آجاک - acak آینده پژوهی
تحقیقی در راستای یافتن الگوهای مناسب؛

ساختار تامین اجتماعی در آمریکا چگونه است؟

ساختار تامین اجتماعی در آمریکا چگونه است؟

نظام تامین اجتماعی، اهمیت بسیار بالایی در حفظ ساختار اجتماعی و تامین نیازهای اولیه مردم هر کشور دارد. پژوهشگران کشور در امتداد بررسی الگوهای موفق در این خصوص، ساختار تامین اجتماعی در کشور آمریکا را بررسی نموده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، تأمین اجتماعی بعنوان ابزار استقرار عدالت اجتماعی در خیلی از کشورهای جهان، جایگاه ویژه و پوشش گسترده ای دارد. جهان امروز بعد از گذار از مرحله «شناسایی حق» به دوران اجرائی شدن حقوق که از مفاهیم در رابطه با حقوق بشر است، به صورتی به کمال رسیده است. حقوق تامین اجتماعی نیز از مقوله هایی بوده که همیشه در این فرآیند، نقش مهمی ایفا کرده است. تامین اجتماعی از اصول بنیادین حقوق بشر است که انسان به سبب انسان بودن، حق دارد از مزایای آن برخوردار شود. بدین سبب باید در این راستا بمنظور احقاق حقوق افراد، سازوکارهای لازم پیش بینی شوند.
بگفته متخصصان امر، نظام رفاه و تامین اجتماعی یکی از اساسی ترین پیش نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها تلقی شده و بنا بر این بعنوان مهم ترین اهرم برقراری عدالت اجتماعی در جوامع مدنی شمرده می شود. این مساله همیشه در حقوق انسانی، حاکمیت ملی و در امتداد صلح، ثبات و امنیت اجتماعی نقش عمده ای را ایفا کرده، به شکلی که توسعه پایدار هر کشور در طولانی مدت با کمیت و کیفیت نظام رفاه و تامین اجتماعی آن کشور همبستگی و رابطه ای مستقیم دارد. امروزه لزوم برخورداری افراد از نظام رفاه و تامین اجتماعیِ پویا و فراگیر که به آسانی و سهولت در دسترس افراد باشد، ضرورتی انکارناپذیر است.
محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران، دبی و یاسوج با همکاری دانشگاه تهران در ارتباط با این مساله و بمنظور به دست آوردن الگوهای اجراشده مناسب، پژوهشی را انجام داده اند که در آن حقوق نظام تامین اجتماعی ایالات متحده آمریکا بعنوان یک کشور پیشرو در این خصوص مورد ارزیابی علمی واقع شده است.
در این تحقیق، پژوهشگران به جمع آوری اطلاعات بوسیله بررسی کتب، مقالات و پایان نامه ها و مراکز پژوهشی و اینترنت پرداخته و سپس داده ها و اطلاعات گردآوری شده را به شکل علمی پردازش کرده اند.
نتایج این بررسی ها نشان میدهد که برنامه تامین اجتماعی ایالات متحده شامل سه جزء است که عبارتند از: کمک های بازنشستگی، ازکارافتادگی و کمک به بازماندگان.
همین طور در این کشور طرح پرداخت مستمری ها به سه روش ذیل انجام می شود: مستمری مبتنی بر پرداخت حق بیمه، مستمری همگانی و مستمری تکمیلی مبتنی بر بررسی درآمد که پرداخت حداقل مقرری را برای کلیه مستمری بگیران تضمین می نماید.
احمد اسدیان، پژوهشگر گروه حقوق واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانش در این زمینه می گویند: «تکوین نظام حقوقی تامین اجتماعی، یک ضرورت کشوری بشمار می رود و تدوین و تکمیل این نظام حقوقی مستلزم احراز اصول اساسی قابل قبول توسط حاکمیت و مردم است».
بگفته آنها، «نظام حقوقی ایالات متحده بمنظور تحقق اهداف و استانداردها و راهبردهای ارزشیابی ازلحاظ ساختاری و تقنینی، نظام دادرسی، بیمه ای، خدمات درمانی، حوزه سلامت و بهداشت، حمایت های امدادی از قبیل بیمه بیکاری و ازکارافتادگی و تامین منابع مالی بسیار جامع، پویا و کارآمد است».
بر طبق این تحقیق، در کشور آمریکا، بیمه شده می بایست ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را بمنظور برخورداری از مزایای مستمری داشته باشد.
اسدیان و همکارانش می گویند: «کشور آمریکا در بخش درمان بصورت فعال و گسترده وارد عمل شده است و در قالب دو طرح بیمه ای الزامی و طرح بیمه همگانی، به بیمه شدگان، خدمات پزشکی و درمانی ارائه می کند. برابر قانون اساسی آمریکا مسئولیت موارد بهداشتی و درمانی بر عهده حکومت های ایالتی است و دولت فدرال هم در اداره امور طرح های بیمه درمانی مشارکت فعال دارد».
این یافته های پژوهشی که می توانند با بررسی مناسب، الگوهای مناسبی را برای ارتقای تامین اجتماعی در کشور ما عرضه کنند، در «مجله حقوق پزشکی» وابسته به انجمن علمی حقوق پزشکی ایران انتشار یافته اند.



1400/11/12
12:35:20
0.0 /5
658
تگها: استاندارد , اینترنت , پزشكی , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی