صد درصد طرفدار انتشار فهرست تسهیلات گیرندگان هستیم

صد درصد طرفدار انتشار فهرست تسهیلات گیرندگان هستیم

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار نمود: گرچه تا حالا هیچ نهادی ما را از انتشار لیست دریافت کنندگان خدمات منع نکرده، اما در نظام بانکی و مالی کشور انتشار این لیست ها مرسوم نیست و معمولاً شرکت هایی که تسهیلات می گیرند، مایلند که اسامی آنها محرمانه بماند.


روزنامه ایران، سه شنبه یازدهم خرداد در گفت و گو با علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، موضوع اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را واکاوی کرده است: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری که بر طبق قانون پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان فعالیت رسمی خودرا با شروع دولت تدبیر و امید آغاز نموده است، اصلی ترین نهاد تامین مالی نوآوری در کشور شمرده می شود که به شرکت های دانش بنیان تسهیلات و خدمات مالی و اعتباری می دهدتا بتوانند نیازهای فنّاورانه کشور را مرتفع کنند. این صندوق بر طبق آمارهای منتشرشده از آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان خدمات مالی شامل تسهیلات و ضمانت نامه به شرکت های دانش بنیان اعطا کرده است. در این میان این سؤالات مطرح است که این تسهیلات و خدمات به چه شرکت هایی اعطا شده و آیا اعطای این تسهیلات اثربخشی لازم را داشته است؟ آیا در ارائه این خدمات تساوی و عدالت رعایت شده است و همه شرکت های مشمول به یک اندازه از تسهیلات این صندوق بهره برده اند؟
در این باره با علی وحدت، رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گفت وگویی کرده ایم که می خوانید:

یکی از انتقاداتی که به صندوق نوآوری و شکوفایی وارد شده، این است که اسامی شرکت های تسهیلات گیرنده اعلام نشده؛ و از طرف دیگر به شرکت هایی که از حالت دانش بنیانی خارج شده اند نیز تسهیلات داده شده است. در این خصوص چه نظری دارید؟
معمولاً شبکه بانکی کشور در اعلام اسامی وام گیرندگان خود سخت گیری کرده، اسامی را منتشر نمی کند، اما اعتقاد شخصی بنده این است که اسامی تسهیلات گیرندگان از نهادهای عمومی ( ازجمله صندوق نوآوری و شکوفایی که یارانه دولت در آن مشهود است و نرخ آن با نرخ تسهیلاتی که بانک ها می دهند، متفاوت است) باید منتشر شود. به رغم این که مطالبه جدی هم از طرف نهادهای صنفی نشده بود، اما ما در تلاشیم که مسیر را برای این امر نیز هموار نماییم. البته ما لیست کامل دریافت کنندگان خدمات صندوق را همراه با اعداد و ارقام به نهادهای مرتبط مانند معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادها و سازمان هایی که با حوزه نوآوری و فنّاوری مرتبط هستند، ارسال کرده ایم. گرچه تا حالا هیچ نهادی ما را از انتشار لیست دریافت کنندگان خدمات منع نکرده است، اما در نظام بانکی و مالی کشور انتشار این لیست ها مرسوم نیست و معمولاً شرکت هایی که تسهیلات می گیرند، مایلند که اسامی آنها محرمانه بماند و تنها ملاحظه ما هم تا کنون همین خواسته شرکتها بوده است.

از نگاه شما بهتر است این فهرست انتشار پیدا کند؟
صددرصد ما طرفدار انتشار فهرست هستیم. از این جهت که هم شفاف سازی نماییم و هم این که بتوانیم عملکرد صندوق را در زمینه های مختلف بهتر نشان بدهیم. اخیراً درخواست هایی از صندوق نوآوری برای انتشار اسامی تسهیلات گیرندگان شده است که بعد از استعلام از نهادهای نظارتی جمع بندی خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم اسامی را منتشر نماییم. در مجموع ما در عرصه خدمات رسانی تلاش نموده ایم از کار سلیقه ای و تشخیصی که ممکنست موجبات فساد یا زمینه رانت را فراهم آورد، پرهیز نماییم. بدین سبب فرایندهایی به وجود آورده ایم که شرکتها بر طبق فاکتورهای مشخص و نه سلیقه بتوانند تسهیلات دریافت نمایند. شرکت هایی که با صندوق نوآوری کار کرده اند می توانند شهادت بدهند که به جِدّ دریافت خدمات از ما فرایندمحور است و نیاز به رابطه ندارد و فقط کافی است در سامانه غزال (سامانه مدیریت یکپارچه درخواست ها و فرایندهای ارائه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی) ثبت نام کنند و طبق فرایندی شفاف، مدارک خودرا بارگذاری کنند تا بعد از بررسی های تطبیقی و نه تشخیصی، به آنها تسهیلات داده شود. شرکت هایی می توانند از خدمات صندوق نوآوری استفاده کنند که طبق قانون، دانش بنیان باشند. در حقیقت مخاطب ما شرکت های دانش بنیان هستند. حال برخی از استارتاپ های بزرگ و شناخته شده هم دانش بنیان هستند و می توانند مخاطب ما باشند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که جامعه مخاطب صندوق، شرکت های دانش بنیان هستند، اما تشخیص این که شرکتی دانش بنیان است یا خیر، با صندوق نوآوری نیست و این ارزیابی در معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری صورت می گیرد؛ پس ما نقشی در تأیید صلاحیت دانش بنیانی جامعه مخاطب خود نداریم.

آیا دادن تسهیلات به این شیوه در کشورهای دیگر نیز مرسوم است؟
بله، در همه کشورهای دنیا اعطای تسهیلات بصورت یارانه دولتی به شرکت های نوآور و فنّاور مطرح است و اینگونه نیست که بگوییم دادن وام های یارانه ای به این نوع شرکتها امری مذموم است. در همه دنیا، دولت ها از شرکت های نوآور و فنّاور خود حمایت می کنند و ما هم در صندوق نوآوری این کار را به سبب و در قالب قانون انجام می دهیم. شرکت های نوآور و فنّاور، رقبای سرسختی در بازار دارند و دولت باید از آنها حمایت کند تا بازار مناسب برای محصولات آنها نیز فراهم گردد تا بتوانند محصولات فنّاورانه خودرا به فروش برسانند.

صندوق نوآوری و شکوفایی چه خدمات و تسهیلاتی را به شرکت های دانش بنیان می دهد؟
در مجموع ما چهار خدمت اصلی به شرکت های دانش بنیان و فنّاور، عرضه می نماییم که شامل تسهیلات، ضمانت نامه، توانمندسازی و سرمایه گذاری می شود. فقط در بحث توانمندسازی از آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹ بیش از ۹هزار فقره خدمت داده شده است که شامل آموزش، مشاوره، پشتیبانی از شرکت‎ها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و... می شود و همگی اینها بصورت بلاعوض به شرکتها داده می شود و در زمینه تسهیلات نیز طی آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹ بیش از ۴ هزار فقره تسهیلات به شرکتها داده ایم که مجموع قراردادشده آنها به ۸۵۰۰ میلیارد تومان می رسد و از این مقدار تا حالا ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این رقم بیش از ۸.۷ برابر کل تسهیلات اعطاشده صندوق از سال ۹۲ تا آذر ۹۷ بوده است. گفتنی است در زمینه ضمانت نامه نیز نزدیک به ۲ هزار فقره ضمانت نامه با رقمی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان صادر گردیده است که منجر به انعقاد ۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بین شرکت های دانش بنیان با دستگاه های اجرائی و کارفرمایان غیردولتی آنها شده است.
در تمام مدتی هم که از استقرار هیئت عامل سوم صندوق نوآوری می گذرد، روی موضوع بازاریابی خدمات تاکید کردیم، یعنی خودمان به سراغ شرکتها رفتیم تا خدمات خودرا به آنها معرفی نماییم. در این راستا علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی، کارشناسان ما به شهرها و استانها، دانشگاه ها و میان اصناف مختلف رفتند و خدمات صندوق را به آنها معرفی کردند. بدین سبب اینگونه نیست که گفته شود فهرست سیاهی وجود دارد و فقط یک سری از شرکتها می توانند از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری استفاده کنند. در اصل باید گفته شود درِ صندوق به روی همه شرکتها باز است و تنها شرط استفاده از خدمات صندوق نوآوری نیز دانش بنیان بودن شرکت است و صلاحیت دانش بنیانی شرکتها را نیز معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری تعیین می کند و دست ما نیست.

تاکنون چه میزان سرمایه گذاری روی طرح های فنّاورانه از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است؟
بسیاری از کارآفرینان و شرکت های نوپا در بدو ورود به بازار و عرضه محصول، نیاز به سرمایه گذاری خطرپذیر دارند؛ به این معنا که یک سرمایه گذار باید در سود و زیان طرح ها با شرکت های نوپا شریک شود، نه این که از جایی وام بگیرند؛ اما حتی در کشورهای پیشرفته، تقاضا برای وام بمراتب بیش از تسهیلات است. مثلاً در سازمان کسب وکارهای کوچک آمریکا که نهادی مشابه صندوق نوآوری و شکوفایی است، نسبت تسهیلات به سرمایه گذاری ۱۲ برابر است؛ این رقم در کشوری مانند کانادا ۲۵ برابر است. در ایران هم شرکت‎ها به تسهیلات تمایل بیشتری دارند تا سرمایه گذاری خطرپذیر، که دلیل آن هم به تورم های بالای ۲۰ درصد و جهش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملّی برمی گردد و این مسائل باعث شده جذابیت شریک گزینی برای سرمایه گذاری در ایران کم شود. به همین خاطر تسهیلات، خدمت مطلوب تری برای شرکتها شمرده می شود. با وجود این که قبل تر نرخ سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی تقریباً صفر بوده است، اما در دوره استقرار هیئت عامل سوم صندوق، ما به نسبت های جهانی در حوزه سرمایه گذاری نزدیک شده ایم.

سیاست اصلی در صندوق نوآوری حول چه محوری است؟
ما در صندوق نوآوری یک سیاست اصلی را برگزیدیم و آن، این است که بصورت مستقیم در طرح های فنّاورانه سرمایه گذاری نکنیم. یعنی دولت (صندوق نوآوری) شریک یک شرکت کوچک فنّاور نشود، چون کار غلطی است؛ چونکه ممکنست فردا رییس صندوق یا سیاست های آن تغییر کند و با این تغییر، به آن شرکت لطمه وارد شود. با این هدف VC غیرمستقیم یا «هم سرمایه گذاری» را سیاست خود برگزیدیم. هم اکنون نیز دو نوع نهاد را عاملان سرمایه گذاری انتخاب نموده ایم؛ یکی صندوق های پژوهش و فنّاوری و دیگری شتاب دهنده های دانش بنیان. رویه هم اینگونه است که اگر یکی از عاملان سرمایه گذاری با یک شرکت دانش بنیان یا استارتاپ به تفاهم برسد که یک واحد سرمایه گذاری روی آن طرح انجام دهد، صندوق نوآوری به اعتماد سرمایه گذاری آن عامل بخش خصوصی، تا چهار واحد سرمایه خودرا می آورد. برای مثال اگر صندوق پژوهش و فنّاوری تجهیزات پزشکی که سرمایه گذاری خصوصی است، در یک طرح فنّاورانه یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، صندوق نوآوری و شکوفایی تا چهار میلیارد تومان در آن طرح هم سرمایه گزاری نموده، کل پروسه کار را به عامل واگذار می کند و دیگر دولت مداخله ای در اجرای پروژه، مدیریت شرکت و مسائل مالی آن نخواهد داشت.
تا الان ۱۲۲ طرح فنّاورانه سرمایه پذیر به صندوق نوآوری واصل شده که برای اجرای ۴۸ طرح، مبلغ ۶۲۵ میلیارد تومان به صندوق های پژوهش و فنّاوری بعنوان عامل سرمایه گذاری اعتبار اختصاص پیدا کرده است. همین طور تا آخر سال ۹۹ با ۴ شتاب دهنده قرارداد هم سرمایه گذاری منعقد کردیم تا روی تیم ها و استارتاپ های کوچک سرمایه گذاری کنند. پس این مسیر باز است و به جّد درحال پیگیری آن هستیم.

یکی از انتقادها به این صندوق، این است که به شرکتها و استارتاپ های بزرگ تسهیلات کلان می دهد و این رویه درباره شرکت های کوچک رعایت نمی گردد.
باید متذکر شوم استارتاپ های بزرگی که دانش بنیان هستند، می توانند از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری استفاده کنند و این حق را دارند، اما ما به شکل هم سرمایه گذاری و سرمایه گذاری خطرپذیر به آنها کمک نمی نماییم. البته سقف تسهیلات صندوق برای هر شرکت ۵۰ میلیارد تومان است که برای دریافت این تسهیلات، این شرکتها به بانک ها هدایت می شوند تا از منابع اهرمی صندوق نزد شبکه بانکی استفاده کنند؛ ما فقط تا ۶ درصد یارانه سود به آنها می دهیم، پس مداخله صندوق در اعطای وام به این شرکتها در این حد است. صکوک نوآوری نیز خدمتی برای شرکت هایی است که کاملاً رشد کرده اند و نیازمند منابع هنگفت در قالب تسهیلات برای جهش هستند. این نشان میدهد ما در کنار وظیفه ای که در تقویت شرکت های کوچک داریم، از شرکت های بزرگ نیز غافل نشده ایم. برای مثال خیلی از این شرکتها که در زمینه حمل و نقل مسافر، فروش بلیت و رزرو هتل و... پیشگام بودند، در ابتدای شیوع ویروس کرونا به شدت لطمه دیدند و لازم بود که دولت از آنها حمایت کند. مگر چند شرکت پیشگام دراین زمینه وجود داشت؟ اگر این شرکتها لطمه جدی می دیدند، الگوهای موفق لطمه می دیدند؛ بدین سبب ما باید از این شرکتها حمایت می کردیم که همه این ابزارها نیز به همین دلیل به وجود آمده است.

در حوزه بورس چه راهکارهایی برای پشتیبانی از شرکت های فنّاور پیش بینی کرده اید؟
در کنار ابزارِ هم سرمایه گذاری، با کمک سازمان بورس، سعی کردیم که در تأسیس «صندوق های جسورانه بورسی» مشارکت نماییم. قبل تر ۸ صندوق با سرمایه ۲۲۵ میلیارد تومان در کشور وجود داشت، اما با مشارکت ۴۰ درصدی صندوق نوآوری در تأسیس این صندوق ها، ۷ صندوق دیگر با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان نیز تأسیس شد. من اعتقاد دارم امسال، سال رشد صندوق های جسورانه بورسی است و تأثیرگذاری جدّی تری در اکوسیستم خواهند داشت. قبل تر ۸ صندوق جسورانه بورسی ورود موفقی به سرمایه گذاری در طرح های فنّاورانه و نوآورانه نداشتند و کل عملکردشان مشارکت در حداکثر ۵ طرح بود و استفاده مفیدی از این ابزار مترقی نشده بود، اما امیدواریم با ورود صندوق نوآوری به این حوزه، شاهد تغییرات شگرفی دراین زمینه باشیم.
همچنین ابزار دیگری با عنوان «اوراق صکوک نوآوری» در سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده که مختص شرکت های بزرگ است؛ شرکت هایی که نیازمند منابع زیادی هستند. در این رویه صندوق نوآوری و بانک ها، رکن ضامن خواهند بود تا شرکت های دانش بنیان بتوانند اوراق را منتشر و از بورس، منابع لازم را جذب کنند. اکنون ۵ شرکت کاندیدا شده اند و مراحل قانونی لازم را در سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک ها سپری می کنند؛ صندوق نوآوری نیز نقش تامین کننده قسمتی از هزینه های ابتدایی ورود به این پروسه را برعهده دارد. ابزار «تأمین مالی جمعی» نیز در فرابورس به وجود آمده و بوسیله آن طرح های فنّاورانه می توانند منابع مورد نیاز خودرا با مشارکت مردم تامین کنند. اکنون ۵ سکو مجوز لازم برای اعلام فراخوان های شرکت های متقاضی را دریافت کرده اند. صندوق نوآوری ۸۰ درصد آورده نقدی سرمایه گذاران حقیقی برای مشارکت در پروژه های دانش بنیان را تضمین می نماید. برای ترویج این خدمت به زودی مسابقه تلویزیونی «کارویا» توسط صندوق در یکی از شبکه های سیما اجرا می شود.

یکی از انتقاداتی که تعدادی از شرکت های دانش بنیان مطرح می کنند، طول مدت بازپرداخت تسهیلات است. درحالی که معمولاً زمان بازدهی و به ثمر نشستن کارهای فنّاورانه بین ۵ تا ۷ سال است. برای این منظور راهکاری پیش بینی کرده اید؟
اعطای تسهیلات در صندوق طرح محور است؛ یعنی اینگونه نیست که بگوییم به هر شرکت ۵۰۰ میلیون وام می دهیم و حتما باید در ۳۶ قسط آنرا بازپرداخت کند. ما بسته به زمان شروع طرح، زمان رسیدن به محصول و بازاریابی، بازپرداخت را زمان بندی می نماییم. بدین سبب دوره بازپرداخت تسهیلات برای همه شرکتها و طرح ها یکسان نیست و متفاوت در نظر گرفته می شود. مثلاً برای پلت فرم ها تا ۵ سال نیز زمان بازپرداخت تسهیلات را در نظر گرفته ایم.

برخی در بخش خصوصی گلایه دارند که خروجی های صندوق سنجش پذیر نیست و بهتر بود صندوق بجای اعطای تسهیلات به طرح های استارتاپ ها، روی طرح های آنها سرمایه گذاری جسورانه انجام می داد. شما این گلایه را به چه صورت ارزیابی می کنید؟
ما راه ها را مسدود نکرده ایم. در عین حال حمایت های واسطه ای صندوق همچنان ادامه دارد و این کار بوسیله صندوق های جسورانه بورسی، پشتیبانی از صندوق های پژوهش و فنّاوری به شکل تسهیلات، اعطای خط اعتباری و اعطای خط اعتباری سرمایه گذاری و همین طور شتاب دهنده ها (۱۰ نوع خدمت) انجام می شود. ما در صندوق نوآوری طیف وسیعی از مخاطب با طیف بزرگی از خدمات (۶۰ خدمت) را داریم، یعنی برای هر شرکتی از هر صنفی به شرط دانش بنیانی خدمت خاصی عرضه می نماییم. اصولاً یکی از اعضای جامعه مخاطبان مهم ما، همین نهادهای واسطه هستند که اهتمام داریم حداکثر حمایت را از آنها داشته باشیم. در زمینه اعطای تسهیلات بصورت مستقیم هم راه را نبسته ایم. یعنی ممکنست بهر دلیلی شرکتی تمایل به استفاده از خدمات صندوق های پژوهش و فنّاوری نداشته باشد و به همین خاطر می تواند از تسهیلات مستقیم صندوق نوآوری استفاده نماید. اثربخشی این تسهیلات نیز کاملاً مشخص است و اگر کسی مطلبی درباره اثربخش نبودن این تسهیلات می گوید، حرف درستی نزده و باید مستدل صحبت کند.
برابر آمارها با اعطای تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، ۴۹۹ محصول جدید با اشتغال زایی بالا و صرفه جویی ارزی به وجود آمده است. سفارش می کنم منتقدان، گزارش اثربخشی تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹ را مطالعه کنند تا از نزدیک در جریان میزان اثربخشی و نیز تنوع محصولات تولیدشده با بهره گیری از این تسهیلات قرار بگیرند. کل تسهیلاتی که صندوق نوآوری طی سالهای ۹۲ تا آذر ۹۷ به شرکت های دانش بنیان و فنّاور داده است زیر هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما این رقم از پس از آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹ به حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که این یک جهش بزرگ را نشان میدهد.
حتی اگر روند مطالبات واخواستی را که در گزارش صندوق به آن اشاره شده است، نگاه کنید، می بینید که این رقم در حدود یک درصد است، درحالی که این رقم در شبکه بانکی به حدود ۱۲ درصد می رسد که این نشان از خوش حساب بودن شرکت های دانش بنیان دارد و حتی این شرکتها به بهترین جامعه مخاطبان بانک ها نیز تبدیل گشته اند که برای ما مایه عزت و آبرو است. نکته مهمی که حتما باید به آن توجه داشت این است که اگر ما در دوره کرونا در حوزه تولید و تامین تجهیزات پزشکی نظیر ونتیلاتور، اکسیژن ساز، ماسک، کیت های تشخیصی و... هیچ مشکلی نداشتیم، قسمتی از آن مدیون تسهیلاتی است که صندوق نوآوری و شکوفایی آن هم طی دو هفته پایانی سال ۹۸ به شرکت های تولیدکننده اعطا کرد؛ پس در بخش اثرگذاری تسهیلات باید این موارد را هم دید.

صندوق نوآوری و شکوفایی در تسهیلگری و تکمیل نظام تامین مالی نوآوری، چه اقداماتی انجام داده است؟
اگر چشم انداز و راهبرد صندوق نوآوری را مرور نماییم، می بینیم که سه نسل برای صندوق پیش بینی شده است؛ نسل اول که طی آن شرکتها با مراجعه مستقیم به صندوق تسهیلات دریافت می کردند. اما در نسل دوم صندوق برای حمایت و خدمت رسانی به شرکت های دانش بنیان، روی همکاری شبکه پارک های علم و فنّاوری، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و... نیز حساب می کند. در کنار اینها ما در صندوق معتقد بودیم که باید نظام تامین مالی نوآوری هم شکل بگیرد. ما در نظام پایین دست، اکنون ۶۰ صندوق پژوهش و فنّاوری داریم، یعنی علاوه بر این که در همه استانها یک صندوق به وجود آمده است، در کنار دانشگاه های مهم کشور نظیر تهران، شریف، امیرکبیر، تربیت مدرس و... و همین طور در زمینه های تخصصی مهم مثل نفت و گاز، فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، نانو و تجهیزات پزشکی یک صندوق داریم. کار این صندوق ها که عامل تسهیلات صندوق نوآوری است، رسیدگی به درخواست شرکت های دانش بنیانی است که حداکثر به ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیاز دارند.
پیش تر همه شرکت های دانش بنیان مستقیماً به صندوق نوآوری مراجعه می کردند و پس صف طویلی پشت در صندوق تشکیل می شد و همین مسئله سبب طولانی شدن فرایندها و در نتیجه نارضایتی شرکتها می شد. اما کاری که ما انجام دادیم این بود که بواسطه این صندوق های پژوهش و فنّاوری و با اعطای تسهیلات و خط اعتباری، نیازهای پایین دست را در کنار خودشان و در کنار دانشگاه و پارک های علم و فنّاوری خودشان رفع کردیم. در بالادست نیز بورس و بانک ها را داریم. همه این ابزارها را ما طی این دو سالی که از فعالیت هیئت عامل سوم صندوق نوآوری سپری می شود راه اندازی کرده ایم.
تا قبل از آذر ۹۷ در مجموع ۲۹ صندوق پژوهش و فنّاوری در کشور وجود داشت، اما امروز این رقم به ۶۰ صندوق رسیده است. سرمایه این صندوق ها نیز از ۷۸ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. صندوق های پژوهش و فنّاوری در دوره سوم هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در مجموع ۱۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فنّاور اعطا کرده اند که این میزان به اندازه کل عملکرد قبلیشان بوده است. در زمینه دادن ضمانت نامه نیز مجموع عملکردشان در دوره اخیر ۲.۳ برابر و در زمینه سرمایه گذاری نیز ۵.۵ برابر عملکرد قبلی بوده است. همه این اثربخشی ها مدیون ارتقای نظام تامین مالی نوآوری است که صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره سوم استقرار هیئت عامل خود دنبال کرده است.
در بحث همکاری با نظام بانکی نیز باید عنوان کنم که اکنون دفتر نوآوری ۱۱ بانک عامل در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی به راه افتاده است که این دفاتر با تمام شعب بانک متبوع خود در کشور در تماس هستند و به شرکت هایی که صندوق معرفی می کند، خدمات می دهند. مجموع تسهیلات و ضمانت نامه هایی که بانک ها از آذر ۹۷ تا آخر سال ۹۹ به شرکت های دانش بنیان داده اند، بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان است.


1400/03/12
23:24:22
0.0 / 5
104
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳