آجاک - acak آینده پژوهی
پژوهشگران در فاز حیوانی بررسی كردند

تاثیر عصاره شاهتره بر سالک

تاثیر عصاره شاهتره بر سالک

آجاک: پژوهشگران با انجام یک مطالعه حیوانی و آزمایشگاهی تاثیر عصاره آبی شاهتره را بر روی لیشمانیای پوستی یا سالک بررسی کردند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، بیماری «لیشمانیوز پوستی»یکی از بیماریهای انگلی در بعضی نقاط ایران است. بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد از موارد جهانی این بیماری از ایران گزارش شده است.
لیشمانیوز به سه دسته پوستی، احشایی و مخاطی-پوستی، تقسیم می شود و لیشمانیو پوستی به دو شکل روستایی و شهری مشاهده شده است.
لیشمانیوز پوستی روستایی بیماری مشترک انسان و حیوان بوده و عامل آن انگل «لیشمانیا ماژور» است. عامل لیشمانیوز پوستی شهری نیز انگل «لیشمانیا تروپیکا» است.
رایج ترین داروهای موجود برای این بیماری، پنتوسام و گلوکانتیم است و از داروهای آمفوتریسین، مترونیدازول، دیامیدین و... نیز برای آن استفاده می شود.
گلوکانیوم رایج ترین دارویی است که در ایران استفاده می شود. استفاده موضعی از این دارو دردناک و عوارض شایع آن بی اشتهایی، تب و لرز، درد مفاصل و... است و بطور معمول در بیماران با مشکلات کبدی و کلیوی این دارو سفارش نمی گردد. بنا بر این کوشش برای درمان های جایگزین این بیماری، بالا رفته است.
باتوجه به اینکه برخی مطالعات اثرات مثبت عصاره گیاه «شاهتره» را روی برخی بیماریهای انگلی مانند مالاریا نشان داده اند، پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس نیز با انجام یک مطالعه تاثیرات ضد لیشمانیایی عصاره آبی این گیاه را مورد بررسی قرار دادند.
برای انجام این مطالعه بعد از تهیه عصاره آبی گیاه شاهتره، اثر غلظت های مختلف آن در زخم های لیشمانیایی موش ها و در محیط کشت لیشمانیا مورد بررسی قرار گرفت. در زخم های لیشمانیایی موش ها، عصاره گیاه شاهتره بصورت پماد استفاده شد. در نهایت داده های به دست آمده با بهره گیری از روش های آماری مورد تحلیل قرار گرفت.
بررسی تاثیر عصاره شاهتره در زخم های لیشمانیایی موش ها نشان داد که میانگین زخم های گروه شاهد که درمان نشده بودند، در ابتدای بررسی ۳.۵ میلی متر بود و در مدت سی روز به مقدار ۹ میلی متر رسیده بود و در طول این مدت اندازه زخم بالا رفته بود؛ اما در گروه های تحت درمان با شاهتره، قطر زخم کمی افزایش یافت و در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود.
تاثیر این عصاره در محیط کشت انگل لیشمانیا ماژور حاکی از این است که حضور عصاره شاهتره در محیط کشت انگل موجب کاهش تعداد انگل می شود.
پژوهشگران این مطالعه باتوجه به نتایج به دست آمده و کم تر بودن عوارض جانبی عصاره شاهتره در مقایسه با داروهای رایج، پیشنهاد می کنند پژوهش های بیشتری دراین زمینه صورت گیرد.
در انجام این مطالعه آذر سیمین، فاطمه غفاری فر و حمید دلاوری حسن کیاده؛ پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس و فرحناز بینشیان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در این مطالعه مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه بصورت مقاله علمی با عنوان «بررسی اثر عصارع آبی گیاه شاهتره روی لیشمانیای ماژور در وضعیت برون تنی و درون تنی» در آخرین شماره نشریه Pathobiology Research دانشگاه تربیت مدرس انتشار یافته است.




منبع:

1400/05/13
13:01:00
0.0 /5
532
تگها: پزشكی , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی