آجاک - acak آینده پژوهی
رییس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات مطرح كرد

ارتباط سیگار الكترونیك با مرگ های ناگهانی

ارتباط سیگار الكترونیك با مرگ های ناگهانی

به گزارش آجاك رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اخطار نسبت به روش های غیراستاندارد ترك اعتیاد و دخانیات در كشور، اظهار داشت: روش های ترك سیگار موجود در شبكه های مجازی و ماهواره ها، دروغ تبلیغاتی است و سفارش می شود افراد از این طریق خویش را گرفتار گرفتاری نكنند.


دكتر حیدری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به روش های مختلف درمانی ترك اعتیاد و دخانیات، اظهار داشت: درمان های استاندارد و مشخصی از جانب مجامع علمی دنیا و دانشگاهی و همینطور سازمان بهداشت جهانی جهت ترك دخانیات سفارش شده كه تلفیقی از آموزش، رفتاردرمانی و تجویز داروست.
وی با اشاره به داروهای ترك دخانیات جایگزین نیكوتین، افزود: این داروها به شكل قرص و آدامس در كشور ما هم تولید شده و در دسترس قرار دارد. بخش دیگر، داروهای غیرنیكوتینی هستند كه دو نوع قرص آن در كشور تولید شده كه مشابه مدل خارجی آن است.

روش های استاندارد ترك دخانیات
رییس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات با تاكید بر اینكه غیر از این دو روش مذكور، سایر روش ها، داروها و سفارش ها بر مبنای استانداردهای جهانی نیست، اظهار نمود: روش های ترك سیگار موجود در شبكه های مجازی و ماهواره ها، دروغ تبلیغاتی است و سفارش می شود افراد از این طریق خویش را گرفتار گرفتاری نكنند.
وی با اشاره به اینكه روش های استاندارد ترك دخانیات از راه مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی اطلاع رسانی می شوند، اظهار نمود: افراد می توانند ضمن رفتن به مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و یا تماس با تلفن گویای ترك دخانیات مركز به شماره ۲۷۱۲۲۰۵۰-۰۲۱ و نرم افزار هوشمند آن، به صورت ۲۴ ساعته از خدمات مجانی مركز بهره مند شوند.

مضرات سیگار الكترونیك
حیدری در ادامه با اشاره به اینكه سیگار الكترونیك چندسالی است كه در دنیا مطرح شده، اظهار داشت: پشت پرده تولید این وسیله، صنایع دخانیاتی قرار دارد كه هدف آنها هم جایگزین كردن این وسیله با سیگار معمولی است.
وی با اشاره به اینكه تا به امروز بی ضرربودن سیگار الكترونیك توسط مستندات علمی تایید نشده است، اظهار داشت: البته بررسی مستندات و عوارض ناشی از مصرف سیگار الكترونیك به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد. با این وجود برخی مستندات علمی نشان دهنده بیماری زایی و سرطان زایی مواد تشكیل دهنده این وسیله الكترونیكی مثل نیتروزامین، آلدیئن ها و فرمالئیدها موجود در دود این وسیله و عطر یا اسانس های مختلف آن است.
وی با اشاره به اینكه بر مبنای نتایج تحقیقات، برخی مرگ های بدون علت در دنیا به مصرف سیگار الكترونیك مرتبط شده است، اظهار نمود: این مرگ ها در افرادی رخ داده كه هیچ زمینه بیماری دیگری غیر از مصرف سیگار الكترونیك در آنان گزارش نشده است.
دكتر حیدری استفاده از سیگار الكترونیك بعنوان جایگزین و درمان ترك دخانیات را یك اشتباه بزرگ دانست و افزود: هنوز آمار دقیقی در ارتباط با مصرف سیگار الكترونیك در ایران نداریم، با این وجود مطالعات محدود نشان داده است حدود ۶ تا ۷ درصد جامعه سیگاری در كشور از سیگار الكترونیك استفاده می نمایند كه به نظر می آید این آمار رو به افزایش است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینكه ممنوعیت فروش سیگار الكترونیك توسط وزارت بهداشت اعلام شده است، اظهار داشت: البته تحقق آن نیازمند نظارت كامل و كافی برای اجرای این مصوبه است.



1398/09/11
13:47:27
5.0 /5
3557
تگها: استاندارد , الكترونیك , پزشكی , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی