آجاک - acak آینده پژوهی
در گفت وگو با آجاك اعلام شد

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و رساله ها

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و رساله ها

به گزارش آجاک با راه اندازی سامانه ای یکپارچه امکان دسترسی مخاطبان به نسخ الکترونیکی منابع و اسناد، نشریات و همینطور رساله ها فراهم خواهد شد.


دکتر مظفر پاسدار، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگو با ایسنا با اشاره به خدمات آنلاین و برخط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دو تا ۳ سال گذشته، اظهار داشت: تابحال تلاش شده است خدمات سازمان را توسعه دهیم، ولی به علت محدودیت هایی که سامانه ها داشتند، مجبور شدیم هر کدام از خدمات را در چارچوب یک سامانه و در قالب درگاه خاص عرضه دهیم.
وی نمونه آنرا سامانه "ایران ژورنال" دانست و افزود: "ایران ژورنال" یک سامانه مستقلی است که خدمت دسترسی به مقالات فارسی را عرضه می دهد و یا آن سامانه سنا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که سرویس منابع نشریات را در اختیار مخاطبان قرارخواهد داد.
پاسدار سامانه منابع دیجیتال را از دیگر سامانه های این سازمان نام برد که منابعی چون اسناد، عکس ها و رساله ها را در اختیار مخاطب قرار می دهد و خاطرنشان کرد: چون نیاز جامعه، دسترسی به این منابع بوده است، لازم بود تا هر چه سریع سرویس دهی می کردیم و تابحال مجبور بودیم از ظرفیت های محدودتری استفاده نماییم تا سرویسهای لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، راه اندازی سامانه "حافظه ملی ایرانیان" را در این راستا دانست و تصریح کرد: در چارچوب این سامانه تلاش داریم که در فاز اول داده ها و اطلاعات این سامانه ها را به صورت تجمیع شده، عرضه دهیم.
پاسدار افزود: این سامانه امکان جستجو در انواع منابع و در موضوعات مختلف و همینطور دسترسی به نسخ دیجیتال منابع، از راه یک درگاه جستجوی واحد و در چارچوب یک سامانه را فراهم می آورد.
وی تصریح کرد: سامانه "حافظه ملی ایرانیان" در چارچوب یک پلت فرم از یک طرف تجمیع کننده سرویسهای داخلی سازمان کتابخانه و اسناد ملی است و در ادامه امیدواریم با سرویسهای جدیدی که تعریف می کند، داده ها و منابع سایر کتابخانه ها و سایر مراکز عرضه دهنده منابع علمی و حتی کتابفروشی ها را به مخاطبان عرضه دهیم.
پاسدار با تکیه بر این که این سامانه برپایه فناوری بلاکچین طراحی شده و بستر امن تبادل اطلاعات و تراکنش ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم به کمک این سامانه بتوانیم تحول جدیدی در عرصه نشر دیجیتال داشته باشیم و به کمک این فناوری بتوانیم از حوزه حق مالکیت فکر و حق مؤلف دفاع نماییم، ضمن آنکه دسترسی مخاطبان به نسخه های دیجیتال منابع بخصوص منابع دارای حق مؤلف تسهیل شود.
وی اظهار نمود: در ذیل این سامانه همینطور ماژول هایی برای عرضه سرویسهای پیشرفته تر هوشمند چون جستجوی مبتنی بر متن منبع و درون متنی به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان به منابع پیشبینی شده است. این اقدام در جهت فعالیتهای سازمان در عرصه نوآوری و فناوری بوده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از رونمایی از فاز اول این سامانه در هفته آینده اطلاع داد و اظهار داشت: در فاز اول، درگاه تجمیع شده جستجو در بین منابع و عضویت آنلاین اعضا فعال خواهد شد.



1400/07/07
23:04:52
0.0 /5
667
تگها: آنلاین , آینده , الكترونیك , خدمات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی