آجاک - acak آینده پژوهی

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه های علوم پزشكی

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه های علوم پزشكی

مدتی قبل، طی جلسات کمیته بررسی و بازآرایی ارزشیابی تحقیقات و فناوری، جزییات دستورالعمل ارزشیابی فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید. بگفته مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ این پروسه بمنظور ارزشیابی کیفی دانشگاه ها و حرکت پژوهشگران به سمت توجه به کاربردی شدن تحقیقات و حل مسائل کشور در کارهای تحقیقاتی به وجود آمده است.



دکتر علی علیزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مواردی که در این بخشنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: طبق راهنمای ابلاغی، تمام کارهای تحقیقاتی و فناورانه دانشگاه های علوم پزشکی در قالب سه محور اصلی و تعدادی زیر شاخص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در محور تولید دانش به مفهوم کارهای پژوهشی؛ میزان چاپ مقالات، همکاریهای بین المللی، میزان ارجاع به مقالات که نشان دهنده کیفیت پژوهش است و همچنین تعداد ارجاعات و خروجی های در رابطه با این موضوع، ارزیابی خواهد شد.

وی افزود: در محور دوم؛ بحث ساختار و زیرساخت هایی که دانشگاه های علوم پزشکی برای توسعه تحقیقات و فناوری عملیاتی و فراهم کردند، مانند آزمایشگاه های جامع، مطالعات هم گروهی یا بیوبانک ها، بحث سامانه های رجیستری و ثبت نتایج بیماری و همین طور موارد مربوط به حوزه فناوری؛ مانند مراکز رشد، زیرساخت های آن و منابع مالی در صندوق ها برای پشتیبانی از تولید فناوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علیزاده اضافه کرد: محور سوم نیز مربوط بحث توسعه فناوری است و در این محور ۲۶ شاخص مختلف که نشان دهنده کارکرد دانشگاه در زمینه توسعه فناوری است، ارزیابی می شود.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد: محور چهارمی نیز در مورد سنجش اثربخشی نتایج تحقیقات وجود دارد که امسال تنها برای ۱۸ دانشگاه از میان ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی بصورت آزمایشی اجرا می شود.

عضو کمیته بررسی و راهبری ارزشیابی تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی درباب نحوه ارزشیابی تحقیقات در گذشته، اظهار داشت: در گذشته نیز ارزشیابی انجام می شد؛ ولی ساختار ارزشیابی، تعداد شاخص ها، جزییات و پروسه ارزشیابی، فرآیندی سنتی داشت و طبیعتاً طی آن خیلی از جزییات را نمی توانستیم بررسی نماییم. از جانب دیگر؛ پروسه ارزشیابی در گذشته، طولانی، زمان بر و در بعضی موارد از نظر دانشگاه ها غیر شفاف بود.

وی تشریح کرد: هم اکنون برای انجام پروسه جدید، سامانه جامع ارزشیابی طراحی و اجرائی شده است که دانشگاه ها می توانند در تمامی موارد بصورت آنلاین امتیازات خود و وضعیت خود در هر شاخص را ببینند. در حقیقت ارزشیابی امسال، به کل موضوعات تحقیقات و فناوری نگاهی جامع دارد و حوزه های مختلف کاری معاونت تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی در یک پروسه منسجم در هم ادغام شده است.

علیزاده دلیل اصلی ایجاد این تغییرات را مطالبه دانشگاه ها و نیاز به جهت دهی و کاربردی شدن تحقیقات و فناوری عنوان نمود و افزود: پروسه ارزشیابی بعنوان ابزاری برای جهت دهی فعالیت ها و ارسال پیام کاربردی شدن تحقیقات و فناوری است. همین طور این پروسه بمنظور ارزشیابی کیفی دانشگاه ها و حرکت پژوهشگران به سمت توجه به کاربردی شدن تحقیقات و حل مسائل کشور در کارهای تحقیقاتی به وجود آمده است.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به کاربرد این ارزشیابی، عنوان کرد: ارزشیابی تحقیقات و فناوری در زمینه های مختلف به کار گرفته می شود و دانشگاه ها را از نظر میزان فعالیت شان رتبه بندی می کند. همین طور مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی را نیز از نظر توانمندی رتبه بندی می کند. خروجی این سامانه را می توان در آینده برای ارزیابی و انتخاب فناور برتر و سایر فاکتورهای جشنواره رازی به کار گرفت.

وی اضافه کرد: طبیعتاً این شیوه بررسی میزان توانمندی دانشگاه ها را در زمینه های مختلف شکل می دهد و در زمانی که محقق برتر و دانشگاه برتر انتخاب شود، امتیازاتی در سطح کشور برای برگزیدگان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: کلیت ارزشیابی، شاخص محور و به یک معنا کمی است؛ اما تلاش شده در این ارزشیابی فاکتورهای کیفی هم در نظر گرفته شود.

علیزاده در آخر وعده داد: طبق تقویم ارزشیابی تا اواسط مرداد ماه امسال، نتایج ارزشیابی ها برای تمامی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام گردد.




1400/04/23
11:39:28
0.0 /5
160
تگهای خبر: آنلاین , آینده , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی