آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب یك پژوهش بررسی شد

عوامل خطرساز مبتلا شدن به دیابت در دوران حاملگی

عوامل خطرساز مبتلا شدن به دیابت در دوران حاملگی

به گزارش آجاك نتایج یك پژوهش نشان داده است از میان عوامل خطرساز مبتلا شدن به دیابت بارداری، سابقه دیابت حاملگی بعنوان مهم ترین عامل خطر در بروز دیابت حاملگی شناخته شده و 98.1 درصد افرادی كه سابقه دیابت حاملگی داشتند در حاملگی مجدد خود باردیگر به آن مبتلا شدند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، به دلیل خطراتی كه دیابت حاملگی می تواند برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد و از سوی دیگر تغییرات سبك زندگی، لزوم بررسی دقیق عوامل خطر و عوامل مساعدكننده را مورد تاكید قرار می دهند. امروزه مطالعات گوناگونی برای شناسایی عوامل خطر بروز دیابت حاملگی در حال انجام هستند تا با شناخت عوامل خطر بتوان از غربالگری اختصاصی برپایه عوامل خطر به جای غربالگری عمومی استفاده نمود. محققان در پژوهشی با عنوان " بررسی عوامل خطر دیابت حاملگی در زنان باردار: یك مطالعه مورد شاهدی" این مورد را بررسی نموده اند.
در این پژوهش كه توسط كبری دوستی فر، از دانشكده علوم پزشكی شوشتر، مریم پارسانهاد، از مركز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور، خدیجه بهارزاده و فاطمه خادم، از مركز بهداشت شوشتر، كامبیز احمدی انگالی و مرضیه عربان از دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز انجام شده، آمده است: « این مطالعه تحلیلی(مورد-شاهدی) در سال های ۹۷-۱۳۹۶ بر روی زنان آبستن رجوع كننده به مراكز بهداشتی درمانی شهرستان شوشتر انجام شد. ۶۲۵ نفر(۲۷۹ نفر در گروه مبتلا به دیابت حاملگی و ۳۴۶ نفر در گروه سالم) در مطالعه شركت كردند. نمونه گیری به روش غیرتصادفی و آسان و تشخیص دیابت حاملگی برپایه معیارهای تشخیص انجمن دیابت آمریكا انجام شد.»
پژوهشگران درباره معیارهای ورود به این مطالعه می گویند: « عدم مبتلا شدن به دیابت پیش از بارداری، عدم مصرف داروهایی كه بر متابولیسم گلوكز اثر دارند مانند استروئیدها، عدم مبتلا شدن به بیماری های مزمن كبدی، اختلالات غددی و بافت هم بندی، انجام تست تشخیصی دیابت حاملگی و رضایت به شركت در پژوهش معیارهای ورود بودند. معیار تقسیم بندی به دو گروه مورد و شاهد، مثبت یا منفی بودن تست تشخیصی دیابت حاملگی بود. در صورت مثبت بودن به گروه مورد و در صورت منفی بودن به گروه سالم از نظر دیابت حاملگی طبقه بندی شدند.»
در این پژوهش آمده است: « تست تحمل گلوكز خوراكی با ۷۵ گرم گلوكز و اندازه گیری گلوكز پلاسما در حالت ناشتا، یك ساعت و دو ساعت بعد از آن در هفته های ۲۸-۲۴ حاملگی انجام شد. مشخصات دموگرافیك و اطلاعاتی در مورد بررسی عوامل خطر دیابت حاملگی با روش مصاحبه و توسط پژوهشگر جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن ۲۱ استفاده شد. این مطالعه در كمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشكی اهواز مورد تایید قرار گرفت. بیماران آگاهانه شفاهی و با رضایت كامل وارد مطالعه شدند و به آنان اطمینان داده شد كه اطلاعات شخصی آنها محرمانه خواهد ماند.»
نویسندگان این مقاله می گویند: « نتایج این مطالعه نشان داد كه مهم ترین عوامل خطر ایجادكننده دیابت حاملگی به ترتیب سابقه دیابت حاملگی در حاملگی های قبلی و سابقه دیابت نوع دو در خانواده هستند. میانگین نمایه توده بدنی قبل از حاملگی در مطالعه فعلی به صورت مفهوم دار در گروه دیابت حاملگی بیشتر از گروه سالم بود.»
دوستی فر و همكارانش می گویند: « در این پژوهش در مورد عوامل خطرساز در زنان مبتلا به دیابت حاملگی برپایه سابقه بارداری، ارتباطی بین دیابت حاملگی با سابقه سقط، سابقه ناهنجاری های مادرزادی، سابقه مرده زایی، سابقه مرگ ومیر پری ناتال، سابقه مرگ شیرخوار، سابقه مرگ نوزاد، سابقه تخمدان پلی كیستیك، سابقه تولد نوزاد كم وزن، فشار خون بالا طی بارداری، سابقه ترومای مادری یا جنین و مصرف الكل مشاهده نشد. در حالیكه مفهوم دار بودن این عوامل خطر در بعضی مطالعات گزارش شده است.»
محققان می گویند: « در این پژوهش سابقه دیابت حاملگی بعنوان مهم ترین عامل خطر در بروز دیابت حاملگی شناخته شد. ۹۸.۱ درصد افرادی كه سابقه قبلی دیابت حاملگی داشتند، باردیگر گرفتار دیابت حاملگی شدند.»
این پژوهش در ششمین شماره ی هجدهمین سال نشریه پایش انتشار یافته است.



1398/11/26
21:08:31
5.0 /5
3467
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی