در پژوهشی دانشگاهی مطرح شد
وضعیت نامطلوب آموزش سلامت در كتاب های دبستان
به گزارش آجاك آموزش اصول مربوط به حفظ سلامت، یكی از مهم ترین جنبه های آموزش و پرورش در دنیا است كه روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. اما این مورد چقدر در سیستم آموزشی مدارس ما جدی گرفته شده است؟ محققان در پژوهشی به این سوال پاسخ داده اند.
به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، سلامت یكی از مهم ترین موهبت های زندگی است كه باید از آن به خوبی محافظت كرد و این مورد به صورت خاص در این دوران كه زندگی ماشینی انسان را احاطه كرده، اهمیت دوچندانی پیدا كرده است. در این راستا، برای جلوگیری از بروز هر نوع بیماری و تأمین سلامت افراد، لازم است آموزش هایی در سطوح مختلف طراحی شده و عرضه شود. نظام آموزشی مدرسه نقش بسیار مهمی در آموزش سلامت و ارتقای آن در دوران كودكی و پس از آن ایفا می كند و سبب شكل گیری شخصیت دانش آموزان، نگرش، مهارت و هم آگاهی آنان می شود و بایستی به شكلی ویژه مورد توجه خانواده و مسؤلان قرار گیرد.
سازمان بهداشت جهانی، سلامت را چنین تعریف كرده است: سلامت عبارت است از رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی؛ و بر این اساس، صرف عدم مبتلا شدن به بیماری یا ناتوانی و نقص عضو، دلیلی بر سالم بودن نیست. مساله مهم در این رابطه به اعتقاد محققان، آموزش سلامت و بهداشت است. آموزش سلامت در واقع آن بخش از مراقبت های بهداشتی است كه بر رفتاری های سلامت تاثیر می گذارد. از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، مؤلفه های آموزش سلامت شامل تغذیه سالم و آب شرب سالم، داشتن ارتباط سالم با دیگران و جلوگیری از ایدز، تولیدمثل، شناسایی افراد و حفاظت از خود در مقابل بیماری ها است و بدون شك پایه و اساس تمام این موارد بایستی از دوران ابتدایی مدرسه بنا نهاده شود.
در این رابطه، گروهی از پژوهشگران كشور از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز و دبستان شاهد فرخی مرند، مطالعه ای علمی پژوهشی را انجام داده اند كه در آن، محتوای كتب درسی دبستان برای میزان توجه به مؤلفه های مختلف سلامت، مورد ارزیابی واقع شده است.
در این مطالعه از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و بدین منظور، همه كتاب های پایه سوم ابتدایی شامل عنوان های فارسی، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند.
نتایج این بررسی ها نشان می دهند كه شاخصهای مربوط به مؤلفه های سلامت به صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته اند و در واقع، كتاب های درسی به یك نسبت مؤلفه های آموزش سلامت را پوشش نداده اند.
در تبیین این نتایج، عیسی برقی، محقق و استادیار دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و همكارش می گویند: «بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه های آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و پایین ترین میزان توجه، به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی بوده است».
این محققان می افزایند: «در میان خرده شاخصهای مورد بررسی، بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حركات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی بوده است. این در شرایطی است كه مؤلفه های مربوط به مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبت های دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماری ها به هیچ عنوان در كتاب های درسی پایه تحصیلی مربوطه مورد توجه قرار نگرفته اند».
نتایج كلی این پژوهش كه در نشریه ای تحت عنوان «مدیریت ارتقای سلامت» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران انتشار یافته اند، نشان از آن دارند كه به برخی مؤلفه های مهم در آموزش سلامت یا اصلاً توجه نشده و یا به صورت مختصر توجه شده است. به همین دلیل، برقی و همكارش پیشنهاد داده اند كه مؤلفان كتاب های درسی، در ویرایش های بعدی به این امر مهم، توجه لازم را داشته باشند.
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره