آجاک - acak آینده پژوهی
مروری بر نتایج یك تحقیق؛

دانشجویان ایرانی چقدر به شبکه های اجتماعی معتادند؟

دانشجویان ایرانی چقدر به شبکه های اجتماعی معتادند؟

به گزارش آجاک بررسی های یک مطالعه بر روی هزار دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که حدود ۴۴ درصد از دانشجویان به شبکه های اجتماعی معتادند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، فضای مجازی زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت تأثیر نتایج مثبت یا منفی خود قرار داده است. در عصر حاضر، شیوع اعتیاد به شبکه های اجتماعی سبب شده که خیلی از کاربران همچون دانشجویان، درحال جدا شدن از دنیای واقعی زندگی شان باشند.

با توجه به نتایج این موضوع؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان شیوع اعتیاد به شبکه های اجتماعی را در میان دانشجویان ایرانی برآورد کردند و عوامل در رابطه با آنرا مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۹ بر روی هزار دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسش نامه استاندارد «اعتیاد به شبکه های اجتماعی» استفاده شد و پژوهشگران این پرسش نامه را به صورت آنلاین بین دانشجویان توزیع کردند. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی های این مطالعه نشان داد که به صورت کلی ۴۶۲ نفر (۴۴درصد) به شبکه های اجتماعی اعتیاد داشتند که از این تعداد ۴۴۹ نفر (حدود ۹۰ درصد) اعتیاد خفیف و ۱۳ نفر (نزدیک به ۱۰ درصد) اعتیاد شدید داشتند.

این نتایج حاکی از آن بود که سن، نوع رشته های در رابطه با درمان و استفاده از داروی اعصاب، با اعتیاد به شبکه های اجتماعی ارتباط مفهوم داری داشتند. بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی و سایر متغیرها رابطه مفهوم داری مشاهده نشد.

تحلیل نتایج نشان داد که در دانشجویان دختر، اضطراب عامل محافظتی در اعتیاد به شبکه های اجتماعی است، در حالیکه نارسایی هیجانی؛ که مشخصه اصلی آن ناتوانی در تشخیص و تحویل احساسات خود به دیگران است، از عوامل خطر اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.

همچنین دیده شد که در دانشجویان پسر نارسایی هیجانی و داشتن تیپ شخصیتی A، دارا بودن خصوصیاتی مانند تند مزاجی، عصبی بودن افراطی در شیوه زندگی، اضطراب، ناشکیبایی و رقابت جویی، از عوامل خطر اعتیاد به شبکه های اجتماعی است. البته در بررسی های بیشتر، ارتباطی بین جنسیت و اعتیاد به شبکه های اجتماعی یافت نشد.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: با عنایت به شیوع قابل توجه اعتیاد به شبکه های اجتماعی در دانشجویان و آگاهی از صدمه ای که این اعتیاد می تواند به زندگی شخصی و اجتماعی، فعالیتهای علمی و شغل آینده آنها وارد کند، اجرای استراتژی ها و برنامه های آموزشی برای دانشجویان، والدین و مسئولین دانشگاهی برای شناسایی شخصیت دانشجویان و کاهش سطح اضطراب و نارسایی هیجانی آنها و ارتقاء دانش برای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی و پیشگیری از این صدمه ها ضروریست.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی شیوع اعتیاد به شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با اضطراب، نارسایی هیجانی و تیپ های مختلف شخصیتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1399» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و سهیلا خداکریم اردکانی، حوریه رحیمی نیا و حمید سوری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

این یافته ها به صورت مقاله علمی انتشار یافته و از راه لینک زیر قابل دسترسی است:

Prevalence of Addiction to Social Network and Its Related Factors on Students in Iran 2020






منبع:

1400/08/24
20:55:47
0.0 /5
616
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی