آجاک - acak آینده پژوهی
معرفی طرح های برگزیده نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی،

تولید 5 سنسور پایش گر كیفیت مواد غذایی

تولید 5 سنسور پایش گر كیفیت مواد غذایی

به گزارش آجاك ایسنا/خراسان رضوی 5 سنسور پایش كیفیت مواد غذایی برای پنج محصول مختلف در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تولید شد.


بیوسنسور تشخیص تتراسایكلین در شیر
اسما وردیان، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: یكی از این محصولات سنسوری است كه در شیر مورد استفاده قرار می گیرد و نقش آن اندازه گیری باقی مانده آنتی بیوتیك تتراسایكلین در شیر است. این محصول دارای منبع تكنولوژی كریستال مایع است كه تكنولوژی ای است كه برای ال سی دی ها استفاده می شود. هورمون های(فرمول) كریستال مایع در حضور تارگت خود تغییر رنگ انجام می دهند. ما برای این رنگ ها یكسری چیپ هایی داریم كه در آنها قرار می گیرند و زیر میكروسكوپ ثبت تصویر می شوند و به وسیله تكنولوژی پردازش تصویر یكسری اعداد و ارقامی به دست آورده می شود كه طبق آن می توان از راه نمودار كالبراسیل غلظت آنتی بیوتیك را اندازه گیری نماییم.
وی بیان كرد: خصوصیت بارز این طرح اندازه گیری مقدار آنتی بیوتیك تتراسایكلین در شیر است. اندازه گیری تتراسایكلین درحال حاضر یكی از مراحلی است كه باید در كارخانه های شیر صورت گیرد. تاكنون برای انجام این امر از كیت های اضطراری استفاده می كردند كه كیت های استریت بوده و متاسفانه به سبب تحریم ها، مشكلاتی درحال حاضر برای آنها به وجود آمده است، ازاین رو داشتن چنین كیت های تولید ملی می تواند به رفع این مشكل ها كمك نماید. تا این زمان تقاضاهایی از سوی برخی كارخانه ها داشتیم كه البته هنوز در چارچوب قرارداد نبودند چونكه طرح كامل تكمیل نشده بود تا بعنوان یك كیت در اختیار آنها قرار داده شود. استارت این طرح از بازدیدی از یكی از كارخانه های لبنیات و عرضه درخواست آنها در خصوص وجود این مشكل و پیدا كردن چاره ای برای آن شروع شد.
حسگر كاغذی تعیین مقدار پروكسیدها در روغن های خوراكی
ابراهیم فولادی، مدیر گروه ایمنی و كنترل كیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار نمود: طرح دوم مربوط به سنسور پروكسیدها است. این حسگرها یك سنسور كاغذی برای تعیین كیفیت روغن هستند. روغن های گیاهی و حیوانی بعد از مدتی مقدار پروكسید آنها بالا می رود كه تشخیص این مسأله خیلی مهم می باشد و می تواند به سلامت جامعه كمك نماید. روش ها برای انجام این تست معمولا وقت گیر هستند و بایستی آنها را در آزمایشگاه بكارببرند. ما سنسور كاغذی ای تهیه كردیم كه می تواند به صورت آنلاین و در همه موقعیت ها تشخیص دهد كه پروكسید روغن ها در چه حدی است و پاسخ آزمایش را بر مبنای تغییر رنگ كاغذ مشاهده كنند.
وی خاطرنشان كرد: كاربرد این محصول در آشپزخانه، رستوران ها، كارخانه ها، مراكز پژوهشی و... است و همه افراد عادی می توانند از آن استفاده كنند. پروكسیدها تركیباتی هستند كه می توانند رادیكال آزاد تشكیل دهند كه این رادیكال های آزاد می توانند یكی از عوامل ایجاد كننده سرطان در بدن انسان ها باشند. روغن ها در مرحله اول كه مورد استفاده قرار می گیرند پروكسید ندارند، اما زمانی كه در فست فود یا مراكز مشابه، یك روغن چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد، پروكسید آنها افزوده می شود.
مدیر گروه ایمنی و كنترل كیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، افزود: روغن های گیاهی و حیوانی از آن جهت كه نگهدارنده ندارند به مرور زمان پروكسیدشان افزوده می شود و با این سنسور افرادی كه از این روغن ها استفاده می نمایند در هر لحظه می توانند تشخیص دهند كه وضعیت روغن در چه شرایطی قرار دارد. ثبت اختراع این محصول انجام شده و ما به دنبال بازار مناسب برای فروش هستیم.
حسگر كاغذی تعیین مقدار نیتریت در فرآورده های گوشتی و آب
فولادی اظهار داشت: طرح سوم مربوط به سنسورهای نیترید است. معمولا می گویند كه از خوردن سوسیس خودداری كنید به سبب نیترید زیادی كه دارد و یا می گویند كه محصولات سیب زمینی یا پیاز مشكل دارد به سبب نیترید زیادی كه دارد. نیترید هم جزء عواملی است كه می تواند بنیانگزار سرطان در افراد باشد و فعالیتی كه این سنسور انجام می دهد مربوط به اندازه گیری نیترید در آب، سیب زمینی، سوسیس و سایر موارد است.
نانوحسگرهای حساس به حرارت
وی افزود: طرح چهارم یك بسته بندی هوشمند برای مواد غذایی است. مواد غذایی تحت شرایطی كه جابه جا می شوند دما بر كیفیت این محصولات تأثیر می گذارد. این محصول دارای حسگر حرارتی است به این صورت كه زمانی كه برای محصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، طی زمانی كه در شرایط غیر مساعد ماده غذایی قرار بگیرد تغییر رنگ نشان داده است كه این تغییر رنگ نشان دهنده این است كه محصول از شرایط عادی خارج شده است.
مدیر گروه ایمنی و كنترل كیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار نمود: این بسته هوشمند برای هر محصولی قابل استفاده می باشد و برای هر ماده ای می توان برچسب مخصوص را تولید كرد كه نشان دهد تا چه شرایط دمایی را تحمل می كند. این محصول هم درحال حاضر ثبت اختراع شده است و به دنبال بازار مناسب برای انتشار آن هستیم. فناوری و برچسب این محصولات در اختیار افراد قرار می گیرد و آنها می توانند از این تكنولوژی استفاده كنند.
نانو سنسورهای حساس به ph جهت پایش فساد در ماهی
فولادی بیان كرد: محصول پنجم ما بسته بندی ای است تحت عنوان هالوپرمید كه حساس به تغییرات ph هستند و با تغییر در میزان فسفر مواد غذایی رنگ این برچسب ها تغییر می كند؛ برای مثال در ماهی برپایه مدت زمانی كه می ماند، مقداری تركیب های آمینه ایجاد می شود كه این تغییرات آمینه سبب تغییر رنگ در برچسب می شوند. این تغییر رنگ ها نشان داده است كه میزان تركیب های آمینه چقدر است و ماده غذایی تحت چه شرایط سلامتی قرار دارد.
وی خاطرنشان كرد: هرچه مقدار این تركیبات آمینه بیشتر شود میزان تغیییر رنگ آن هم بیشتر می شود و این پارامترها نشانه هایی از فساد ماده غذایی است. این آمینه ها عضوی از آمین های بیوژنیك است كه طی فساد محصولات گوشتی آزاد می شوند. این محصول قابل استفاده برای محصولات گوشی است اما بیشترین كاربرد آن در ماهی ها است.



1398/09/24
22:48:54
5.0 /5
3623
تگها: آنلاین , پژوهش , تكنولوژی , فناوری
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی