آجاک - acak آینده پژوهی

کاهش صدای موتورهای جت با تغییر ساختار داخلی اگزوز

کاهش صدای موتورهای جت با تغییر ساختار داخلی اگزوز

آجاک: پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی واقع در آمریکا راه حل جدیدی را ارائه کردند که امکان کاهش صدای موتورهای جت را به میزان قابل توجهی فراهم می آورد.


به گزارش آجاک به نقل از ایرنا از ساینس، در این تحقیقات که توسط نمونه کوچک شده یک موتور جت F۴۰۴ مورد استفاده در جنگنده های F-۱۸ انجام گرفت، پژوهشگران اثر ساختارهای مختلف لوله اگزوز را بر میزان صدای تولید شده مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد قرار دادن مجموعه ای از برجستگی های مخروطی شکل درون لوله اگزوز سبب کاهش صدای اگزوز به میزان ۵ تا ۸ دسی بل می شود.
با توجه به اینکه واحد دسی بل یک مقیاس لگاریتمی است، این میزان کاهش صدا، اثر پدیده بار صوتی بر اجزای بدنه هواپیما را به میزان قابل توجهی کم می کند. این پدیده سبب لرزش اجزای هواپیما در اثر صدای اگزوز می شود و در طول زمان می تواند منجر به تخریب و شکستن اجزای هواپیما شود.
به گفته پژوهشگران این تغییر در ساختار اگزوز هیچ تاثیری بر کارآیی موتور جت ندارد.
همین طور کاهش صدای هواپیما کار با آنرا برای خلبان و خدمه هواپیما ساده تر می کند. در حقیقت کاهش شنوایی و وزوز گوش از اصلی ترین عوامل معلولیت کادر نظامی ارتش محسوب می شوند.
۶۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض سطوح خطرناک نویز (noise) ناشی از شغل قرار دارند. نویز در لغت به مفهوم آلودگی صوتی است که ماهیت تصادفی یا اتفاقی دارد. مطالعات مختلف تاثیر نامطلوب آلودگی صوتی را بر سلامت تایید نموده اند. کم شنوایی و نا شنوایی یکی از شایع ترین وضعیت های ناشی از آلودگی صوتی شغلی است. آلودگی صوتی بر سلامت قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز اثرات نامطلوب دارد.
به گفته پژوهشگران آلودگی صوتی اساسا بعنوان یک عامل استرس زا سبب واکنش در بدن می شود و مستندات علمی قابل توجهی نیز وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین استرس و بیماریهای قلبی است.
قرار است این فناوری در فصل پاییز با بهره گیری از موتورهای جت با ابعاد واقعی مورد آزمایش قرار گیرد.


منبع:

1400/07/04
11:08:53
0.0 /5
236
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی