آجاک - acak آینده پژوهی
دكتر زالی در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان مطرح كرد

ورود سالی ۲۰ هزار تن ذرات معلق به ریه تهرانی ها

ورود سالی ۲۰ هزار تن ذرات معلق به ریه تهرانی ها

به گزارش آجاك رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به انتقاد تلویحی از بی توجهی به نتایج پژوهش های در رابطه با آلودگی هوا پرداخت و اظهار داشت: هر ساله 20 هزار تن ذرات معلق در ریه تهرانی ها وارد می شود.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بامداد امروز (دوشنبه، ۲ دی) در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان با تاكید بر اهمیت مسئله محوری و توجه به مشكلات جامعه در حوزه پژوهش، عنوان كرد: بعنوان نمونه هم اكنون ما با حجم زیادی از پژوهش ها در حوزه آلودگی هوا و آلاینده ها روبرو می باشیم ولی متاسفانه از نتایج این پژوهش ها در كشور استفاده نمی گردد. بعنوان نمونه تنها مسئله ای كه اجرا می شود تعطیلی مدارس است كه برمبنای نتایج تحقیقات تنها ۲۰ درصد در كاهش آلودگی هوا موثر است.
وی با اشاره به اینكه باید بررسی شود كه مشكل كار كجاست؟، عنوان كرد: آیا مشكل كار در كیفیت و كمیت پژوهش ها یا اصالت تحقیقات ماست؟ پاسخ این سوال خیر است. مشكل اصلی فقدان نظام مدیریتی جامع و هوشمندانه در كشور است كه طی آن خروجی پژوهش ها در نظام مدیریتی كشور بكار گرفته نمی گردد.
زالی با اشاره به اینكه این مسائل درد و نگرانی پژوهشگران امروز ماست، اشاره كرد: امروز ما در هوایی تنفس می نماییم كه دارای سطح فزاینده و غیر قابل باور منوكسید كربن است و ذرات معلق ۱۰PM هوا به حد اعلا رسیده، به شكلی كه هر ساله ۲۰ هزار تن ذرات معلق در ریه تهرانی ها وارد می شود كه ۱۲ هزار تن مربوط به خودرو های سبك سواری و ۲۰۰۰ تن مربوط به موتورسوارهاست.
زالی با طرح این سوال كه آیا این مشكلات چاره ای ندارد اظهار نمود: در طول سال بیشتر از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن مواد آلاینده توكسین وارد هوای كشور می شود و كمتر از ۲۵ روز هوای پاك داریم و ۲۵۵ روز در كلانشهرها گرفتار وارونگی هستیم. آیا این مشكلات چاره ای ندارد؟!
وی با تاكید بر اینكه تعطیلی مدارس راهكار نیست، عنوان كرد: تعطیلی مدارس كمتر از ۲۰ درصد در كاهش آلودگی موثر است و ۹۰ تا ۹۵ درصد آلودگی هوا به خاطر آلاینده ها و متحرك هاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به راهكارهای اصلی رفع آلودگی هوا به مسائلی همچون خودرو های اسقاطی و مشكل كیفیت بنزین اشاره نمود و اظهار داشت: در بعضی از مناطق تهران بنزن ۲۰۰ برابر حد مجاز وارد هوا می شود كه نشان دهنده مشكلی بسیار جدی است.
وی با اشاره به اینكه بروز بیماری های ریوی یك جنبه این مشكلات است، عنوان كرد: یك سر دیگر این طیف، مشكلات و بیماری های مزمن دیگری است كه نسل آینده ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
زالی با اشاره به اینكه شیرخواران، نوجوانان و جوانان بالاترین قربانیان آلودگی هوا هستند، اظهار داشت: آلودگی هوا در سطح عملكرد تحصیلی دانش آموزان و همین طور ایجاد آلزایمر در بزرگسالان موثر است. به شكلی كه برمبنای مطالعه انجام شده افرادی كه با خیابان های پر تردد فاصله ۵۰ متری داشته اند در مقایسه با ۲۵۰ متری ها بیشتر از ۱۲ برابر احتمال مبتلاشدن به اختلالات شناختی را دارند.
وی با اشاره به اینكه در مجموعه كشور باید به این سمت حركت نماییم كه در پژوهش ها راهكارهای جدی و كاربردی ارائه شود، عنوان كرد: در غیر اینصورت نتایج پژوهشی در فضای آكادمیك محبوس شده و به مرحله اجرا نمی رسد و پژوهش ها به كاربست و راهكار تبدیل نمی گردد.
زالی با اشاره به كارهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: حركت به سمت مباحث نوین علمی و دانشگاه نسل سوم استراتژی امروز دانشگاه است و لزوم امروز ما، تبدیل مفهوم پژوهش به یك جریان عملیاتی است.
زالی در ادامه با اشاره به اینكه دانشگاه نسل سوم در شرایط سخت و متلاطم اقتصادی زایش پیدا می كند، اظهار داشت: دانشجویان و اساتید پایه و محور دانشگاه نسل سوم را می سازند. همین طور دانشجوی نسل سوم باید با نگاه نقادانه و مساله محور و در راه بین رشته ای ها و با عنایت به علوم انسانی و علوم پایه حركت نماید.
وی با تاكید بر اینكه آهنگ فعالیت ها باید با دانشگاه نسل سوم هماهنگی داشته باشد، اظهار داشت: در بحث رتبه بندی ها نیز افق دید و ترازها باید از حوزه های داخلی به بخش بین الملل تغییر پیدا كند.
رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه فناوری، اشاره كرد: در این راستا دریچه های مثبتی باز شده، در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار مركز دیده بانی نوآوری جهانی ایران را در بخش سلامت به رسمیت شناخته كه دستاورد بزرگی است.
زالی با تاكید بر اینكه باید به سمت ایجاد همگرایی عملیاتی بین زیست بوم فناوری، نیروی انسانی و تولید علم حركت نماییم، اظهار نمود: البته در عرصه های جهانی جایگاه خوبی داریم، در نانو رتبه ۴ و بیومتریال رتبه ۹ متعلق به ایران است.
وی تقویت شركت های دانش بنیان را یك راه میانبر برای پیشرفت دانست و اظهار داشت: هم اكنون ۴ هزار شركت دانش بنیان در كشور داریم كه از این تعداد ۱۱۰۰ شركت در حوزه سلامت فعالیت می نمایند كه گردش مالی و اشتغال آفرینی بالایی دارند.
وی با اشاره به اینكه كشور در آستانه جهش در حوزه فناوری قرار دارد، به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: در این بیانیه نیز به علم و فناوری و جوانان توجه ویژه ای شده كه باید دراین زمینه برنامه ریزی مبسوط داشته باشیم.
زالی با اشاره به اینكه مراكز توسعه بالینی دانشگاه باید نقش كاتالیزورداشته باشند، اشاره كرد: به عبارت دیگر پژوهشگران باید در كنار اساتید بالینی جهت ارتقای فناوری و مساله محوری فعالیت كنند.
وی مهمترین مساله پیشران حركت های علمی در دانشگاه را اعضای هیات علمی دانست و اظهار داشت: در این راستا باید كرامت و حقوق اعضای هیات علمی پاس داشته و فضایی انبساطی، اشتیاقی و مبتنی بر احترام و كرامت در دانشگاه ایجاد و احیا شود.
زالی با تاكید بر اینكه هیات علمی باید برمبنای خروجی ارزیابی شود، اظهار داشت: خطرناكترین مبحث در محیط های علمی، بحث دلزدگی است كه باید با برنامه ریزی مناسب در حوزه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، فضای نوینی برای ارتقا و تقویت كرامت اعضای هیات علمی و حذف بروكراسی های دست و پاگیر ایجاد شود.
وی با درخواست از وزارت بهداشت جهت تسهیل روند توسعه مراكز رشد دانشگاه، اظهار داشت: بعنوان نمونه در زمینه دارو هنوز سه درصد داروها را وارد می نماییم كه بار مالی ناشی از آن از ۹۷ درصد تولیدات داخلی دارو، بیشتر است.
زالی درانتها كارآفرینی و خلق ثروت در دانشگاه را راهكار خروج از وضعت بحرانی دانست و اظهار داشت: بعنوان نمونه دانشگاه هاروارد با ایجاد دانشكده كارآفرینی ۱.۴ تریلیون دلار ثروت و دانشگاه MIT ۹۰۰ هزار شغل ایجاد كردند.





منبع:

1398/10/02
23:43:38
5.0 /5
3638
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی