آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب یك پژوهش پیشنهاد شد

راهکاری برای پرورش قدرت تفکر و پرسشگری در کودکان

راهکاری برای پرورش قدرت تفکر و پرسشگری در کودکان

در پژوهشی در زمینه علوم تربیتی که توسط محققان ایرانی انجام شده است، بر تأثیرات قابل توجه نوعی قصه گویی که به ارتقای قدرت تفکر و پرسشگری کودکان می انجامد، اشاره شده است.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، افزایش کیفیت در عرصه یادگیری و تدریس، بایستی بوسیله اقدامات مختلفی مانند بهبود تدریس، ارتقای مواد و محتوای آموزشی و برنامه ریزی درسی و آموزشی کارآمد صورت گیرد. در این میان نقش و جایگاه معلمان بی بدیل و بسیار مهمست و پرسش ها و توضیح هایی که آنان هر روز در کلاس های درس مطرح می کنند از اهمیـــــــت به سزایی برخوردارست. به عبارت دیگر، بهسازی کیفیت یادگیری در مدارس و آماده کردن دانش آموزان برای آینده و زندگی پیچیده در قرن بیست و یکم، مستلزم ارتقای کیفیت تدریس و آموزش تخصصی است.

یکی از تازه ترین رویکردها در آموزش طبق گفته متخصصان، توجه به پروسه مهارت های تفکر و پرسشگری است. پژوهشگران این حوزه معتقدند که تربیت انسان های صاحب اندیشه باید اولین هدف تعلیم و تربیت باشد. به نظر آنان، محصول نهایی تعلیم و تربیت باید ذهن کاوشگر باشد. در عصر حاضر دانش آموزان برای رویارویی با تحولات اعجاب انگیز هزاره سوم میلادی باید مهارت های تفکر خودرا بمنظور تصمیم گیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشند. روشن است که برای دستیابی به این هدف ها، مسئولیتی سنگین بر دوش مراکز آموزشی خصوصاً آموزش وپرورش قرار دارد.

پژوهشگرانی از دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی این شهر در همین زمینه مبادرت به انجام مطالعه ای کرده اند که در آن برای بهبود مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی از یک روش خاص قصه گویی استفاده شده است.

در این پژوهش که روی 60 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه از دو مدرسه مختلف اجرا شده، پژوهشگران ابتدا افراد مورد مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند. برای یک گروه، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی انجام شد، ولی برای گروه دیگر، در ساعت مربوط به همین درس، قصه گویی موسوم به دیالکتیک اجرا شد. سپس داده های به دست آمده از هر دو گروه مورد تجزیه وتحلیل و مقایسه قرار گرفت.
نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. بر این اساس آموزش قصه گویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانش آموزان نقش مهمی دارد. طبق این نتایج، این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد.

دراین باره، رحیم بدری گرگری، پژوهشگر دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز و دیگر همکارانش در این پژوهش می گویند: «قصه گویی با روش های مختلفی مانند قصه گویی حرکتی، قصه گویی تصویری و قصه گویی دیالکتیک یا تعاملی می تواند انجام گیرد. منظور از قصه گویی دیالکتیکی یک ارتباط دوجانبه و متقابل بین قصه گو و شنونده است که قصه گو با بهره بردن از فنون قصه گویی و با تحریک قوة تخیل مخاطبان خویش و تأثیر متقابل، پیام خودرا به شکل جدیدتری به شنوندگان انتقال می دهد».

به گفته آنها، «قصه گویی تعاملی یا قصه گویی برمبنای دیالوگ نوعی قصه گویی است که با داشتن مزیت ایجاد مشارکت فعال، تعاملات کلامـــــی و گفتگو کردن کودکان با یکدیگر بصورت گروهی و دریافت بازخورد و تشویق از فرد بزرگ سال، به پرورش های مهارت های مختلف ذهنی آنها کمک می کند».

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این تحقیق، قصه گویی دیالکتیکی مبتنی بر سه اصل کلی است. اول اینکه کودک به مشارکت در ضمن قصه گویی تشویق می شود، دوم آن که با بهره گیری از اطلاعات آموزنده به کـــــودک بازخورد داده می شود و سوم آن که سبک قصه خواندن با سطح توانایی زبانی کودک هماهــــنگ می شود.

این یافته ها در «فصل نامه پژوهش های نوین روان شناختی» متعلق به دانشگاه تبریز انتشار یافته اند.



1400/06/09
21:24:40
0.0 /5
702
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی