آجاک - acak آینده پژوهی

تولید فوم سرد صندلی خودرو با محلول نانویی دانش بنیان ایرانی

تولید فوم سرد صندلی خودرو با محلول نانویی دانش بنیان ایرانی

آجاک: یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی محلول پلی یورتان حاوی نانوذرات برای تولید فوم سرد صندلی خودرو با مانایی فشاری در محدوده استاندارد خودروسازی شد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمد شیواپور قائم مقام مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد این فناوری اظهار داشت: برای تولید صندلی، سپر و تعدادی از تزیینات داخلی خودرو از ترکیبات پلی یورتان استفاده می شود. این ماده متشکل از دو جزء اصلی است که یکی از آنها ایزوسیانات است. تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) یکی از انواع ایزوسیانات مورد استفاده در صنایع مختلف است که در صنعت خودروسازی، استفاده از این نوع ایزوسیانات ممنوع می باشد. هر چند در صنایع دیگر نظیر مبلمان این نوع ایزوسیانات قابل استفاده می باشد، حذف TDI از ایزوسیانات سبب لطمه به خواص محصول نهایی یعنی فوم در صندلی خودرو می شود.
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، وی بیان کرد: این شرکت نوعی پیش پلیمر با فناوری نانو طراحی و ساخته است که بی نیاز از TDI بوده و با استفاده از آن می توان صندلی های خودرو را با استانداردهای PSA صنعت خودروسازی تولید کرد. از آنجائیکه ایزوسیانات مصرفی در خطوط تولید شرکت های خودروسازی کشور بصورت وارداتی تامین می شود، این تکنولوژی جدید می تواند تا ۴۰ درصد ارزبری را در بخش واردات مواد اولیه تولید فوم در این صنعت کم کند.
شیواپور اضافه کرد: این پلی یورتان تقویت شده با فناوری نانو در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و تاییدات آزمایشگاهی را گرفتن کرده است. همین طور قرارداد تضمین خرید نیز با شرکت خودروسازی سایپا به امضا رسیده و هم اکنون تست آن در خطوط تولید در حال انجام می باشد که امید است تا آخر سال این تست ها نیز به پایان برسد.


منبع:

1400/11/10
22:45:15
0.0 /5
642
تگها: استاندارد , تكنولوژی , شركت , طراحی
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی