آجاک - acak آینده پژوهی
لیست نهایی پژوهشگران پر استناد دنیا در سال ۲۰۱۹ منتشر شد

۱۲ پژوهشگر ایرانی در میان پراستنادترین پژوهشگران دنیا

۱۲ پژوهشگر ایرانی در میان پراستنادترین پژوهشگران دنیا

آجاك: برمبنای انتشار فهرست نهایی پژوهشگران پراستناد دنیا در سال 2019، تعداد 12 پژوهشگر ایرانی در میان پراستنادترین پژوهشگران برتر دنیا قرار گرفته اند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، دكتر دهقانی سرپرست ISC اظهار داشت: شركت كلاریویت آنالتیكز ( ISI ) هرساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا ( Highly Cited Researchers ) می پردازد. این لیست شامل گروهی از پژوهشگران علوم و علوم اجتماعی می شود كه در طول یك دهه گذشته با انتشار مقالاتشان توانسته اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت نمایند. پژوهشگران برمبنای فعالیتشان در ۲۱ رشته موضوعی انتخاب شده اند. همین طور پژوهشگرانی كه در چند رشته به صورت هم زمان ( Cross-Field ) فعالیت می كردند نیز تحت یك رشته جداگانه طبقه بندی شده اند.

وی اظهار داشت: برای قرار گرفتن در لیست پژوهشگران برتر، كلیه فعالیت های علمی ۱۰ ساله اخیر در سطح بین المللی ازجمله تعداد مقالات، تعداد استنادها، تعداد مقالات پر استناد، تعداد استناد به مقالات پر استناد مورد بررسی قرار گرفته و همین طور مسائلی نظیر، رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل قبول و نیز مقالات بازپس گیری شده در انتخاب یك پژوهشگر از لیست پژوهشگران برتر مؤثر است. بر این اساس تقریباً ۶۲۰۰ پژوهشگر در سال ۲۰۱۹ میلادی بعنوان پژوهشگر پراستناد انتخاب شده اند.

سرپرست ISC در ادامه اظهار داشت: تعداد پژوهشگران انتخاب شده از یك رشته به رشته دیگر متفاوت می باشد كه علت آن تفاوت در تعداد كل پژوهشگران در رشته ها است. بعنوان مثال از رشته ریاضی ۸۹ نفر و از رشته پزشكی بالینی ۴۳۶ نفر در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده اند كه این تفاوت ناشی از تفاوت در اندازه رشته ها یا به عبارت دیگر تعداد پژوهشگران هر رشته است.
وی اضافه كرد: برای انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا، مقالات یك درصد پراستناد در دوره زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ مطابق با لیست پایگاه فاكتورهای اساسی علم ( ESI ) پردازش شدند. تعداد استنادهای مقالات یك درصد پراستناد یكی از معیارهای اصلی انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار نمود: در سال ۲۰۱۹ تعداد پژوهشگران پراستناد حدود ۶۲۰۰ و در سال ۲۰۱۸ تعداد آنها حدود ۶۱۰۰ بوده است. بنابراین، در لیست سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰ پژوهشگر بیشتر انتخاب شده اند كه نشان دهنده افزایش تعداد كل پژوهشگران برتر دنیا بوده است.
وی اظهار داشت: از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ پژوهشگر برتر با وابستگی ایران در فهرست ۶۲۰۰ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفته اند. فهرست كامل پژوهشگران با ذكر وابستگی سازمانی و حوزه موضوعی آنها در جدول ذكرشده است. حضور پژوهشگران برتر كشور به ترتیب در حوزه های موضوعی بین رشته ای (۴ نفر)، كشاورزی (۳ نفر)، ریاضیات (۳ نفر) و مهندسی (۲ نفر) بوده اند. ضمناً در لیست اعلام شده بعضی از پژوهشگران با بیشتر از یك وابستگی سازمانی متعلق به یك یا دو كشور ظاهر شده اند. بعنوان مثال در فهرست مربوطه، برای دكتر ژولین كلینتون اسپروت وابستگی دوم كشور ایران و دانشگاه صنعتی امیركبیر ذكر شده است.
پژوهشگران ایرانی (با وابستگی ایران) حاضر در فهرست پراستنادترین پژوهشگران دنیا - ۲۰۱۹




پژوهشگران برتر جهان اسلام

دكتر دهقانی اظهار نمود: در فهرست پژوهشگران برتر دنیا نام ۱۴ كشور اسلامی مشاهده می شود كه سهم كشورهای اسلامی تقریباً ۳ درصد پژوهشگران برتر دنیا است. كشور عربستان با ۱۰۲ نفر، مالزی با ۲۱ نفر، تركیه با ۱۸ نفر و ایران با ۱۲ نفر بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا در بین كشورهای اسلامی رادارند. آمار كل تعداد پژوهشگران برتر جهان اسلام در جدول ارائه شده است و این افراد به ترتیب حروف الفبا از كشورهای امارات متحده عربی، اندونزی، ایران، برونئی، بنگلادش، پاكستان، تركیه، عربستان سعودی، عمان، قطر، لبنان، مالزی، مصر و نیجریه هستند. برای هر پژوهشگر یك یا دو و حتی سه وابستگی سازمانی در نتایج پژوهشگران پراستناد دنیا ذكرشده است و بعضی از پژوهشگران نیز فقط یك وابستگی سازمانی دارند. وابستگی برخی دیگر به بیشتر از یك كشور است. اگر وابستگی اول سازمانی پژوهشگران در نظر گرفته شود بعضی از كشورهای اسلامی حذف و آمار برخی دیگر تغییر می كند. مثلاً آمار عربستان سعودی از ۱۰۲ پژوهشگر برتر به ۸۲ نفر كاهش پیدا می كند یا آمار كشور تركیه برمبنای وابستگی اول سازمانی از ۱۸ تا به ۷ پژوهشگر تقلیل می یابد.


دانشگاه هاروارد با ۲۰۳ پژوهشگر، دانشگاه استنفورد با ۱۰۳ پژوهشگر و آكادمی علوم چین با ۱۰۱ پژوهشگر سه سازمانی هستند كه بیشترین تعداد پژوهشگران برتر دنیا را در اختیار دارند.
كشورهای آمریكا، چین، انگلستان، آلمان، استرالیا، كانادا، هلند، فرانسه، سوئیس و اسپانیا بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا را دارند. آنها به ترتیب ۲۷۳۷، ۶۳۶، ۵۱۶، ۳۲۷، ۲۷۱، ۱۸۳، ۱۶۴، ۱۵۶، ۱۵۵ و ۱۱۶ پژوهشگر برتر را در اختیار دارند كه چیزی بین ۴۴ تا ۲ درصد پژوهشگران برتر دنیا هستند. ۲۳ نفر از برندگان جوایز نوبل در این لیست قرار دارند كه سه تای آنها مربوط به برندگان نوبل سال جاری است.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دهقانی درانتها اظهار داشت: پژوهشگران پراستناد كیفی ترین و پراستنادترین مقالات علمی دنیا را انتشار داده و برهمین اساس در حوزه موضوعی تخصصی خود بعنوان پژوهشگر مؤثر در سطح بین المللی شناخته و معرفی شده اند. اما باید در نظر داشت كه امروزه مؤثر بودن فقط در تعداد استنادها خلاصه نمی گردد، بلكه رفع مشكلات جامعه و اثرگذاری اقتصادی، اجتماعی، فنآورانه و نوآورانه از سایر ابعادی هستند كه می بایست موردتوجه پژوهشگران قرار گیرند.




منبع:

1398/09/04
23:40:54
5.0 /5
3621
تگها: پزشكی , پژوهش , سازمان , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی