آجاک - acak آینده پژوهی
جهانگیری:

با اتكا به دانشگاه ها و نخبگان می توان مشكلات كشور را برطرف كرد

با اتكا به دانشگاه ها و نخبگان می توان مشكلات كشور را برطرف كرد

به گزارش آجاك جلسه بررسی گزارش دانشگاه تربیت مدرس در مورد طرح پژوهشی ارتقاء سرمایه اجتماعی عصر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در این نشست با تاكید بر اینكه تقویت سرمایه اجتماعی باید به یك مبحث ملی تبدیل گردد، اظهار داشت: قوای سه گانه، نهادهای مختلف و همه اركان نظام باید برای تقویت سرمایه اجتماعی و بالا بردن امید جامعه به آینده كشور به صحنه بیایند و مطالبات و دغدغه های مردم را بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهند.
جهانگیری با قدردانی از گزارش عرضه شده از جانب دانشگاه تربیت مدرس در مورد وضعیت سرمایه اجتماعی كشور خاطرنشان كرد: یكی از نكات برجسته این گزارش پیشنهاد راهكارهای تقویت سرمایه اجتماعی است كه در چارچوب یازده برنامه تدوین شده است.
معاون اول رئیس جمهور اضافه كرد: با اتكا به دانشگاه و نخبگان كشور می توان راهكارهایی مناسب برای برون رفت از مشكلات كشور در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تدوین كرد.
جهانگیری با تاكید بر اینكه پیشنهادات عرضه شده در گزارش دانشگاه تربیت مدرس باید مورد توجه قرار گیرد و با اولویت بندی اجرایی شود، از صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان رئیس كمیسیون فرهنگی دولت خواست این پیشنهادات را در جلساتی با مشاركت اساتید دانشگاه و صاحبنظران مورد بررسی قرار دهند و ظرف دو ماه با اولویت بندی و تفكیك وظایف هر دستگاه، به سندی جامع و قابل اجرا برای تقویت سرمایه اجتماعی كشور تبدیل كنند.
وی همینطور از ربیعی مشاور ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت هم خواست مبحث گفتگوی ملی بعنوان مهمترین راهكار تقویت سرمایه اجتماعی را در دستور كار خود قرار دهد و در گام نخست، برای افزایش تعامل و گفتگوی دولت و دانشگاه برنامه ریزی و اقدام نماید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: دولت به تنهایی نمی تواند نسبت به اعتمادسازی و تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نماید و این مورد همراهی و مشاركت همه اركان نظام و همدلی و حضور فراجناحی را می طلبد بگونه ای كه همگان به دور از سلایق سیاسی در این امر مهم دخیل باشند.
در این جلسه كه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناروی، سخنگوی دولت، روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاههای مختلف هم حضور داشتند، نماینده دانشگاه تربیت مدرس گزارشی از وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران در بازه زمانی سال 1379 تا 1397 عرضه كرد.
وی همینطور به عرضه تحلیلی از رابطه سرمایه اجتماعی و كیفیت حكمروایی پرداخت و با اشاره به نتایج سیاسی بحران سرمایه اجتماعی، توضیحاتی در مورد راهكارهای تقویت سرمایه اجتماعی عرضه كرد.
در این گزارش فراهم سازی شرایط گفتگوی ملی میان دولت، روشنفكران، نخبگان و گروه های مرجع اجتماعی در مورد مسایل كلان داخلی و خارجی بعنوان یكی از مهمترین راه های تقویت سرمایه اجتماعی عنوان گردید و یازده گام برای تقویت سرمایه اجتماعی به تفصیل بیان شد.
رییس دانشگاه تهران هم در این جلسه گزارشی از مطالعات انجام شده این دانشگاه با مشاركت دانشگاه های علامه طباطبایی و اصفهان در مورد چالش های سرمایه اجتماعی عرضه كرد و اظهار داشت: تقویت سرمایه اجتماعی نیازمند تصمیم و اراده همه مسئولین كشور است تا بتوانیم با بكارگیری راهكارهای علمی امید جامعه نسبت به آینده كشور را افزایش دهیم.
در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر در مورد راهكارهای تقویت سرمایه اجتماعی، مقرر شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشاركت اساتید دانشگاه و صاحبنظران و با همكاری كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی دولت، پیشنهادات مطرح شده در جلسه را مورد بررسی قرار داده و ظرف دو ماه به سندی جامع برای تقویت سرمایه اجتماعی تبدیل كنند.
همچنین سخنگوی دولت هم مأموریت یافت كه در جهت فراهم سازی شرایط گفتگوی ملی، بسترهای لازم را برای گفتگو میان دولت و دانشگاه مهیا كند.



1398/09/06
16:18:55
5.0 /5
3741
تگها: آینده , ارتباطات , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی