آجاک - acak آینده پژوهی
در پژوهش مشترك محققان دانشگاه حكیم سبزواری با پژوهشگران بین المللی صورت گرفت

بررسی ارتباط آلودگی هوا با سال های از دست رفته زندگی شهروندان تهرانی

بررسی ارتباط آلودگی هوا با سال های از دست رفته زندگی شهروندان تهرانی

آجاك: پژوهشگران دانشگاه حكیم سبزواری در تحقیقی مشترك با پژوهشگران چینی، آمریكایی و استرالیایی، ارتباط آلودگی هوا با سال های از دست رفته زندگی و مرگ ومیر بیماری های قلبی-عروقی شهروندان تهرانی را بررسی كردند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، در پژوهش مشترك پژوهشگران گروه اقلیم شناسی دانشكده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه ووهان چین، گروه اپیدمیولوژی دانشگاه براوون آمریكا و گروه اپیدمیولوژی و پیشگیری پزشكی دانشگاه موناش استرالیا به بررسی ارتباط آلودگی هوا، سال های از دست رفته زندگی و مرگ ومیر بیماری های قلبی-عروقی شهر تهران پرداخته شد.
این پژوهش بین المللی توسط دكتر علیرضا انتظاری، محمد باعقیده اعضای هیئت علمی گروه اقلیم شناسی دانشكده جغرافیا و علوم محیطی و فاطمه میوانه دانشجوی دكتری رشته آب و هواشناسی شهری دانشگاه حكیم سبزواری و پژوهشگران دانشگاه ووهان چین، گروه اپیدمیولوژی دانشگاه براوون آمریكا و گروه اپیدمیولوژی و پیشگیری پزشكی دانشگاه موناش استرالیا انجام شد.
دكتر انتظاری، دانشیار دانشگاه حكیم سبزواری در تشریح این پژوهش اظهار داشت: سال های از دست رفته زندگی، سال هایی است كه فرد می توانست عمر مفید داشته باشد، اما به سبب مرگ زودرس این سال ها از بین رفته است یا به عبارتی دیگر سال های از دست رفته زندگی زیانی را كه جامعه با از دست دادن سرمایه های انسانی خود در نتیجه مرگ زودرس متقبل می شود را نشان میدهد.
وی ادامه داد: در این پژوهش، بعد از شناسایی حداكثر غلظت روزانه (بیشتر از ۳۵ میكرگرم بر متر مكعب برمبنای استاندارد هوای پاك در ایران) بررسی ارتباط شاخص غلظت های حداكثر روزانه ( DECH ) ذرات معلق كمتر از ۲.۵ با مرگ ومیر بیماری های قلبی و عروقی و سال های از دست رفته زندگی با استفاده از طرح سری زمانی و به كارگیری مدلهای خطی مورد مطالعه قرار گرفت.
انتظاری افزود: نتایج مطالعه حاكی از آنست كه شاخص غلظت حداكثر روزانه ارتباط مدلول داری با مرگ و میری بیماری های قلبی عروقی خصوصاً سكته و سال های از دست رفته زندگی دارد كه با افزایش مقدار شاخص از حد تعیین شده استاندارد هوای پاك مرگ ومیرها با تاخیر زمانی ۰ تا ۱۰ روز افزایش داشته است، همین طور با سال های از دست رفته زندگی نیز این آلاینده ارتباط مدلول داری را با تاخیر زمانی ۰ تا ۸ روز نشان میدهد.
وی اشاره كرد: از دیگر نتایج جالب توجه این پژوهش لطمه پذیری گروه جنسی مردان در مقابل این آلاینده است. همین طور این شاخص بعنوان شاخصی نو در بررسی ارتباط آلاینده PM 2.5 با سلامت معرفی شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نتایج حاصل از این پژوهش به صورت مقاله ای در نشریه Science of the Total Environment با IF: ۵.۵۸۹ Q 1 چاپ شده است.




منبع:

1398/09/10
14:50:18
5.0 /5
3857
تگها: استاندارد , پزشكی , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی