آجاک - acak آینده پژوهی
محققان بررسی كردند

تأثیر شبكه های اجتماعی بر تحصیلات تكمیلی

تأثیر شبكه های اجتماعی بر تحصیلات تكمیلی

به گزارش آجاک دوره های تحصیلات تکمیلی، اهمیت بسیار زیادی در رشد بار علمی جامعه و حرکت به سمت پیشرفت های دانش بنیان دارند. نتایج یک پژوهشی داخلی نشان داده است که استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در این خصوص، می تواند اثربخشی این دوره ها را چندبرابر کند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، امروزه هیچ تردیدی وجود ندارد که پژوهش و تولیدات علمی، مالک برتری ملت ها و جوامع هستند. دانشگاه ها در توسعه ملی و پیشبرد دانش، علم و فناوری نقش اساسی داشته و بستر اصلی تفکر، اندیشه و تحقیق در هر جامعه ای به حساب می آیند. در دو دهه گذشته، ظرفیت تحصیلات تکمیلی با عنایت به اهمیت مضاعف آن از حیث آموزش مبتنی بر پژوهش نسبت به سایر دوره ها همواره رو به افزایش بوده است و سیاست های کلی نظام علم و فن آوری هم بر آن ابرام و اصرار داشته اند.
به گفته محققان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی به علت این که در زمان تحصیل تا حدود زیادی آموزش مبتنی بر پژوهش را پشت سر می گذارند و از طرفی احتیاج به عرضه رساله برای دریافت مدرک تحصیلی خود دارند، بگونه ای ژرف تر پا به عرصه پژوهش می گذارند و نقش گسترده تر و مهمی در تولید علم و دانش دارند. بر همین مبنا این دانشجویان سهم زیادی در تولیدات علمی دارند. ازاین رو میتوان بیان کرد که تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی نیروی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار آموزش عالی محسوب شده و در سطوح بالاتر و مطلوب تری پاسخگوی نیازهای جامعه است.
این مبحث سبب شده که گروهی از پژوهشگران دانشگاه مازندران در جهت شناخت نیازها و دغدغه های این دانشجویان، و توجه به عملکرد آموزشی و پژوهشی آنها مطالعه ای را انجام دهند. در این مطالعه، تاثیر شبکه های اجتماعی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تحصیلی بررسی شده است.
این مطالعه با مشارکت 358 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران انجام شده و داده های مورد نیاز از راه پرسشنامه گردآوری شده اند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که باآنکه شبکه اجتماعی رسمی تاثیر آن چنانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ندارد، اما شبکه های اجتماعی غیر رسمی می توانند به خوبی بر عملکرد تحصیلی این افراد تاثیر گذاشته و آنرا بهبود بخشند.
به گفته نادر رازقی، محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و همکارانش، «میزان صمیمیت شبکه اجتماعی، بعنوان قوی ترین پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح است و پس ازآن، مواردی مثل حجم و یا اندازه شبکه اجتماعی، کیفیت شبکه اجتماعی و وضعیت دسترسی قرار دارند».
آن ها معتقدند: «بنابراین با عنایت به اهمیت شبکه های غیر رسمی در عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دستیابی بهتر دانشجویان به اهداف آموزشی و پژوهشی و درنتیجه ارتقای عملکرد تحصیلی، لازم است اقدامات عملی مناسبی در حوزه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و تقویت روابط صمیمانه در محیط دانشگاه از این طرق صورت پذیرد».
بررسی های این مطالعه نشان داده اند که روابط رسمی و اجبار آور نهادی، کارآمد نیستند و بنابراین بایستی در روابط موجود در شبکه های اجتماعی دانشگاه ها از روابط عمودی به روابط افقی تغییری اساسی صورت پذیرد تا استادان، دانشجویان و نخبگان علمی، در شبکه های اجتماعی در تعامل بیشتری قرار گیرند تا با تقویت روابط صمیمانه در محیط دانشگاه، عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارتقا یابد.
رازقی و همکارانش اشاره کرده اند: «بر این اساس، برنامه ریزان آموزش دانشگاهی می توانند از قابلیت های شبکه های اجتماعی غیر رسمی استفاده نموده و از آن بعنوان مکانیزم ارتباطی مهم برای پیشبرد توان آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره گیری نمایند».

این یافته های علمی را نشریه «مطالعات برنامه ریزی آموزشی» منتشر نموده است. این نشریه به صورت فصل نامه توسط گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران انتشار می یابد.



1400/02/21
22:01:14
0.0 /5
829
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی