آجاک - acak آینده پژوهی
پژوهشگران بررسی كردند

راهكاری برای كاهش استرس كودكان زلزله زده

راهكاری برای كاهش استرس كودكان زلزله زده

پژوهشگران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با انجام یک مطالعه تاثیر نمایش درمانی را بر اختلال استرس بعد از سانحه کودکان زلزله زده منطقه ثلاث باباجانی استان کرمانشاه بررسی کردند.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، اختلال استرس بعد از سانحه؛ مجموعه ای از نشانه های رفتاری، شناختی و هیجانی است که در پی مواجهه مکرر و شدید با یک یا چند رویداد لطمه زا و در حوادثی مثل جنگ، زلزله، سیل، تصادف، سوءاستفاده جنسی و... به وجود می آید و بیشتر از یک ماه ادامه می یابد.

این اختلال با علایم فراوانی مثل یادآوری مکرر رویداد لطمه زا، رفتارهای اجتنابی، اختلال خواب، کابوس و مشکلات تمرکز هم راه است و ناشی از مصرف مواد و بیماری جسمی نیست.

بچه های مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه حساسیت بیش از حدی نسبت به خطرات محیطی دارند و مشکلات خواب در آنها شایع است که بصورت مشکل در خواب رفتن یا بیدار شدن مکرر در طول شب نمود پیدا می کند. خیلی از کودکان نسبت به قبل تحریک پذیرتر می شوند و مشکلاتی را در تمرکز و توجه خصوصاً در انجام تکالیف مدرسه گزارش می کنند.

یکی از روش هایی که برای درمان کودکان مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه به کار می رود، روان درمانی نمایش و نمایش درمانی است. بنا بر این پژوهشگران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با انجام مطالعه ای تاثیر این روش را بر کودکان زلزله زده استان کرمانشاه منطقه ثلاث باباجانی که مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه شده بودند، بررسی کردند.

این مطالعه بصورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت و طی آن چهل نفر از دانش آموزان پسر دوره ابتدایی دارای اختلال استرس بعد از سانحه شهرستان ثلاث باباجانی مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد بصورت تصادفی به دو گروه ۲۰ نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تشخیص استرس بعد از سانحه بوسیله استفاده از پرسش نامه انجام گرفت.

برای افراد گروه آزمایش جلسات نمایش درمانی در سیزده جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزش مجدداً هر دو گروه کنترل و آزمایش از نظر اختلال بعد از سانحه بررسی شدند.

بررسی های این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در همه مولفه ها و همین طور نمره کل پرسش نامه اختلال بعد از سانحه، بعد از اجرای مداخله بطور محسوس کاهش پیدا کرده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که روان درمان گری نمایشی یا نمایش درمانی سبب کاهش میزان علایم تنیدگی و استرس بعد از سانحه در کودکان گرفتار این مشکل می شود.

به گفته پژوهشگران این مطالعه این نتایج می تواند برای روان شناسان، مربیان تئاتر و نمایش، معلمان، مشاوران، برنامه ریزان آموزشی کشور، کودکان گرفتار مشکلات شناختی، دانش آموزان و کودکان زلزله زده استان کرمانشاه مفید و کارگشا باشد.

این پژوهشگران پیشنهاد می کنند تحقیقات مشابهی در دیگر شهرهای زلزله زده و دیگر مناطق درگیر بلایای طبیعی و بین فرهنگ های مختلف صورت گیرد.

همچنین پیشنهاد می شود نهادهای مربوطه مانند سازمان بهزیستی مبادرت به برگزاری کارگاه هایی در زمینه آموزش تکنیک های نمایش درمانی برای روان شناسان کنند و این مداخله ها را بصورت فراگیر در دیگر مناطق درگیر با بحران انجام دهند.

در انجام این تحقیق فریده حمیدی و شعیب سبحانی تبار؛ پژوهشگران گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه زمستان ۱۳۹۹ بصورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «اثربخشی روان درمان گری نمایشی در کاهش علایم اختلال استرس بعد از سانحه در دانش آموزان ابتدایی مناطق زلزله زده شهرستان ثلاث باباجانی در مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، انتشار یافته است.




1400/03/09
20:58:11
0.0 /5
169
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی