آجاک - acak آینده پژوهی
مركز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی اعلام كرد

ارزیابی استنادی جامع نشریات وزارت بهداشت

ارزیابی استنادی جامع نشریات وزارت بهداشت

آجاك: مركز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) نتایج ارزیابی استنادی جامع (JCR) خود از نشریات مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال 1397 را منتشر نمود.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، ارزیابی استنادی (JCR) یكی از روش های متداول و پذیرفته شده ارزیابی نشریات علمی است كه انجام درست آن نیازمند در اختیار داشتن تمامی اطلاعات (آرشیو شماره ها و تمامی عنوان نشریات) است. بر این اساس همواره در حفظ جامعیت و روزآمدی اطلاعات موجود در بانك اطلاعاتی نشریات این پایگاه سعی شده است.
گزارش های استنادی بعنوان شاخصی برای میزان كاربرد نتایج پژوهش، نشانگر میزان و كیفیت استفاده ی پژوهشگران از مدارك علمی تولید شده است.
در این گزارش، شاخص تاثیر (یك شاخص كمی است كه برای ارزیابی، مقایسه و رتبه بندی نشریات علمی در رشته های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله ها در سطح بین المللی به كار گرفته می شود؛ این شاخص نشان دهنده ی فراوانی استنادهایی است كه در طول یك دوره ی زمانی مشخص به مجموعه ی مقالات چاپ شده در یك نشریه داده می شود)، میانگین شاخص تاثیر و شاخص آنی (نشان دهنده ی توجه سریع مخاطبان به مقالات منتشرشده در یك نشریه) نشریات مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ارزیابی و با مرتب سازی برمبنای شاخص تاثیر اعلام شده است.

برمبنای نتایج حاصل از ارزیابی استنادی برترین نشریه دارای شاخص تأثیر ۰٫۹۸۹ و میانگین این شاخص برای كل نشریات ۰٫۰۶۲ است. افزایش نشریه های دارای شاخص تأثیر غیر صفر (۸۹ درصد از نشریات مصوب) در گزارش سال ۱۳۹۷ نشان از رشد نسبی كیفی نشریات نسبت به سال های گذشته دارد.
از ۴۲۰ نشریه مصوب وزارت بهداشت، ۵۵ نشریه یا شرط روزآمدی را نداشته یا هیچ استنادی دریافت نكرده اند. درمجموع میزان تعامل استنادی میان نشریات داخلی خیلی كم بوده (۲۵٪ مجلات دارای حداقل استناد هستند و این امر می تواند قابل تأمل باشد).
فاكتورهای این گزارش درباب نشریات پزشكی داخلی از سایر گروه های تخصصی بالاتر است. این بدان معناست كه نویسندگان مقالات نشریات ایرانی پزشكی، كار همكاران خودرا بیشتر از سایر رشته ها دنبال می كنند.
بررسی جدول شاخص تأثیر (IF) نشریات نشان داد كه نشریات انگلیسی زبان از نظر میزان استنادهای اخذشده، در میان نشریات داخلی مورد اقبال بیشتری واقع شده اند. بطوریكه از بین ۲۰ نشریه برتر فقط نام ۲ نشریه فارسی به چشم می خورد.
نشریاتی كه به زبان لاتین منتشرشده و در نمایه های معتبر بین المللی (ISI، PubMed و Scopus) حضور دارند. بطور چشم گیری در رتبه های بالاتری قرار دارند. برمبنای بررسی های انجام شده میان میزان بازدید و دانلود مقالات در پایگاه اطلاعات علمی SID و تعداد استنادات در بین نشریات فارسی رابطه مدلول داری وجود دارد.
رییس مركز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با اشاره به تحلیل نتایج این ارزیابی در سال های متوالی، بیان كرد: توجه برنامه ریزان به افزایش سطح كیفی نشریات با شیب ملایمی تأثیرگذار بوده و تداوم این امر می تواند نویدبخش نتایج بهتری در سال های آتی باشد.
فاطمه عظیم زاده افزود: در كنار این امر باید به چالش هایی مثل تعداد زیاد نشریاتی كه استنادات حداقلی دریافت كرده اند و میزان استناددهی كم پژوهشگران كشور به یكدیگر توجه كرد. برای ورود به این مساله و تحلیل عمیق تر، لازم است مقایسه ای بین رفتار استنادی داخلی پژوهشگران با استناددهی در نشریات بین المللی صورت پذیرد. از طرف دیگر همان گونه كه یكی از فلسفه های ایجاد و گسترش نشریات داخلی نیازهای داخل كشور بوده است، لازم است شاخص ها و روش های ارزیابی بومی را گسترش داد تا میزان دستیابی به این هدف قابل ارزیابی باشد.
وی اضافه كرد: دسته بندی نشریات به زیرگروه های تخصصی و رصد نحوه ی تعامل بین پژوهشگران از دیگر كارهای قابل انجام در این راستا است.
رییس SID با اشاره به توسعه و گسترش ابزارها و روش های پردازش خودكار محتوا، اظهار داشت: امكان استخراج دانش و برنامه ریزی مبتنی بر Wisdom در این عرصه افزایش یافته و SID گام های مؤثری را در این حوزه برداشته است. این رویكرد می تواند تحلیل محتوای مقالات را با روش های خودكار میسر ساخته و برنامه ریزی و جهت دهی آنها متناسب با سیاست های كلان ملی را ممكن سازد.
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نتایج بررسی ها نشان میدهد ۱۲ نشریه برتر مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به شرح زیر است:
۱. Pharmaceutical Sciences به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی تبریز
۲. Journal of Research in Health Sciences به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی همدان
۳. ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
۴. Iranian Journal of Psychiatry به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی تهران
۵. Iranian Endodontic Journal به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
۶. Gastroenterology and Hepatology from Bed to Bench به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
۷. Journal of Diabetes and Metabolic Disorders به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی تهران
۸. Iranian Journal of Immunology به صاحب امتیازی انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران
۹. Urology Journal به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
۱۰. Journal of Reproduction and Infertility جهاددانشگاهی به صاحب امتیازی پژوهشگاه تكنولوژی های جدید علوم زیستی ـ ابن سینا
۱۱. Physiology and Pharmacology به صاحب امتیازی انجمن فیزیولوژی و فارماكولوژی ایران
۱۲. Journal of Arthropod-Borne Diseases به صاحب امتیازی انجمن حشره شناسی پزشكی ایران
درباره كارهای توسعه ای SID
امروزه در كشور ما، نشریات علمی و آمار نشر مقالات بعنوان یك شاخص، توسط رسانه ها و مراجع مختلف مورد توجه قرار گرفته و در بعضی موارد بعنوان شاخص پیشرفت و توسعه علمی كشور از آن یاد می شود. این در حالیست كه سالیان زیادی از انتشار نخستین نشریات چاپی در ایران می گذرد و با ایجاد زمینه ی نشر الكترونیكی بلافاصله نسخه ی الكترونیكی نشریات علمی عرضه شدند. توسعه ی صنعت نشر الكترونیكی سبب تولد مجموعه ای مثل SID شد كه با نمایه سازی نشریات، حضور آنها را در پهنه ی وب پررنگ تر ساخت و دسترسی پژوهشگران به تولیدات علمی را آسان كرد.
مركز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی با ۱۵ سال سابقه فعالیت، قریب به یك میلیون مدرك علمی را گردآوری كرده و روزانه، به ۵۵ هزار بازدید كه توسط پژوهشگران، اساتید و دانشجویان انجام می شود، پاسخ می دهد.
گردآوری تمام نشریات علمی ـ پژوهشی كشور در یك پایگاه اطلاعاتی، امكان استخراج اطلاعات، دانش و دستیابی به خِرَد را در این عرصه فراهم می سازد. در همین راستا، SID با در اختیار داشتن پایگاه اطلاعاتی جامع از نشریات علمی ـ پژوهشی كشور به پردازش داده های آنها پرداخته و قسمتی از اطلاعات دانش موجود در آنرا استخراج كرده است.
سرویس های جدیدی از قبیل سرویس پیشنهاددهنده ی مقالات، استخراج كلیدواژه، شناسایی شبكه های علمی و تعیین عمر موضوعات علمی در حوزه های تخصصی قسمتی از خدمات جدید مركز است.




منبع:

1398/12/06
15:43:36
5.0 /5
3372
تگها: الكترونیك , پزشكی , پژوهش , تكنولوژی
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی