در قالب یك پژوهش بررسی شد

تاثیر شبكه های اجتماعی بر تبلیغات شركت ها

تاثیر شبكه های اجتماعی بر تبلیغات شركت ها

آجاك: در سال های اخیر استفاده گسترده از شبكه های اجتماعی بوسیله ظهور گوشیهای هوشمند باعث شده اطلاعات در هر مكان و زمانی در دسترس باشند و مشتریان بهتر بتوانند با شركت ها ارتباط برقرار كنند. استفاده از شبكه های اجتماعی به تدریج سبب تغییر پلتفرم های استفاده شده برای تبلیغات از رسانه های سنتی به سمت شبكه های اجتماعی شده است.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، رسانه های اجتماعی گروهی از برنامه های كاربردی مبتنی بر اینترنت هستند كه با اتكا به بنیان های فناورانه وب امكان ایجاد و تبادل محتوای تولید شده به وسیله كاربران را می دهند.
در پژوهشی كه در مورد "استفاده از شبكه های اجتماعی برای كسب و كار در ایران" توسط مرتضی ملكی مین باش رزگاه (استادیار دانشكده اقتصاد) و مهری شهریاری (دانشجوی دكتری مدیریت بازاریابی) با روش مصاحبه و نمونه گیری گلوله برفی انجام شده، آمده است: « تبلیغات سنتی كسب و كار و رسانه های اجتماعی منجر به نگرش مثبت مشتریان نسبت به برند شركت می شود و میزان تاثیرگذاری رسانه های اجتماعی بیشتر از تبلیغات سنتی است.»
طبق این پژوهش« سازمان ها با استفاده از رسانه های اجتماعی فرصت هایی را برای افزایش بهره وری، سهم بازار، ارزش بازار و سودآوری ایجاد می كنند. رسانه های اجتماعی فضای جدیدی را برای تبادل اطلاعات و اظهار نظرها بنا نهاده و تغییراتی را در افكار عمومی بوجود آورده و به نیروی محركه مهمی برای ترویج تغییرات اجتماعی تبدیل گشته است. عصر دیجیتال فرصت ها و تنش هایی را در روابط كسب وكار بوجود آورده است. با شناسایی و ارزیابی تنش ها و فرصت ها در جهت توسعه روابط تجاری، عملكرد كسب وكار بهبود یافته و باعث ایجاد ارزش افزوده می شود.»
محققان می گویند: « رسانه های اجتماعی نه تنها برای شركت های بزرگ چند ملیتی بلكه برای شركت های كوچك و متوسط و سازمان های غیرانتفاعی و دولتی هم قابل استفاده می باشد. حركت به سمت رسانه های اجتماعی را می توان از راه چند عامل تشریح كرد كه عبارتند از كاهش نرخ پاسخگویی به بازاریابی بر خط مانند بنر و ایمیل كه برخی هم وارد هرزنامه می شدند.
توسعه فن آوری راهی را برای توسعه زیرساخت های فن آوری و ابزارهای جدید بوجود آورده است و افزایش جمعیت بر خط هم به جذابیت رسانه های اجتماعی كمك كرده است. تغییرات جمعیتی كه افراد جوان مشتاق به برخط بودن داشته و استفاده از كانال های سنتی كاهش یافته است. ترجیح بیشتر مردم به اینترنت، عامل بسیار مهم تر هم هزینه كمتر است و كمپین (بازاریابی) ویروسی، مشتریان بیشتری را در مقایسه با كمپین تلویزیونی و با هزینه كمتر جذب می كنند.»
یافته ها نشان می دهند: « همچون مزایا و فرصت های ایجاد شده، تحول عظیم در عرصه كسب و كار و بازاریابی اینترنتی است. در واقع با گسترش روزافزون استفاده از رسانه های اجتماعی، كسب وكار و بازاریابی از راه این وسایل ارتباط جمعی جان تازه به صنایع بخشیده و با استفاده از این ابزارهای جدید، مشتریان را به خود وفادار ساخته است چون كه این رسانه ها در واقع ابزاری قدرتمند برای سازمان ها جهت رسیدن به مخاطبان هدف هستند.
استفاده از رسانه های اجتماعی منجر به خلق فرصت ها و ایجاد كسب و كاری جدید و افزایش درآمد ناشی از فروش بیشتر می شود. رسانه های اجتماعی به كاربران توانایی انتخاب و فیلتر محتوا را می دهند. نامهای تجاری به منظور آگهی كردن نام تجاری خود، جلب مشاركت و توسعه و تبلیغات دهان به دهان در این گونه پایگاه های اجتماعی حضور پیدا می كنند.»
شهریاری می گوید: از دیگر فرصت ها كه كسب و كار می تواند از آن استفاده نماید ارتباطات دو طرفه است، بیشتر شركت ها از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با اشخاص خارج از شركت مانند مشتریان، فروشندگان، وعموم مردم استفاده می نمایند و روابط خود با شركا و مشتریان خویش را مدیریت كرده و تصویر شركتشان را بهبود می دهند.
برخی شركت ها هم آنرا برای ارتباطات داخلی و رقابت با شركت های دیگر به كار می گیرند و به شركت ها اجازه می دهند تا با مصرف كنندگان نهایی با هزینه ی نسبتا كم و سطح بالایی از بهره وری نسبت به ابزارهای سنتی ارتباطات، تعامل بموقع و مستقیم داشته باشند. این شبكه ها مدلهای كسب و كار جدیدی را ایجاد و باعث تغییرات از لحاظ بازار یابی، عملیات و مدیریت شده است. دسترسی ساده تر به اینترنت ؛ رشد كاربران اینترنتی، اینترنت سریعتر و بهتر، گسترش سریع بازارهای جدید همه نشان دهنده عواملی است كه شركت را امكان دارد تحت تأثیر قرار دهد.
در ادامه این پژوهش آمده است: اعتماد با عنایت به محیط و فرهنگ های كشورهای مختلف متفاوت می باشد و جزء یكی از عوامل مهم در استفاده از رسانه های اجتماعی است. یكی از مهمترین مسائل در رسانه های اجتماعی امنیت و محرمانه بودن آن است. نقش دولت در پیشگیری از آزار و اذیت وشایعات بی اساس سازمان ها هم مهم می باشد و دولت ها وب سایت های رسانه اجتماعی را از نظر انطباق یا تخطی از الزامات حقوقی، آداب و رسوم اجتماعی و مشوق های اقتصادی ارزیابی میكنند.
در نتایج این پژوهش آمده است: رسانه های اجتماعی در عرصه ی كسب و كار و بازار یابی اینترنتی تحول بوجود آورده اند. این رسانه ها نه تنها در دنیای مجازی مشتریان زیادی را به خود جذب كرده اند، بلكه مكانی برای تبلیغات شركت ها هم هستند. ازاین رو شناخت فرصت ها و چالش های استفاده از رسانه های اجتماعی در امور كسب و كار و بازاریابی ضروری به نظر می رسد.
با افزایش تعداد كاربران اینترنت، استفاده از شبكه های اجتماعی هم افزایش یافته است و رسانه های اجتماعی بستر مناسبی را برای كسب و كار جهت بازار یابی و فعالیتهای ترفیعی شركت بوجود آورده است. با برنامه ریزی درست و مناسب همزمان با استفاده از روش های مناسب با تعریف دقیق بازار هدف از ابزارهای جدید شبكه های اجتماعی می توان بهره برد تا بتوان از مزایای آن بهره مند شد. كسب و كارها می توانند با حضور فعال خود در شبكه های اجتماعی مشتریان را از محصولات جدید، خصوصیت ها، فعالیتهای ترفیعی و تبلیغاتی خود با هزینه بسیار كمتر از فعالیتهای بازار یابی سنتی آگاه سازند.
این پژوهش در شماره دوم نشریه مجله جهانی رسانه انتشار یافته است.





منبع:

1398/09/18
13:52:43
5.0 / 5
3359
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱