آجاک - acak آینده پژوهی

راهكاری برای كاهش شدت سردردهای میگرنی

راهكاری برای كاهش شدت سردردهای میگرنی

آجاك: نتایج یك پژوهش نشان میدهد تمرینات هوازی با شدت بالا می تواند شدت و مدت سردردهای میگرنی را در زنان كم كند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، میگرن یك اختلال عصبی – عروقی مربوط به عصب ترژمینال با اختلال در ساقه مغز است. سردرد میگرن به سبب مزمن بودن و شیوع بالا، آثار بسیاری را برای فرد بیمار، خانواده و اجتماع به دنبال دارد؛ افسردگی، خستگی مزمن، غیبت از كار و ناتوانی، مشكلات خانوادگی و وابستگی دارویی، بعضی از مشكلات روانی – اجتماعی این سردردهای مزمن است.
فعالیت بدنی بعنوان یك پاسخ موثر در درمان خیلی از بیماری ها شناخته شده است؛ بطوریكه برخی از پزشكان، فعالیت بدنی را برای هر دو نوع سردرد تنشی و میگرن پیشنهاد كرده اند و از آن جایی كه پاتوفیزیولوژی این دو نوع سردرد متفاوت می باشد، پاسخ به فعالیت بدنی ممكنست به تمایز بین آنها كمك نماید. پژوهشگران در پژوهشی با عنوان «تاثیر تمرین هوازی شدید بر فاكتورهای میگرنی و بهبود كیفیت زندگی در زنان مبتلا به میگرن» این مساله را بررسی نموده اند.
در این پژوهش كه توسط زهرا پیرو و عبدالحسین پرنو از دانشكده علوم ورزشی دانشگاه رازی كرمانشاه و پیام ساری اصلانی، از گروه نورولوژی دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه و همین طور رسول اسلامی از دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده، آمده است: « پژوهش حاضر یك كارآزمایی بالینی به روش تصادفی كنترل شده و از نوع مطالعات نیمه تجربی و كاربردی با دو گروه طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه است كه در سال ۱۳۹۴ در بین جامعه بیماران میگرنی شهر كرمانشاه انجام گرفته است.»
با عنایت به معیارهای ورود به پژوهش، ۲۰ بیمار میگرنی زن غیرورزشكار از جامعه بیماران میگرنی كه بیماری آنها توسط پزشك مغز و اعصاب تایید شده و با تكمیل رضایت نامه كتبی و نیز تایید كمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در این پژوهش شركت كرده بودند، انتخاب شدند. این بیماران بطور تصادفی در دو گروه گواه و تمرین هوازی با شدت بالا قرار گرفتند كه بعد از اختتام دوره، ۹ نفر از گروه گواه و ۹ نفر از گروه تمرینی توانستند دوره را به انتها برسانند.
با عنایت به آن چه در این مقاله آمده است، پروتكل اجرایی اصلی این پژوهش به مدت چهار ماه به طول انجامید. یك ماه قبل و پس از پروتكل تمرینی، فاكتورهای سردرد میگرن شامل دفعات، مدت و شدت حملات مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این، ۴۸ ساعت قبل و پس از پروتكل تمرینی، كیفیت زندگی و شاخصهای تركیب بدنی اندازه گیری شد.
نویسندگان این مقاله می گویند: « یافته ها نشان داد كه هشت هفته تمرین هوازی با شدت بالا موجب كاهش معنادار فاكتورهای سردرد میگرنی و بهبود كیفیت زندگی و افزایش آمادگی هوازی بیماران مبتلا شد. از نتایج مهم پژوهش حاضر، كاهش فاكتورهای سردرد میگرنی در زنان مبتلا به میگرن مورد مطالعه بود، بطوریكه بعد از هشت هفته تمرین هوازی با شدت بالا، شدت سردردهای میگرنی ۳۵.۳۷ درصد، مدت سردردهای میگرنی، ۴۶.۰۷ درصد و تكرار سردردهای میگرنی ۵۶.۹۴ درصد كم شد.»
در این پژوهش آمده است: « یافته های پژوهش حاضر نشان داد درصورتی كه برنامه های ورزشی با در نظر داشتن گرم كردن و سرد كردن مناسب و توسط متخصصان ورزشی و همكاری پزشك معالج طراحی شود، تمرینات هوازی با شدت بالا، نه تنها سردردها را تشدید نمی كند بلكه فواید قابل توجهی را برای افراد مبتلا به میگرن به همراه خواهد داشت.»
این پژوهش در سی وسومین شماره نهمین دوره نشریه فیزیولوژی ورزشی كه متعلق به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی است انتشار یافته است.




منبع:

1398/08/18
15:22:02
5.0 /5
3594
تگها: پزشكی , پژوهش , شركت , طراحی
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی