آجاک - acak آینده پژوهی

شعار اصلی اندیشکده ها حل مسئله با دستان خالی است

شعار اصلی اندیشکده ها حل مسئله با دستان خالی است

رئیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری ضمن بیان اینکه شعار اصلی اندیشکده ها حل مسئله با دستان خالی است، اظهار داشت: ما در مرکز تحقیقات تلاش داریم تا به سمت فعالیت اندیشکده ای حرکت نماییم و مسئله را در عمل حل نماییم و در انجام این ماموریت نقش رسانه ها و روابط عمومی ها می تواند به بهترین شکل جانمایی شود، به شکلی که در موضوع سند ملی آمایش این ماموریت تا حدودی نشانه گذاری شده است.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر سید مهدی پاکذات در نشست کاری ماهانه مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه و مراکز تابعه تبیین نقطه تقاطع رسانه و کارهای پژوهشی اظهار داشت: در تبیین زنجیره علم، دانشگاه ها در ابتدای این حلقه به عنوان مراکز تولید علم فعالیت می نمایند و در حقیقت دانشگاه ها با تولید علم پایه های حل مسائل را می توانند تولید کنند.

پاکذات حلقه دوم زنجیره علم را مراکز مطالعاتی دانست و افزود: کار ویژه مراکز مطالعاتی نشان دادن وضعیت موجود است به شکلی که سیاست گذار بتواند به داده ها و یافته های آن اعتماد کامل داشته باشد.

وی یکی از کارکردهای مرکز آمار را از مصادیق این مراکز مطالعاتی دانست و افزود: به طور معمول این مراکز مطالعاتی به حل مسئله ورود نمی کنند، اگر هم ورودی داشته باشند، در محدوده جمع آوری راهکارهای ارائه شده در گذشته است.

پاکذات مراکز پژوهشی را حلقه سوم زنجیره علم دانست و در تبیین جایگاه این مراکز اظهار داشت: مراکز پژوهشی همیشه در پی پیدا کردن راهکارهای جدید بمنظور حل مسائل هستند. در عین حال این مراکز باید با دو دیدگاه آینده نگری و آینده نگاری، افق روشنی را پیش چشم سیاست گذار قرار دهند.

رییس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، جایگاه این مرکز را در نسبت با سازمان برنامه و بودجه، نقش مرکز پژوهشی دانست که در کوشش برای حل مسئله سازمان حرکت می کند، اما در عین حال زنجیره دانش را ادامه دار دانست و اضافه کرد: حلقه چهارم زنجیره علم اندیشکده ها هستند، به این معنا که اندیشکده ها مسئله را نه فقط در نظر و ذهن سیاست گذار بلکه روی زمین حل می کنند.

وی در تشریح جایگاه اندیشکده ها در توسعه زنجیره دانش، افزود: شعار اصلی اندیشکده ها حل مسئله با دستان خالی است با این وجود یک مثلث جادویی با سه ضلع قدرت، توانایی و پذیرش در دست اندیشکده ها وجود دارد که امکان حل مسئله را به این مجموعه ها می دهد.

پاکذات در تبیین اضلاع مثلث حل مسئله اندیشکده ها اظهار داشت: سه ضلع تیم توانمند، گرفتن حمایت ارکان قدرت و ایجاد مقبولیت عمومی تشکیل دهنده مثلث جادویی این مراکز بشمار می رود و ضلع ایجاد مقبولیت در نسبت با رسانه تعریف می شود. در حقیقت رسانه ها می توانند در کارکرد درست خود حل مسئله را به بهترین شکل امکان سازی کنند. تحقق مفهوم ویرانگری خلاق در نسبت با کارکرد رسانه در همراهی اندیشکده ها مصداق پیدا می کند.

رییس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری در انتهای سخنان خود ضمن تشریح کارهای این مرکز درباب سند ملی آمایش سرزمین اشاره کرد: ما در مرکز تحقیقات تلاش داریم تا به سمت فعالیت اندیشکده ای حرکت نماییم و مسئله را در عمل حل نماییم و در انجام این ماموریت نقش رسانه ها و روابط عمومی ها می تواند به بهترین شکل جانمایی شود، به شکلی که در موضوع سند ملی آمایش این ماموریت تا حدودی نشانه گذاری شده است.

در ادامه این جلسه سید محمد موسوی رییس مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: موضوع برنامه هفتم و همراه سازی اجتماعی با اهداف و مسیرهای این برنامه و همین طور حرکت به سمت اقناع سازی مخاطب با بهره گیری از داده های علمی ماموریتی است که می بایست به بهترین شکل ممکن توسط مراکز و مؤسسات وابسته سازمان محقق شود.




1401/04/07
23:09:39
0.0 /5
205
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی