آجاک - acak آینده پژوهی
در پایش نابرابری سلامت عنوان شد

امید به زندگی بیشتر ایرانیان در قیاس با مردم منطقه

امید به زندگی بیشتر ایرانیان در قیاس با مردم منطقه

رییس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت با اشاره به اینکه میانگین امید به زندگی کشور از سال های پیشین همیشه درحال افزایش بوده و در سال های اخیر به بالای هفتاد و پنج سال رسیده است، اظهار داشت: این میزان از میانگین منطقه بالاتر است.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، کارگاه دو روزه پایش نابرابری سلامت با همکاری دپارتمان تحلیل داده دفتر سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو و دفتر نمایندگی این سازمان در تهران توسط مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با شرکت 40 نفر از کارشناسان حوزه عدالت در سلامت بامداد روز سه شنبه 1 تیر ماه 1400 بصورت مجازی شروع شد.
دکتر باقر لاریجانی، رییس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در این مراسم عدالت را یکی از اصول مهم چهارگانه اخلاقی و از عمده ترین مباحث اخلاق پزشکی نوین و از تعهدات و الزامات حرفه پزشکی خواند.
نائب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر اضافه کرد: نخستین قدم در جهت حل معضلات بهداشتی و دستیابی به عدالت در سلامت در سطحی گسترده و برای تمامی زیر گروه های جمعیتی، شناسایی موانع این راه و ریشه های ایجاد نابرابری هاست تا بتوان با برنامه ریزی و مدیریت درست آنها را برطرف کرد.
وی با اشاره به اینکه نخستین تلاش ها برای تعیین و بررسی شاخص ها و داده های در رابطه با عدالت در سیستم سلامت کشور از سال 88 شروع شدند، اشاره کرد: در سالهای بعد از آن بود که به همت پژوهشگران و دغدغه مندان سیستم سلامت دو مطالعه urban HEART در سطحی کلان انجام شد که نتایج آنها را می توان جزو نخستین داده های در رابطه با عدالت در سلامت و نخستین محرک تعریف فاکتورهای منحصر به فرد در نظام بهداشتی جمهوری اسلامی ایران دانست.
لاریجانی در ادامه با اشاره به امید به زندگی ایرانیانافزود: ایران در فاکتورهای مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان زیر پنج سال نیز جزو 10 کشور اول منطقه است.
لاریجانی با تاکید بر این مهم که در فاکتورهای مشارکت مالی و هزینه های سلامت با وجود سیاست های کاهش پرداخت از جیب و طرح تحول سلامت شاهد تغییراتی مطلوب در میزان پرداخت از جیب و هزینه های کمر شکن سلامت بودیم، اشاره کرد: هرچند که سرانه هزینه های سلامت در ایران کمی بیشتر از میانگین منطقه است اما این تفاوت با هزینه کرد بیشتر دولت در بخش سلامت و با ارائه حق بیمه و یارانه های سلامت کنترل شده، به نحوی که میزان پرداخت از جیب در ایران پایین تر از میانگین منطقه بوده و نسبت هزینه های کمر شکن سلامت در ایران با میانگین منطقه حدودا برابر است.
وی در آخر با این جمع بندی که با وجود دستاوردهای چشم گیر در حوزه های بهداشتی و پیشرفت بیش از پیش تکنولوژی های سیستم سلامت به سبب مشکلاتی اندازه گیری این شاخص ها هنوز آنگونه که باید در دستور کار قرار نگرفته و بصورت دوره ای و روتین در خیلی از مراکز انجام نمی شوند اظهار داشت: پس برنامه ریزان و سیاستگذاران باید سیستمی را طراحی نمایند که اخلاقی، کارا و اثربخش بوده و بر پایه فاکتورهای سنجش عدالت و داده های گردآوری شده ی آنان باشد.
در مراسم گشایش این کارگاه کشوری، دکتر علیرضا اولیایی منش، رییس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهراننیز با معرفی اجمالی از مرکز متبوع خود، رسالت آنرا توجه به عوامل اجتماعی تعیین کننده و نیازهای اساسی دراین زمینه خواند تا با انجام تحقیقات در عرصه جامعه و تولید دانش مورد نیاز در حفظ و ارتقاء سلامت عمومی جامعه مشارکت کند.
وی راه اندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را اقدامی مهم در حوزه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و عدالت در سلامت معرفی نمود که جهت تبادل اطلاعات، دانش و تجارب موجود در مناطق مختلف کشور بمنظور ارائه تصویری مناسب جهت اولویت بندی، برنامه ریزی و سیاست گذاری در امر تعیین کننده های اجتماعی سلامت و عدالت در سلامت شکل گرفته است.
در ادامه آیین آغاز به کار این کارگاه کشوری، دکتر جعفر حسین، نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز ضمن تاکید بر پشتیبانی از کارهای این شبکه، تولید و شناسایی شواهد در مورد توزیع عادلانه سلامت را مستلزم یک همکاری بین بخشی و فرابخشی خواند که نتایج حاصل از آن میتواند برای سیاست گذاری در تمام ابعاد نه فقط سلامت مورد بهره برداری قرار گیرد.




1400/04/03
15:00:55
0.0 /5
675
تگها: پزشكی , پژوهش , پشتیبان , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی