آجاک - acak آینده پژوهی

امیدی برای دستیابی به روش های نوین کنترل دیابت

امیدی برای دستیابی به روش های نوین کنترل دیابت

به گزارش آجاک نتایج یک تحقیق نشان داده است بین مصرف نیتریت و ترشح انسولین ارتباطی وجود دارد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، مطالعات حیوانی، سنگ بنای خیلی از پژوهشها در یافتن علل و راهکارهای حل مسائل بهداشتی به شمار میروند که غالبا قبل از شروع تحقیقات بالینی میتوانند سر نخ های اصلی را به دست پژوهشگران داده و تا حد زیادی نقشه راه حصول به نتیجه را مشخص کنند.
بر مبنای یکی از تازه ترین پژوهش های مرکز تحقیقات فیزیولوژی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتباطی بین مصرف نیتریت و ترشح انسولین مشاهده شده است.
دکتر اصغر قاسمی، رئیس این مرکز تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: مشاهدات این پژوهش نشان داد که در دیابت نوع ۲ برخی ژن های دخیل در ترشح انسولین در موش های صحرایی با کاهش بیان مواجهند و در این تحقیق تجویز نیتریت در موش­های دیابتی به صورت قابل توجهی منجر به افزایش بیان ژن­های در ارتباط با ترشح انسولین شده است.
این متخصص فیزیولوژی تصریح کرد: ساز و کار اثر تحریک کننده نیتریت بر ترشح انسولین در موش­های صحرایی دیابتی نوع ۲ حداقل تا حدی به علت افزایش بیان ژن مولکول­های درگیر در فرآیند ترشح انسولین میباشد. وی با یادآوری فراوانی نیترات در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و هم لبو، افزود بر مبنای نتایج حاصله امکان دارد مصرف این قبیل خوراکی ها برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ مفید باشد.
با عنایت به این که اختلال در عملکرد انسولین از علل اصلی بروز بیماری نوع ۲ به حساب می آید، مطالعات بیشتر از دست میتواند در آینده راهگشای دستیابی به روشهای جدیدتر مهار این بیماری باشد.



1400/10/06
10:29:48
0.0 /5
661
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی