آجاک - acak آینده پژوهی
وزیر علوم در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی مطرح كرد

اساتید پژوهشگاه ها با دانشگاه ها همکاری کنند

اساتید پژوهشگاه ها با دانشگاه ها همکاری کنند

به گزارش آجاک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به حضور ۵۰۰ هزار داوطلب در رشته علوم تجربی و ۱۵۰ هزار نفر در رشته ریاضی در آزمون سراسری، این امر را زنگ خطری برای کشور دانست و اظهار داشت: اگر هدایت تحصیلی نداشته باشیم، به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی خواهیم داشت.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه دیدگاه وزارت علوم نسبت به پژوهشگاه ها نگاه هدایتگری است، اضافه کرد: بر این اساس انتظار داریم هر پژوهشگاهی با عنایت به اولویت کاری خود، مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را اجرایی کند تا بزرگ بماند.
وی افزود: در این خصوص پژوهشگاه ها باید مأموریت های خویش را شناسایی کنند، پروژه هایی را بپذیرند و با ریزکردن این پروژه ها آنها را به محققان همسان خود در سایر دانشگاه ها عرضه کنند.
زلفی گل افزود: همینطور انتظار داریم هر عضو هیات علمی پژوهشگاه با ۵تا ۱۰ استاد دانشگاه ارتباط داشته باشد.
زلفی گل با تکیه بر این که هر رئیس پژوهشگاه و دانشگاهی برای مجموعه خود هدفی داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای نمونه رئیس جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آرزو داشت برای ۱۹ دانشکده پراکنده این دانشگاه در سطح تهران زمین واحدی برای تجمیع دانشکده های این دانشگاه تدارک ببیند که اقداماتی را برای مجتمع کردن این دانشگاه آغاز کرده ایم.

وزیر علوم ضمن اشاره به اهمیت پژوهشگاه زلزله، تصریح کرد: انتظار داریم این پژوهشگاه کارکردهای تحقیقاتی خویش را عمومی کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و تحقیقاتی چه خدماتی را می تواند به آنها عرضه نماید.
وی یکی از عامل های مهم برای دانشمندان را شاگردپروری و فناورپروری اعلام نمود و اظهار داشت: این امر احتیاج به برنامه ریزی دارد.
زلفی گل یکی از اشکالات مهم کشور را تغییر اقلیم نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر تغییر اقلیم زیست محیطی تغییر اقلیم فرهنگی هم داریم که نشانه های آن وجود و گسترش فضای مجازی و دید مردم در زندگی است.
وی به تغییر اقلیم در محیط آموزشی هم اشاره نمود و اظهار داشت: ما توزیع متوازن استعدادها را نداریم، بگونه ای که مدال آور المپیاد ریاضی در رشته دیگری تحصیل می کند یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه دارد، ولی به علت آینده شغلی در رشته ای تحصیل می کند که در آن توانمندی کمتری دارد.

وی افزود: این در شرایطی است که کسی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک برگزیده شده، اگر در همان رشته ادامه تحصیل دهد، علاوه بر این که امکان دارد مدال نوبل کسب کند، می تواند مرزهای علم را تغییر دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: باید برای هر دانش آموخته ای امکان شغلی مناسبی ایجاد شود، در غیر این صورت به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی رشته ها را خواهیم داشت.
زلفی گل ضمن اشاره به توزیع داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در صورتی که تعداد داوطلبان رشته تجربی ۵۰۰ هزار نفر است، در رشته ریاضی تعداد داوطلبان ۱۵۰ هزار نفر است و این زنگ خطر است و باید برای آن فکری نماییم. از پژوهشگاه زلزله درخواست داریم که با برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان آنها را با این حوزه آشنا کنند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این رشته داشته باشیم.





منبع:

1401/04/10
13:46:34
0.0 /5
191
تگهای خبر: آینده , پژوهش , تحقیقات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی