آجاک - acak آینده پژوهی

قیاس آموزش پزشكی در دانشگاه های ایران و امریكا

قیاس آموزش پزشكی در دانشگاه های ایران و امریكا

به گزارش آجاك آموزش پزشكی و رشته های در رابطه با آن، یكی از مهم ترین وظایف دانشگاه های علوم پزشكی در سرتاسر كشور است و نقش مهمی در حفظ و تقویت نظام سلامت كشور دارد. پژوهشگران ایرانی برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این برنامه های آموزشی، مقایسه ای را با دانشگاهی در آمریكا انجام داده و به نتایج جالبی رسیده اند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، امروزه رشته های علوم پزشكی به صورت فزاینده ای گسترش یافته اند و دانشگاه های علوم پزشكی در كنار عرضه خدمات بهداشتی و درمانی، مأموریت مهم تربیت افراد توانمند و شایسته ای كه دارای دانش، نگرش و مهارت های سلامت آحاد جامعه باشد را هم برعهده دارند.
دانشگاه ها بعنوان مهم ترین نهادهای آموزشی، مراكز تولیدكننده علم و فرهنگ و همینطور تربیت متخصصان مورد نیاز كشور هستند. در همین رابطه، نظام آموزشی و برنامه درسـی یكـی از مهم ترین ابزارهـا جهت تغییرات همه جانبه اجتمـاعی، سیاسـی، اقتصـادی و فرهنگی است، امـا بایسـتی توجـه كرد كـه ایـن برنامـه بـا نیازهای جامعه مطابقت داشته باشد.
به قول متخصصان، پرسـتاری از حرفه های پیچیـده علـوم پزشـكی اسـت كـه در صـورت عـدم طراحـی برنامه های مناسـب و باكیفیت آموزشـی، خسـارات جبران ناپذیری بـر سـلامت جامعـه، اعتبار علمی دانشگاه و دانش آموختگان وارد می نماید. هدف از برنامه های كلان پرستاری، فارغ التحصیل شدن پرستاران توانمندی است كه در محیط مراقبت سلامتی تغییر مثبت بوجود آورده و در جهت ارتقای كیفیت زندگی افراد، خانواده ها و جامعه گام بردارند.
بدین منظور بایستی با انجام مطالعات تطبیقی از به روز و مفید بودن چنین برنامه هایی اطمینان حاصل كرد. مطالعات تطبیقی، با تجزیه وتحلیل شباهت ها و تفاوت های موجود میان نظام های آموزشی مختلف، سبب ایجاد نگاهی در جهت حل مشكلات آموزشی و عوامل مؤثر در پیشرفت آموزشی می شوند.
محققان دانشگاه علوم پزشكی تبریز در همین راستا به انجام مطالعه ای پرداخته اند كه در آن یك مقایسه تطبیقی بین برنامه درسی مقطع كارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریكا انجام شده است.
در این پژوهش توصیفی- تطبیقی، محققان بعد از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه آموزشی كارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در دانشگاه های معتبر جهان، دانشگاه واندربیلت آمریكا را به علت تشابه نسبی رشته انتخاب كردند و سپس تطبیق دو برنامه آموزشی را با استفاده از یك الگوی علمی خاص و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه انجام دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد كه برنامه درسی كارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، در ایران به صورت كلی نوشته شده است، درصورتی كه مفاد درسی دانشگاه واندربیلت تخصصی تر و عملیاتی تر با تاكید بر بالین است.
طبق این نتایج، متفاوت بودن واحدهای درسی رشته كارشناسی فوریت های پزشكی از پرستاری و تفاوت حوزه خدمت این دو گروه، ایجاب می كند بازنگری هایی در برنامه درسی یا اصطلاحاً «كوریكولوم» های مربوطه صورت پذیرد یا مسیر ارتقای تحصیلی این دو رشته جداگانه نوشته شود.
دراین باره، ژیلا حیدرپور، محقق گروه كودكان دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تبریز و چهار همكار دیگرش كه اجرای این پژوهش را به عهده داشته اند، می گویند: «برنامه هر دو دانشگاه دارای رسالت، چشم انداز و اهداف مشخص بود. هدف دانشگاه واندربیلت تربیت پرستار حرفه ای در عرصه بالین بود، درحالی كه هدف برنامه ایران تبحر دانش آموخته در زمینه های بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است».
آنها این گونه ادامه می دهند: «در هر دو دانشگاه ضوابط ورود به رشته، شركت در آزمون ورودی، دارا بودن مدرك كارشناسی پرستاری و داشتن حداقل دو سال كار بالینی است. در ایران از رشته فوریت های پزشكی هم می توانند در آزمون شركت نمایند. در دانشگاه واندربیلت داشتن تأییدیه صلاحیت بالینی، تأییدیه حداقل 3 نفر از اعضای هیئت علمی و معدل بالا هم جزء شرایط پذیرش دانشجو است و دانشجویان به صورت حضوری و نیمه حضوری می توانند در دانشگاه تحصیل كنند».
مجریان این طرح پژوهشی طبق نتایج به دست آمده از تحقیق خود كه در «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشكی» انتشار یافته اند، به منظور رفع نقصها برنامه های آموزشی داخلی در حوزه پرستاری پیشنهادهایی را عرضه كرده اند. بر این اساس، آنها می گویند: «پیشنهاد می شود برنامه این رشته در ایران مورد بازبینی قرار گیرد و كوریكولوم آموزشی آن عملیاتی تر و تخصصی تر با تاكید بیشتر بر بالین نوشته شود.»
«همچنین در ایران پذیرش دانشجو برای این مقطع تحصیلی از فارغ التحصیلان كارشناسی رشته پرستاری و فوریت های پزشكی صورت می گیرد كه با عنایت به متفاوت بودن واحدهای درسی دوره كارشناسی فوریت های پزشكی از پرستاری و تفاوت در حوزه خدمت، بهتر است برای رشته فوریت های پزشكی دوره و كوریكولوم جداگانه ای نوشته شود».
حیدرپور و همكارانش معتقدند: «جداسازی برنامه های آموزشی فوق سبب می شود كه دانش آموختگان پرستاری به صورت تخصصی در عرصه بالین و بیمارستان آموزش دیده و مهارت پیدا كنند و دانش آموختگان فوریت های پزشكی هم به صورت تخصصی در عرصه پیش بیمارستانی متبحر شوند تا با تخصص بیشتری در حوزه خدمت خود ایفای نقش كنند و مراقبت هایی با كیفیت بالاتر به بیماران و مددجویان ارائه نمایند كه درنهایت به نفع جامعه و سیستم سلامت خواهد بود».
نشریه تخصصی یاد شده فوق كه به چاپ نتایج این تحقیق پرداخته است، متعلق به مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان بوده كه با همكاری موسسه انتشارات پژوهشی آفرند منتشر می شود.



1398/08/09
16:44:24
5.0 /5
3629
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی