فناوری ها بر اساس دانش شکل گیرند و ایده هایی مورد توجه باشد که خروجی دانش هستند. در گذشته اقتصاد دنیا بر مبنای بهره برداری از منابع طبیعی تعریف می شد، اما با کاهش منابع طبیعی بهره گیری از منابع انسانی و بر همین مبنا اقتصاد دانش بنیان عنوان شد که مبنای آن دانش انسانی است.

دکتر پیری اضافه کرد: در کشور ما درمسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ها بعنوان مبنای توسعه در نظر گرفته شدند. پارک های علم و فناوری در سطح دنیا در شرایطی که از اهداف اصلی خود منحرف نشوند، به توسعه اقتصادی منجر خواهند شد و می توانند مشکلات ناشی از افزایش شمار دانش آموختگان دانشگاهی و بیکاری را رفع کنند.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با جایگاه مراکز نوآوری در پارک های علم و فناوری توضیح داد: پارک های علم و فناوری مجموعه ای متشکل از ساختارهای مختلف نظیر مراکز نوآوری و مراکز رشد هستند که مانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته اند. مراکز نوآوری در دو گروه دانشگاهی و غیردانشگاهی قرار می گیرند که با اینکه نقش های متفاوتی را برعهده دارند، اما از نظر کارکرد مشابه هستند. در دانشگاه ها مراکز نوآوری لشگر خط مقدم را می سازند که به صورت مستقیم در ارتباط با افراد تحصیل کرده دانشگاهی، استادان، دانشجویان و کارشناسان هستند و نقش مراکز نوآوری پشتیبانی از ایده هایی است که از درون رساله و تحقیقات دانشگاهی جوانه می زند. یکی از مهم ترین اهداف مراکز نوآوری گسترش فرهنگ نوآوری و کارآفرینی بین مجموعه دانشگاهی یا به عبارتی استادان و دانشجویان است. با گسترش فرهنگ نوآوری دانشجو باید در رساله ها و پروژه های تحقیقاتی به دنبال نوآوری باشد که بتواند مرزهای دانش را گسترش دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر پیری در رابطه با اهداف در نظر گرفته شده جهت راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشکده علوم محیطی خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی این دانش به شکل یک مسؤولیت اجتماعی و در حوزه فنی به شکل فناوری نمود پیدا می کند که در نهایت به عرضه خدمات منتهی شده و به عبارت دیگر تجاری سازی می شود. در مراکز نوآوری هدف اینست که ابتدا فرهنگ نوآوری ایجاد شود تا دانشجو بتواند فراتر از مرزهای دانش نگاه اقتصادی داشته باشد. زمانی که فرهنگ نوآوری در محیط دانشگاهی مورد توجه قرار می گیرد، به تدریج ایده های نو مطرح می شود و در این مرحله مأموریت بعدی مراکز نوآوری شروع می شود تا بعد از بررسی ایده ها از نظر قابلیت تجاری سازی و عرضه خدمات به مردم این ایده ها در راه صحیح هدایت شود.




1401/05/24
09:18:59
0.0 /5
246
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی