آجاک - acak آینده پژوهی
پژوهشگران كمیته ساماندهی تحقیقات كووید-۱۹ پاسخ دادند

آیا واكسن ها در مقابل جهش های جدید ویروس كرونا موثرند؟

آیا واكسن ها در مقابل جهش های جدید ویروس كرونا موثرند؟

به گزارش آجاک پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ می گویند: واکسن های کووید-۱۹ که الان در دست تولید هستند یا مورد تایید قرار گرفته اند، در مقابل غالب ویروس و حداقل مقداری در مقابل واریانت های جدید محافظت ایجاد می کنند. ازاین رو اقدام برای واکسیناسیون سریع و استمرار رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ضروری می باشد.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، ویروس ها به صورت طبیعی با گذشت زمان در حال تکامل هستند. گاهی در هنگام نسخه برداری یا کپی ژنوم، امکان دارد که ویروس گرفتار کمی تغییر شود که این تغییرات «جهش» نامیده می شوند. ویروس هایی که یک یا چند جهش پیدا می کنند، بعنوان واریانتی از ویروس اصلی شناخته می شود.

با توجه به این مورد پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ با انتشار یک گزاره برگ، واریانت های کووید-۱۹ و تأثیر واکسن ها بر آنها را مورد بررسی قرار دادند.

در این گزاره برگ آمده است: باید توجه داشت که وقتی یک ویروس به صورت گسترده در جمعیتی در گردش است و سبب عفونت تعداد زیادی از افراد می شود، فرصت بیشتری برای انتشار و تکثیر خواهد داشت و در نتیجه احتمال جهش آن افزایش می یابد. در چنین شرایطی متوقف کردن گسترش ویروس نقش کلیدی دارد.

البته اغلب این جهش ها بر خصوصیات فنوتیپی ویروس تأثیر نمی گذارند و تأثیر زیاد و قابل توجهی بر توانایی ویروس در ایجاد عفونت و شدت بیماری زایی ندارند. بسته به مکانی که تغییرات در مواد ژنتیکی ویروس در آن قسمت واقع شده است، امکان دارد بر خصوصیات ویروس تأثیر بگذارد.

برخی از نتایج احتمالی واریانت های نوظهور تابحال به شرح زیر هستند:

- امکان انتشار سریع تر در افراد؛

- توانایی ایجاد بیماری خفیف تر یا شدیدتر در افراد؛

- عدم امکان تشخیص توسط آزمایش های تشخیصی معمول ویروس خاص؛

- کاهش حساسیت به عوامل درمانی مانند آنتی بادی های مونوکلونال

- توانایی گریز از ایمنی طبیعی یا ایمنی ناشی از واکسن

بررسی های محققان نشان داده است ویروس ها مانند دیگر موجودات شامل تکامل همگرا هستند. به این معنا که در واقع به شکلی تکامل مستقل برای خصوصیت های مشابه در گونه ها در دوره های مختلف است. به صورت مثال برای اینکه ایالات متحده تحت تأثیر واریانت های هند، آفریقای جنوبی یا برزیل قرار بگیرد، نیازی نیست که خود واریانت ها از خارج به کشور منتقل شوند؛ در عوض تکامل همگرا اتفاق می افتد و واریانت های مختلف به صورت هم زمان در چندین قسمت از جهان رشد می کنند.

سه نوع طبقه بندی برای واریانت های کووید-۱۹ اعلام شده است:

1. واریانت های قابل توجه(VOI)

2. واریانت های نگران کننده(VOC)

3. واریانت های همراه با عواقب شدید(VOHC)



پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ می گویند: واکسن های کووید-۱۹ که الان در دست تولید هستند یا مورد تایید قرار گرفته اند، در مقابل غالب ویروس و حداقل مقداری در مقابل واریانت های جدید محافظت ایجاد می کنند. چونکه این واکسن ها پاسخ ایمنی گسترده ای شامل طیف وسیعی از آنتی بادی ها و سلول ها را ایجاد می کنند و واکسن ها ضد یکی از واریانت های ویروس، در مقابل انواع مشابه هم محافظت ایجاد می کنند. ازاین رو تغییرات یا جهش در ویروس نباید واکسن ها را کاملا بی اثر کند. در صورتیکه اثبات شود، هر کدام از این واکسن ها در مقابل یک یا چند نوع از واریانت ها اثربخشی کم تری دارند، می تواند برای محافظت در مقابل این واریانت، ترکیبات واکسن ها را تغییر داد.







ویروس کووید-۱۹ از آغاز اپیدمی تابحال واریانت های گوناگونی داشته است. افزایش تعداد واریانت های نگران کننده، لزوم و فوریت مداخلات مهمی مانند واکسیناسیون سریع و استمرار رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری را تا رفع کامل این دغدغه جهانی یادآور می شود.

ایجاد واریانت های جدید نشان داده است که هر کشور باید به سرعت برای انجام واکسیناسیون اقدام نماید و از نظر بین المللی اگر همه جوامع و کشورها ضد این بیماری واکسینه نشوند، احتمال پیدایش واریانت هایی با خاصیت فرار از واکسیناسیون وجود دارد که می تواند منجر به ادامه بحران در دنیا، حتی در کشورهایی که پوشش بالای واکسیناسیون دارند، شوند.

این گزاره برگ از راه لینک زیر قابل دسترسی است:

گزاره برگ واریانت های کووید-۱۹





منبع:

1400/02/23
21:15:32
0.0 /5
442
تگها: پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی