آجاک - acak آینده پژوهی

این بازی برد برد است

این بازی برد برد است

آجاك: ایسنا/مركزی روایتش همان قصه دور و درازی است كه سال ها و سال هاست در گوش هم می خوانند و می خوانیم، اما گویی یك گوشمان در است و دیگری دروازه؛ یكی از گره افتاده به كارش می گوید و دیگری از جاده پر سنگلاخی می نالد كه پایش را زخمی كرده است و معتقد می باشد هر چه زودتر باید آسفالت شود.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، پژوهش واژه ایست كه شما هم اساسا آنرا بوفور شنیده اید. واژه ای از اسم مصدر پژوهیدن كه در لغت نامه دهخدا به تحقیق، تفحص و رسیدگی مدلول می شود و فرهنگ نامه معین نیز ضمن بیان این مفهوم، از آن تحت عنوان تحقیقات علمی و بازخواست یاد می كند.
اگرچه امروزه از این مفهوم در چارچوب كاربردی آن، تنها اسم و رسمی در كشور باقی مانده است، اما هنوز هم اهمیت آن بر كسی پوشیده نیست و پژوهشگران مختلف با بیان نظرات و خواسته های خود، بر اهمیت پژوهش های كاربردی تاكید می كنند. در بین انبوه شاخه های این حوزه، ارتباط صنعت و دانشگاه كلافی سر در گم است و سال های زیادیست كه ظاهرا دانشگاه و صنعت درگیر خود كرده و هر یك مدعی هستند كه برای از سرگیری ارتباطشان تلاش می كنند، اما گویی گوش همه مان از این حرف ها پر شده و كسی دیگر برای شنیدن این حرف های تكراری به خودش زحمتی نمی دهد.
آشتی مباركی كه تحقق آن باوجود اهمیت غیرقابل انكارش به درازا كشیده و قهری كه جامعه لب تشنه صنعت و دانشگاه مان را بی رمق تر از همیشه كرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اراك اشكال را در نوع نگاه به صنعت و دانشگاه می بیند.
ساختار صنعت و دانشگاه نباید جداگانه تعریف شوند
منوچهر توسطی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه موضوع جدیدی نیست كه با آن مواجه باشیم و بنده به شخصه برمبنای تجربیات كاری خود در حدود ۳۰ سال است كه با آن درگیر هستم و دست و پنجه نرم كرده ام. متاسفانه در طول چندین سال نتوانسته ایم بمنظور توسعه صنعتی و بهبود شرایط كارخانجات كشور ارتباط موثری بین صنعت و دانشگاه برقرار نماییم و به زعم من تعریف ساختار جداگانه صنعت و دانشگاه یكی از اصلی ترین دلیلهای دورافتادگی این دو مجموعه علمی و صنعتی كشور بوده است.
وی اضافه كرد: متاسفانه ما صنعت را فقط در چارچوب ماشین آلات، طراحی، تولید و فروش محصول می بینیم و نسبت به نوآوری در تكنولوژی و طراحی و تحقیق در بازار بی توجهیم و خودرا از آن بی نیاز می دانیم. متقابلا در دانشگاه ها هم مقوله صنعت، تولید و بازاریابی را در پكیج حاوی مطالب نظریه و آكادمیك ارائه می دهیم و هیچگاه فكر نكرده ایم آنچه را در چارچوب آموزه های دانشگاهی به دانشجویان می آموزیم، زمانی باید عملیاتی شود.
توسطی اشاره كرد: صنعت گاها بعضی از دانش آموخته های دانشگاهی را با حداقل مزد ممكن استخدام می كند و این فرد بعد از مدتی ارزش افزوده بالایی را برای خود قائل می داند و خواستار افزایش حقوق خود می شود. این مورد نمونه كوچكی از معضلات ارتباط صنعت و دانشگاه است و نشان میدهد كه دانشجو باید پیش از ورود به بازار كار به مباحث كاری و عملیاتی بخش صنعتی كشور بیشتر از گذشته توجه كند.
مشكل از بایگانی پایان نامه هاست!
توسطی با اشاره به اینكه نسبت به بحث تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها بی توجهی شده است، اشاره كرد: متاسفانه به پایان نامه های دانشجویی هیچگاه بعنوان یك سرمایه و ثروت توجه نكرده ایم، در صورتیكه این پایان نامه ها ماحصل تلاش و تحصیل افرادی بوده است كه سال ها در دانشگاه درس خوانده اند و الان علاقمندند كه تراوشات ذهنی خودرا به جامعه عرضه كنند و از نتایج آن نیز بهره مند شوند. تا زمانی كه با پایان نامه های دانشجویی صرفا به دید یگ گذرگاه برای عبور از یك مقطع تحصیلی و ستاندن مدرك دانشگاهی نگاه شود و آنها را در دانشگاه ها بایگانی نماییم، مشكل ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود نخواهد یافت، بلكه این فاصله روز به روز زیاد هم خواهد شد.
درگیر كپی پیست كردن شده ایم!
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اراك اظهار داشت: مجموعه صنعتی كشور معتقد می باشد پایان نامه های دانشجویی باید در حوزه صنعت و با همكاری بخش صنعتی كشور تهیه شود و این آمادگی را دارد تا در بخش هزینه ها و انتقال دانشجو اقدامات لازم را انجام دهد و دانشجویان را بر اساس سطح كیفی پایان نامه های خود، از درآمد بخش صنعتی كشور بهره مند كند. متاسفانه هم اكنون درگیر كپی پیست كردن مقالات و پایان نامه های دانشجویی شده ایم و اساتید راهنمای دانشجویان نیز به راحتی از كنار این مساله می گذرند.
توسطی بر ضرورت فاصله گرفتن جامعه دانشگاهی و دانشجویی كشور از مدرك گرایی اصرار كرد و اضافه كرد: افراد توانمند الزاما دارای مدرك دانشگاهی نیستند و این كشور در حوزه های تخصصی به افراد و تكنسین های زیر مدرك كارشناسی نیز نیاز دارد؛ چونكه گاها چنین افرادی می توانند بسیار مفیدتر و پول سازتر از افراد تحصیل كرده دانشگاهی عمل كنند.
وی نبود پروژه تحقیقاتی مشترك را یكی از دلیلهای افزایش فاصله صنعت و دانشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: من بارها تاكید كرده ام اگر بتوانیم در حوزه صنعت و دانشگاه به پروژه های مشتركی دست یابیم كه هر دو بخش عوامل دانشگاه و عناصر فعال در صنعت درگیر آن باشند، هر دو مجموعه در یك بازی برد برد به منافع خودشان می رسند. این یك اعتقاد و عزم و باور است كه دانشگاه باید مسائل تئوریك را آماده كند، صنعت آنرا تجربه كند و نقاط ضعف و قدرت آنرا بعنوان یك بازخورد به دانشگاه برگرداند و در نهایت این فرآیند به شكل گیری ارتباط صنعت و دانشگاه منجر شود.
با یك گل بهار نمی شود!
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اراك بیان كرد: هر دو بخش صنعت و دانشگاه باید دراین زمینه سرمایه گذاری كنند و سهم خودرا تمام و كمال بپردازند، ولی مسلما آن چیزی كه بعنوان ارزش افزوده و دستاورد در نهایت به صنعت و دانشگاه می رسد، بیشتر از هزینه هاست و جامعه هم از این توسعه صنعتی سود می برد. بااینكه گاها تعدادی پژوه تحقیقاتی بین صنعت و دانشگاه تعریف می شود، اما با یك گل بهار نمی گردد و باید به این مساله بیشتر از گذشته اهمیت داد.
وی با اشاره به اینكه واحدهای صنعتی موفق استان در رابطه با دانشگاه عملكرد خوبی در گذشته داشته اند، اشاره كرد: مشكلات صنعت فقط در بخش تكنولوژی و دانش فنی نیست و در حوزه مدیریت انسانی هم صنایع با معضلاتی مواجهند كه با مساعدت دانشگاه بیشتر این مشكلات قابل حل هستند. الان صنعت در بحث صادرات و واردات نیازمند افراد متخصص است و در حوزه امور مالی و منابع انسانی نیز مشكلات زیادی دارد كه شكل گیری ارتباط موثر با دانشگاه می تواند در امتداد بهبود وضعیت كنونی صنعت بسیار مثمرثمر باشد.
توسطی اظهار نمود: كار دانشگاه با تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت تمام نمی گردد و این افراد نیازمند بازآموزی و فراگیری دانش روز هستند كه دانشگاه باید برای این مهم نیز برنامه داشته باشد. از طرفی فعالیت صنعت هم به طراحی و تولید محصول محدود نمی گردد و در دنیای توسعه یافته امروز حتی دانشگاه می تواند با تحقیق و پژوهش بر روی موردی كه ممكنست صنعت هنوز هم برای آن احساس نیاز نكرده است، طرح تحقیقاتی خودرا به صنعت بفروشد.
توسطی اشاره كرد: استان مركزی علاوه بر اینكه یك استان صنعتی است، یك استان دانشگاهی هم هست، اما متاسفانه اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه به خوبی برای جامعه صنعتی و دانشگاهی استان تعریف نشده است. ارتباط صنعت و دانشگاه باید در جامعه نهادینه شود و فرهنگ آن به خوبی در سطوح مختلف جامعه رسوخ كند، صنعت باید بداند كه نیازهایش بواسطه دانشگاه برطرف می شود و دانشگاه هم باید بفهمد كه دانش آموختگان و دستاوردهای علمی خودرا می تواند در اختیار صنعت قرار دهد.
در صنعت برمبنای نفع و ضرر تصمیم گیری می شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اراك با اشاره به اینكه مكانیزم ارتباط صنعت و دانشگاه به خوبی در جامعه تبیین نشده است، اشاره كرد: این ارتباط باید از جایی شروع شود و بنظر می رسد ارائه چندین نمونه طرح از طرف صنعت و دانشگاه به یكدیگر می تواند در امتداد شروع این پروسه مفید باشد. مطمئنا با دستورالعمل های تكلیفی این اتفاق نخواهد افتاد و من مجبورم اعتراف كنم كه در صنعت ما تصمیمات برمبنای منافع است و اگر صنعت بداند كه سودش در ارتباط گیری با دانشگاه است، حتما برای شكل دهی این ارتباط پیش قدم می شود.
به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، اگر اندكی پای صحبت فعالان صنعت و دانشگاه بنشینید، متوجه می شوید كه تا بوده هر دو طرف خواستار شكل گیری ارتباط و تعامل با یكدیگر هستند، اما گاهی بعضی تعارف زدن ها باعث شده است تا این مهم همچنان در حد همان حرف ها باقی بماند. هر چند نگاهی گذرا به جدول آمار تفاهم نامه ها و قراردادهای صنعتی یكی از دانشگاه های دولتی استان نشان دهنده، رشد این مقوله است.




عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراك معتقد می باشد كه عدم آشنایی مدیران و صاحبان صنایع با دانش و علوم روز، یكی ازاصلی دلیلهای عقب ماندگی كشور در حوزه اقتصاد و فناوری روز دنیاست و همین مورد باعث شده است تا شكاف بین صنعت و دانشگاه روز به روز افزایش پیدا كند.
مدیران صنایع تفكرات سنتی خودرا كنار بگذارند
سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، اضافه كرد: متاسفانه این مسئله در استان مركزی نیز وجود دارد و مدیران بعضی از صنایع قدرتمند استان، همچنان به صورت سنتی این نهادهای تولیدی بزرگ را اداره می كنند و اطلاعی از مباحث تحقیق و توسعه ندارند یا نمی خواهند كه به چنین زمینه هایی ورود پیدا كنند.
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراك گفت اضافه كرد: وقتی باوجود كیفیت پایین و فقدان استفاده از علوم روز دنیا در فرایندهای تولیدی در خیلی از كارخانجات بزرگ كشور همچون صنعت خودروسازی، هنوز هم تقاضا برای خرید كالا وجود دارد و هیچ نظارتی هم بر این امر نمی گردد، طبیعی است كه صاحبان صنایع برای ارتقا كیفی خود و ایجاد بستر لازم برای مباحث تحقیق و توسعه هیچ الزامی نمی بینند و زیر بار هزینه هایی كه آنها را در ظاهر اضافه می دانند، نمی روند.
وی نقش سازمان ملی استاندارد را در جلوگیری از تولید برخی كالاهای نامرغوب بسیار موثر دانست و اشاره كرد: به اعتقاد من ورود و تولید بعضی از كالاهای وارداتی بی كیفیت نیز ضرورتی ندارد و باید بر نحوه تولید و واردات این نوع كالاها به كشور جدی تر از گذشته نظارت شود.
صنعت ما دانشگاه را قبول ندارد
سلیمانی بر ضرورت نقش آفرینی موثر دانشگاه ها در رونق اقتصادی و افزایش سطح كیفی تولیدات داخلی اصرار كرد و اظهار داشت: متاسفانه در كشور ما صنعت دانشگاه را قبول ندارد و اعتقاد دارد دانشجویانی كه در محیط دانشگاهی تربیت می شوند، كارآمدی لازم را برای صنایع ندارند. تا زمانی كه صنعت با دانشگاه احساس غریبه گی می كند و اطمینان لازم را به این بخش ندارد، نمی توان منتظر اتفاقات خوبی در عرصه تولید و شكوفایی اقتصادی كشور بود و باید برای این مهم چاره ای اندیشید.
وی با اشاره به اینكه احتیاجات سیستم دولتی و بخش خصوصی صنایع كشور باید بواسطه دانشگاه برطرف شود، اظهار نمود: بیشتر درآمدهای میلیاردی دانشگاه های خارجی بوسیله ارتباط با صنایع بدست می آید و باید دانشگاه ها و صنایع كشور نیز به این سمت و سو كشیده شوند و رفع نیازهای خودرا در گروی شكل گیری این ارتباط دوسویه ببینند.
به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، نكته ای در میان گفته های فعالان بخش صنعتی و دانشگاهی جالب بنظر می رسد و آن است كه صنعتی كه علوم تولیدی در مراكز علمی را مناسب شرایط كنونی اش نمی بیند و آنرا فرسنگ ها دورتر از آنچه هست قلمداد می كند، چگونه و از كجا علوم مورد نیاز خودرا تامین می كند؟ به هر حال باید خلاء نیاز علمی صنایع به نحوی برطرف شود و این طور بنظر می رسد كه دانشگاه های ما باید به ظاهر تنها محل تامین این علوم باشند.
یكی از راهكارهای جالبی كه بتازگی دانشگاه و صنعت در امتداد افزایش تعاملات شان با یكدیگر به توافق رسیده اند، اعزام دانشجویان به مراكز صنعتی و یادگیری علومی است كه صنعت ما به شدت به آن نیاز دارد. چاره ای كه اگر به ثمر بنشیند و به مانند دوره های كارآموزی از سمت دانشجویان ما بی اهمیت و صرفا یك تفریح قلمداد نشوند، می تواند شكاف ارتباط صنعت و دانشگاه را به طرز شایان توجهی كم كند.
موضوعی كه مدیرعامل یكی از شركت های تولیدی استان مركزی هم بر آن تاكید دارد و آنرا لازمه شروع یك شروع قوی برای ارتباط صنعت و دانشگاه می داند.
روح كسب و كار در دانشگاه ها ضعیف است
فرشید شاه محمدی، در این زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: ارتباط صنعت و دانشگاه معمولا به دو شكل مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود كه در نوع اول آن معمولا صنعت از دانشگاه برمبنای یك قرارداد روشن، دانش و فنآوری مورد نیاز خودرا مطالبه می كند؛ این تقاضا می تواند در ابعاد مدیریتی و سازمان دهی یا در زمینه دانش فنی و نوآوری باشد كه در هر دو صورت به رشد طرفین یعنی دانشگاه و صنعت می انجامد.
وی اضافه كرد: روش غیرمستقیم استفاده از دانش دانش آموختگان دانشگاه، شیوه دیگری از ارتباط صنعت و دانشگاه است و شركت ما از هر دو شیوه بهره مند می شود. هم اكنون قسمتی از ضروریات فنآوری شركت مانند تجهیزات، ماشین آلات و... و همین طور بخش سازماندهی و بازاریابی را به دانش آموختگان دانشگاهی سپرده ایم و هر جا هم كه نیاز باشد از مشاوره استادان استفاده می نماییم.
رئیس كمیسیون آموزش، دانشگاه و صنعت اتاق بازرگانی استان مركزی بیان كرد: معمولا تبادلات مالی در طرح های مشترك صنعت و دانشگاه پروسه آسانی را طی می كنند و برمبنای توافق طرفین، هر دو طرف می توانند در امتداد نهایی شدن پروژه از امكانات و منابع یكدیگر استفاده كنند. بودجه چنین طرح هایی غالبا از طرف شركت ها تامین می شود و ما در پروژه های مشترك، نگاه مان به استفاده حداكثری از دانش و علوم دانشگاه است و خودرا تابحال ملزم به بهره مندی از منافع مالی این گونه مشاركت ها نكرده ایم. لازم به یادآوریست كه قانون گزار برای بسط همكاریهای صنعت و دانشگاه انتفاع مالی هم پیش بینی كرده است كه شركت های علاقمند می توانند با رجوع به مصوبات قانونی از مزایای مندرج استفاده كنند.
شاه محمدی با تاكید بر اینكه هیچ تبادلی یك طرفه صورت نمی گیرد، اضافه كرد: برای شكل گیری یك ارتباط موثر هم بنگاه تولیدی باید مشتاق باشد و هم دانشگاه برای حضور خود در یك محیط صنعتی رغبت داشته باشد؛ چون بخش خصوصی راحت تر و با محدودیت های كمتری می تواند قدم جلو بگذارد، بدین سبب بهتر است شروع پروسه همكاری بیشتر از سمت تولید و صنعت باشد. البته قوانین جدیدی تدوین شده است كه مقررات را برای ورود دانشگاهیان به عرصه تولید روان كرده است، به عنوان مثال طرح" تاپ" كه می تواند سطح همكاری ها را ارتقاء دهد.
دانشگاه خودرا موظف به پولسازی نمی داند
رئیس كمیسیون آموزش، دانشگاه و صنعت اتاق بازرگانی استان مركزی عدم اُنس دانشگاه های كشور با مقوله بازار را از موانع ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان نمود و اضافه كرد: برمبنای یك سنت تاریخی، دانشگاه خودرا موظف نمی داند كه در ساحت وسیع جامعه به دنبال پولسازی باشد و با عرضه علم خود ثروت بیافریند. هم اكنون روحیه كسب و كار در دانشگاه های ما ضعیف است و حیات اقتصادی آنها بیشتر از بودجه های دولتی و شهریه ها تامین می شود، در حالی كه این رویكرد كافی نیست و دانشگاه ها باید با حضور در جامعه میزبان، برای حل مشكلات مردم توانایی هایی خودرا به كار بگیرند تا هم برای خود تولید ثروت كنند و هم در رشد اقتصادی جامعه نقش بزرگی را ایفا كنند. فعلا سهم ثروت آفرینی دانشگاه ها از مسیر مشاركت با تولید در مقایسه با كشورهای توسعه یافته كم است.
وی اشاره كرد: خیلی از شركت ها و كارخانجات بزرگ ما دولتی یا خصولتی هستند و تعامل دانشگاه ها با این صنایع كار آسانی نیست، پس با الزامات قانونی جدید و مشوق های مناسب باید درهای این بنگاه ها هر روز به سمت دانشگاه ها گشوده تر شود؛ اما فعلا دانشگاه ها با بخش خصوصی راحت تر می توانند گفتگو و همكاری كنند.
به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، بنظر می رسد مكانیزم های صنعتی كشورمان باید رنگ و بوی دانشگاهی به خود بگیرند و از سویی دانشگاه نیز همزمان با تقویت اصولی كه در گذشته برای افزایش این ارتباط اتخاذ كرده، شیوه های جدیدی كه برخی از آنها در همین گزارش عنوان شدند را بعنوان یك اولویت اساسی و مهم در دستور كار خود قرار دهد.
تحقق این مهم بااینكه در ابتدا ممكنست دشوار و اندكی دور از ذهن به نظر برسد، اما یقینا با خواست و همت طرفین می تواند در آینده ای نه چندان دور به یك تجربه گران بها و پربار تبدیل گردد.




منبع:

1398/11/27
14:59:43
5.0 /5
3377
تگها: آینده , استاندارد , پژوهش , تجربه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی