آجاک - acak آینده پژوهی
در كنفرانس علمی خودمراقبتی در بستر فضای مجازی مطرح شد

کاهش ذرات معلق هوا با افزایش فعالیت در رسانه های اجتماعی

کاهش ذرات معلق هوا با افزایش فعالیت در رسانه های اجتماعی

آجاک: رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباب تاثیر رسانه های اجتماعی در حفظ محیط زیست، اظهار داشت: مطالعه ای در چین نشان داده که 10 درصد افزایش پست های در رابطه با محیط زیست در رسانه های اجتماعی، می تواند موجب کاهش 2.7 درصد از غلظت ذرات معلق کوچک تر از 2.5 میکرون شود.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر کاظم ندافی امروز در کنفرانس علمی «خودمراقبتی در بستر فضای مجازی» درباب نقش رسانه های اجتماعی مجازی در سلامت محیط زیست، اظهار داشت: امروزه رسانه های اجتماعی بر افکار عمومی و جهت دهی به فرهنگ اجتماعی تاثیر زیادی دارند. این شبکه ها می توانند در توسعه آموزش های تخصصی و عمومی بسیار مؤثر باشند.

وی با اشاره به مشکلات گوناگون محیط زیستی اظهار نمود: علی رغم مشکلات فراوان محیط زیستی در جهان و افزایش آگاهی و نگرانی جامعه نسبت به مسائل محیط زیستی، مشاهده می نماییم که فعالیت در رسانه های اجتماعی در زمینه محیط زیست رشد چشم گیری داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مزایای رسانه های اجتماعی، اظهار داشت: رسانه های اجتماعی می توانند با انتشار سریع و آزادانه اخبار، عبور از مرزهای جغرافیایی، تقویت خرد جمعی، توسعه مشارکت های مفید اجتماعی، افزایش سرعت پروسه آموزش و... در مسائل محیط زیستی کمک کننده باشند.

وی اشاره کرد: امروزه آلودگی محیط زیست شکل جدیدی به خود گرفته و خیلی از آلاینده ها بدون اینکه مطالعات کافی روی آنها انجام شده باشد، وارد چرخه زندگی مردم می شود و اگر بتوانیم به نحو مطلوب از امکانات رسانه های اجتماعی استفاده نمائیم، می توانیم موفقیت های زیاد با هزینه های کم داشته باشیم. برای مثال می توانیم از رسانه های اجتماعی در تشکیل کمپین های محیط زیستی استفاده نمائیم و موجب تغییر رفتار و ارتقای سطح محیط زیست شویم.

ندافی به اهمیت آگاهی از ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در کشورهای مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی مطالعه ای انجام داده و ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی را در ایران بررسی نموده است و باید در تشکیل کمپین های محیط زیستی به این ضریب نفوذ توجه داشته باشیم. در بحث محیط زیست پدیده هایی وجود دارد که باید مردم را بموقع آگاه نماییم و این کار بدون استفاده از رسانه های اجتماعی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده دراین زمینه، اظهار داشت: در یک مطالعه که در کشور خودمان انجام شده، تاثیر اینستاگرام در ارتقای سواد محیط زیستی دانشجویان بررسی شده است. در این مطالعه عنوان شده که استفاده از این شبکه در ارتقای ابعاد سه گانه سواد محیط زیستی دانشجویان (آگاهی، نگرش و رفتار) دارای تاثیر مثبت و معنادار است.

رییس پژوهشکده محیط زیست به مطالعه ای که در چین انجام شده، اشاره نمود و توضیح داد: ما تصور می نماییم که مداخله در مطالبی مثل کاهش آلودگی هوا همیشه باید با بهره گیری از تکنولوژی باشد، ولی مطالعه ای در چین نشان داد که ۱۰ درصد افزایش پست های در رابطه با محیط زیست در رسانه های اجتماعی، می تواند موجب کاهش ۲.۷ درصد از غلظت ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون شود.

وی اشاره کرد: باید توجه داشته باشیم که استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند عوارض هم داشته باشد. برای مثال به ازای هر استفاده کننده از رسانه های اجتماعی در روز حدود ۱۶۵ گرم دی اکسید کربن تولید می شود که معادل این است که فرد ۱.۴ کیلومتر با خودروی سبک مسافرت کند. این میزان معادل تولید ۶۰ کیلوگرم دی اکسید کربن در سال و درنوردیدن ۵۳۵ کیلومتر با یک خودروی سبک است.

ندافی در سخنان خود به پدیده اینفودمیک و وجود اطلاعات غیر قابل اعتماد در رسانه اشاره نمود و اظهار داشت: در دنیا شاخصی به نام شاخص خطر اینفودمیک (Infodemic Risk Index) وجود دارد. این شاخص میزان قرار گرفتن کاربر در معرض اطلاعات درحال گردش را مشخص می کند.

وی درباره وضعیت ایران در این شاخص، توضیح داد: کشورهای دنیا بر طبق این شاخص طبقه بندی می شوند. در مورد موضوع کووید-۱۹ وضعیت کشور ما در این شاخص متوسط و نسبتاً خوب است، ولی در مورد موضوعات دیگر مانند موضوعات سیاسی وضعیت بدتری داریم.

رییس پژوهشکده محیط زیست در آخر اشاره کرد: باتوجه به رشد رسانه های اجتماعی در دنیا و ایران می توانیم از این ابزار برای اهداف خود نهایت استفاده را داشته باشیم و آگاهی و شناخت مردم را بالا ببریم. همین طور در کنار اقدامات فناورانه برای محیط زیست، رفتار محیط زیستی مردم را بهبود دهیم.





منبع:

1401/05/05
08:39:28
0.0 /5
230
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی