آجاک - acak آینده پژوهی
معاون پژوهشی وزیر علوم:

ساختار معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه ها تفکیک نمی گردد

ساختار معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه ها تفکیک نمی گردد

به گزارش آجاک معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان پژوهش و فناوری 14 دانشگاه بزرگ کشور اظهار داشت: ساختار معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه ها تفکیک نمی گردد و جدایی بخش فناوری از پژوهشی منحصر به ستاد وزارت علوم است.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، پیمان صالحی روز شنبه در چهل و چهارمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های بزرگ کشور که در دانشگاه تهران انجام شد اعلام نمود: استقلال معاونت فناوری از پژوهشی در سطح دانشگاه ها اتفاق نخواهد افتاد و این استقلال فقط در سطح وزارتخانه بوده است.
وی در عین حال اشاره کرد: جدا شدن معاونت فناوری از بخش پژوهش در وزارت علوم، موجب افزایش توجه بیشتر به نوآوری و فناوری می شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد: با وجود این که دو حوزه فناوری و پژوهشی در ساختار از هم جدا شده و مستقل دیده شده اند، اما هیچ انشقاقی بین پژوهش و فناوری ایجاد نخواهد شد و این جدایی برای تمرکز بیشتر وزارت علوم بر فناوری و نوآوری اتفاق افتاده، که درگذشته کمتر بوده است.
وی، ایجاد استراتژی در گفتمان پژوهش، شبکه سازی و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز حال و آینده، استفاده بهتر از ظرفیت های ملی و بین المللی و ایجاد اکوسیستم حل مسأله را از مهم ترین ماموریت های معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان نمود.
صالحی در ادامه با اشاره به وجود ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان که هنر حل مسأله را در سالهای اخیر نهادینه کرده اند، اضافه کرد: «اکوسیستمی به وجود آمده که در سالهای اخیر وقتی مسأله ای وارد و مطرح می شود، راهکار ارائه می کند.
وی اشاره کرد: باید در وزارت علوم نیز اکوسیستمی ایجاد شود که هر زمان مسأله ای وارد شد، در حد ماموریت خود با تقسیم کار در دانشگاه ها، پارک ها و موسسات پژوهشی راهکار برای آن ارائه شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم، واقعی شدن پژوهش و فناوری؛ افزایش قطب های علم و فناوری؛ مسأله یابی و حل مسأله؛ سیاست تشویقی؛ حضور در عرصه های بین المللی، اولویت بندی مجله ها و انجمن ها و ایجاد هم افزایی با سایر سازمان ها را از اولویت های معاونت پژوهشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان نمود.
معاونین پژوهشی دانشگاه های کشور نیز در این نشست با بیان مشکلات مالی و ساختاری موجود، به اعلام نظر و ارائه راه حل پرداختند و خواهان افزایش بودجه، برقرای ارتباط دانشگاه با صنعت؛ تقاضامحور کردن پایان نامه ها؛ فراخواندن دانشگاه ها برای رفع مسائل و مشکلات کشور؛ توجه به ظرفیت دانشگاه ها برای حل مسائل و مشکلات کشور؛ ایجاد شرکت های دانشگاهی؛ انجام پروژه های ملی؛ اصلاح کسری بودجه و نحوه اختصاص آن شدند.


منبع:

1400/10/12
22:48:37
0.0 /5
594
تگها: آینده , پژوهش , تحقیقات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی