آجاک - acak آینده پژوهی
آمار ایرانداك در آخرین سال قرن ۱۴؛

کدام دانشگاه ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیش گیری از تقلب داشتند؟

کدام دانشگاه ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیش گیری از تقلب داشتند؟

ایجاد دسترسی آزاد و رایگان به متون علمی و پژوهشی می تواند در شناسایی تخلفات علمی و پژوهشی مانند جعل داده و سرقت علمی و.... و جلوگیری از رخداد آنها کمک نماید. بنا بر این برنامه ریزی و تشویق پژوهشگران به ثبت پایان نامه ها و رساله ها می تواند در بهبود این وضعیت کمک کننده باشد. برمبنای آخرین آمار ایرانداک مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، بیشترین میزان ثبت پایان نامه و رساله و همین طور همانندجویی را داشته اند.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۶ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و بخشنامه اجرائی آن نیز در سال ۱۳۹۸ به تصویب هیئت وزیران رسید.

بر اساس تبصره ۹ این قانون، حوزه های علمیه و همین طور دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسه های آموزش عالی، پژوهشی فناوری کشور، دولتی و غیر دولتی موظف می باشند که پیشنهاده ها (پروپوزال ها)، پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی خودرا که فاقد طبقه بندی هستند را در سامانه های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و همانندجویی کنند.

بر اساس این قانون، گواهی ثبت و بارگذاری فایل و همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و همین طور امتیاز ترفیع و ارتقای آنها و همین طور دانشجویان، الزامی است.

برای انجام این قانون، «سامانه همانندجو» و «سامانه ملی ثبت پیشنهاده ها، پایان نامه ها و رساله ها»، توسط ایرانداک افتتاح شد.

آخرین آمار از عملکرد ایرانداک حاکی از این است که روند سالانه ثبت پایان نامه و رساله در ایرانداک تا سال ۱۳۹۸ یک روند افزایشی بوده و در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است.



دانشگاه ها و مؤسسات با بیشترین میزان ثبت پایان نامه و رساله

بر اساس آخرین آمار ایرانداک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در مجموع ۴۵۸ مؤسسه، نزدیک به ۷۰ هزار پارسا و ۳۶۸ مؤسسه، بیش از ۴۷ هزار پیشنهاده را در سامانه ثبت کرده اند. «وزارت علوم»، «مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و جهاد دانشگاهی» و «دانشگاه آزاد اسلامی» مؤسسات با بیشترین ثبت پایان نامه و رساله (پارسا) و پیشنهاده (پروپوزال) بودند و حوزه های علمیه نیز هیچ نوع ثبتی نداشته اند.



بر اساس این آمار به ترتیب دانشگاه های شهید بهشتی، فردوسی مشهد و تبریز بیشترین ثبت پایان نامه و رساله و دانشگاه های فردوسی مشهد، تربیت مدرس و شهید بهشتی از بین مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، بیشترین ثبت پروپوزال را در سامانه های ایرانداک داشته اند.

دانشگاه ها و مؤسساتی که درخواست همانندجویی بیشتری داشتند

سامانه «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می دهد. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، نزدیک به ۳۶ هزار استاد و ۱۹۰ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۶۳۱ مؤسسه، نزدیک به ۲۲۲ هزار درخواست همانندجویی داشته اند.

بیشترین درخواست همانندجویی نیز توسط وزارت علوم، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و جهاد دانشگاهی و دانشگاه پیام نور به ثبت رسیده است. حوزه های علمیه نیز با هفت درخواست، کم ترین درخواست همانندجویی را داشته اند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد و شیراز رتبه های نخست تا سوم همانندجویی را به دست آورده اند.



در میان نشریات علمی عضو سامانه همانندجو؛ نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، نشریه پژوهش های کاربردی روان شناختی و نشریات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، رتبه های نخست تا سوم همانندجویی را به دست آورده اند.

همچنین از بین همایش ها نیز همایش ملی پژوهش های نوین دانشگاهی در هنر معماری و عمران، کنگره ملی مهندسی عمران دانشگاه شیراز و کنگره ملی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی سهند نیز در بین همایش های عضو سامانه همانندجو، بالاترین رتبه همانندجویی را در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ داشته اند.

سهم زنان و مردان در ثبت پایان نامه و رساله

بر اساس آمار پایان نامه ها و رساله های ثبت شده در ایرانداک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، حدود ۴۷ درصد از پایان نامه ها و رساله ها برای زنان و ۵۲ درصد از آنها برای مردان بوده است.



دانش آموختگان کدام کشورها بیشتر پایان نامه و رساله ثبت کردند؟

برای اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب، از آبان ۱۳۹۷ بوسیله سامانه ملی ثبت پیشنهاده ها، پایان نامه ها و رساله ها و با همکاری سازمان امور دانشجویان، نسبت به پذیرش نسخه الکترونیکی پایان نامه ها و رساله های دانش آموختگان ایرانی بیرون از کشور اقدام شده است. این مدارک بعد از کنترل ایرانداک و تأیید سازمان امور دانشجویان، ثبت می شوند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۹۴ پارسا در این سامانه ثبت شده اند.

دانش آموختگان سه کشور ایتالیا، آمریکا و کانادا بیشترین ثبت پایان نامه و رساله را داشته اند.



ایجاد دسترسی آزاد به متون علمی و پژوهشی و ایجاد دسترسی رایگان به این متون می تواند در جلوگیری از تخلفات و شناسایی تخلفات علمی و پژوهشی مانند جعل داده و سرقت علمی و.... کمک نماید. همین طور دسترسی آزاد می تواند موجب دیده شدن، خوانده شدن و افزایش ارجاعات منابع پژوهشی شود. باتوجه به اینکه یکی از اشکالات مقالات کشور، کم بودن میزان ارجاعات و همین طور شناسایی تخلفات پژوهشی است، برنامه ریزی و تشویق پژوهشگران و مؤسسات به ثبت پایان نامه ها و رساله ها و دیگر منابع پژوهشی می تواند در بهبود این وضعیت کمک کننده باشد.




1401/01/04
14:13:09
0.0 /5
512
تگها: الكترونیك , پژوهش , سازمان , فناوری
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی