آجاک - acak آینده پژوهی
در ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور مطرح شد:

لزوم مشاركت جامعه دانشگاهی در رخداد بزرگ انتخابات

لزوم مشاركت جامعه دانشگاهی در رخداد بزرگ انتخابات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع انتخابات پیش رو اشاره و برلزوم مشارکت جامعه دانشگاهی در این رخداد تاکید نمود.



به گزارش آجاک به نقل از ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه یکصد و پنجاهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

سعیدرضا عاملی بیان کرد: ظرفیت بزرگ پیشرفت در کشور وابسته به آموزش عالی و دانشگاه است. اخیراً کنگره آمریکا در مصوبه ای درباره علم و فناوری آورده است: رقابت ما با چین در اقتصاد نیست بلکه در زمینه علم و فناوری است. بر این اساس، بنیان همه تحولات بزرگ از حوزه علم و فناوری می گذرد. خانواده فناوری کشور، کارگزاران اصلی کشور و مشوق و راهنمای جامعه در تصمیمات بزرگ خواهند بود. یکی از عرصه های تصمیم گیری، انتخابات است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: بنیان همه تحولات بزرگ از حوزه علم و فناوری می گذرد. خانواده فناوری کشور، کارگزاران اصلی کشور و مشوق و راهنمای جامعه در تصمیمات بزرگ خواهند بود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت بالا دارند و به نظرات حضرت امام(ره) دراین زمینه استناد می کنند که ایشان عدم مشارکت در مقاطع حساس انتخابات را در زمره گناهان کبیره می دانستند. پس وظیفه عمومی و خصوصاً برای ماست که جامعه دانشگاهیان مشوق حضور و مشارکت در انتخابات باشند. بااینکه هر انتخابات افت و خیزهایی دارد و ممکنست به سبب برخی ضعف های گذشته و یا اغراق هایی که بیان می شود، مشارکت کم شود، اما بطور قطع با تشکیل دولت جدید، انرژی و توان تازه و امید شکل می گیرد. در حقیقت هر رای سبب افزایش سرمایه اجتماعی کشور می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از رموز کشورهای پیشرفته این است که موفقیت ها را می بینند و آنها را برجسته سازی می کنند. نباید در مقابل موفقیت ها چشم ها را بست، تا منشأیی برای موفقیت های بعدی باشد. امیدوار هستیم که هفته پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم و همه ظرفیت های علمی کشور در انتخابات مشارکت داشته باشند. ما نیز به نوبه خود از همه توان دانشگاهی و علم و فناوری دعوت به مشارکت در انتخابات می نماییم.

عاملی گفت: هر یک از مراکز و دانشگاه هایی که ادغام شده اند، با فلسفه خاصی راه اندازی شده بودند، آن تعدادی که دانشگاه هستند و در عین حال تعداد اعضای هیئت علمی آنها زیر شاخص موافقت اصولی است باید ملحق شوند و به آنهایی که تعداد هیئت علمی آنان بالاتر از این شاخص است فرصتی دو ساله داده می شود تا وضعیت مرکز را بهتر کنند.



بررسی الحاق دانشگاهها در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی

عاملی باتوجه به دستور این جلسه در سخنانی گفت: در منطق فازی، نگاه صفر و یک مطرح نیست و این در مورد دانشگاه هم صادق است. بحث اصلی الحاق موسسات و مراکز آموزشی کوچک با حفظ هویت و استقلال است، پس هویتشان حفظ خواهد شد. در جلسه قبل عنوان شد که دانشگاه به جایی گفته می شود که حداقل سه دانشکده دارد و دانشکده جایی است که حداقل سه گروه دارد و هر گروه هم حداقل ۵ نفر هیئت علمی دارد. بدین سبب یک دانشگاه باید حداقل ۴۵ عضو هیئت علمی را دارا باشد. به لحاظ دانشجو هم گفته شده که هر گروه حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانشجو داشته باشد پس هر دانشکده حداقل حدود ۴۵۰ دانشجو و هر دانشگاه حداقل ۱۳۵۰ دانشجو دارد. پس با نگاه منطق فازی ما یکبار یک دانشگاه را هویت نمی اندازیم و در درجه اول اگر شرایط را ندارند موافقت قطعی آنها را تبدیل به موافقت اصولی می نماییم و یک فرصت دو ساله برای ارتقا می دهیم. البته با نگاه به شاخص موافقت اصولی، این کمیت پائین تر می آید و یک گروه به سه نفر عضو هیئت علمی و یک دانشکده با ۹ نفر و یک دانشگاه با ۲۷ نفر عضو هیئت علمی می تاند موافقت اصولی بگیرد.

عاملی با اعلان اینکه هر یک از مراکز و دانشگاه هایی که ادغام شده اند، با فلسفه خاصی راه اندازی شده بودند، اضافه کرد: آن تعدادی که دانشگاه هستند و در عین حال تعداد اعضای هیئت علمی آنها زیر شاخص موافقت اصولی است باید ملحق شوند و به آنهایی که تعداد هیئت علمی آنان بالاتر از این شاخص است فرصتی دو ساله داده می شود تا وضعیت مرکز را بهتر کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور تاکید کرد: مواردی که شرایط موافقت اصولی را دارند، موافقت قطعی برای آنها به موافقت اصولی تبدیل گردد.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این جلسه در سخنانی به تشریح اقدامات وزارت علوم در اجرای طرح ساماندهی مراکز و مؤسسات آموزش عالی پرداخت و اظهار نمود: آن چه که در مجموعه اقدامات مدنظرمان بود، بحث ساماندهی آموزش عالی، رتبه بندی و ماموریت گرایی و اجرای بندهای مصوبه ۷۷۶ بود است. بخش های مربوط به ماموریت گرایی و رتبه بندی دانشگاه ها تا آخر سال ۹۹ پیگیری شده و در جلسه قبل گزارش ساماندهی را ارائه کردیم.

وزیر علوم اظهار داشت: تجربه نشان داد با مدیران واحدهای کوچک نمی توان موضوع را جلو برد تا ظرفیت دانشگاه های گیرنده الحاق را هم در بر بگیرد؛ چونکه عملاً دانشگاه های گیرنده الحاق، دریافت کننده پیشنهادهای گوناگون خواهند بود.

غلامی افزود: در ساماندهی، به غیر از دو مورد که چالش برانگیز بود، کارهای مابقی مراکز انجام شده است. مقرر است چند مرکز آموزش عالی که تحت عنوان دانشگاه مجوز گرفته و فعالیت دارند، مطابق فاکتورهای ساماندهی آموزش عالی، مورد بررسی اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تجربه نشان داد با مدیران واحدهای کوچک نمی توان موضوع را جلو برد تا ظرفیت دانشگاه های گیرنده الحاق را هم در بر بگیرد؛ چونکه عملاً دانشگاه های گیرنده الحاق، دریافت کننده پیشنهادهای گوناگون خواهند بود.

وی اضافه کرد: تعداد مراکز دانشگاه علمی کاربردی از ۱۰۷۲ مرکز به ۳۸۵ مرکز تقلیل پیدا کرده است، همین طور تعداد واحدهای پیام نور نیز حالا به ۳۴۰ واحد رسیده و دانشکده های فنی و حرفه ای هم با افزایش واحدها حالا به رقم ۱۸۰ آموزشکده فنی حرفه ای رسیده است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست در سخنانی با اعلان اینکه یک جانبه گرایی در برخورد با موضوع ساماندهی، چاره صحیحی نیست، اظهار داشت: در ۱۶ سال قبل این مراکز به دلیلهای مختلف راه اندازی شده اند. همیشه به دانشگاه آزاد دراین زمینه معترض بودند، اما بعدتر دریافتیم که خیلی از دانشگاه های دولتی بدون داشتن هیئت علمی بیش از ۵۰۰ دانشجو داشتند.

طهرانچی بیان داشت: اگر ماموریت گرایی مقدم بر موضوع ساماندهی پیگیری می شد، خیلی از مسائل و مشکلات قابل حل بود.

وی اضافه کرد: رهبری معظم یکی از برکات جمهوری اسلامی را گسترش دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی می دانند. بحثی که وجود دارد این است که نباید برای دانشگاه کارکرد همسانی در نظر گرفت و مسئولان ذی ربط با دانشگاه محلی و ملی برخورد یکسانی دارند، دانشگاه محلی مقرر است محور توسعه منطقه و دانشگاه ملی باید محور توسعه کشور باشد. اگر ماموریت گرایی مقدم بر موضوع ساماندهی پیگیری می شد، خیلی از مسائل و مشکلات قابل حل بود.

دکتر منادی سپیدان، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست در سخنانی بیان کرد: ساماندهی یک کار مهم و بزرگ است اما برخی نمایندگان مجلس اعتراض مهم و شدیدی به موضوع ادغام و الحاق دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود داشتند. بر این مساله باید تاکید شود که قرار نیست هیچ دانشگاهی تعطیل شود. استفاده از کلمه الحاق این برداشت را به دنبال دارد که قصد تعطیلی مرکز وجود دارد.

دکتر محمدعلی کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی با اعلان اینکه مسئول آموزش عالی کشور وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امر ساماندهی واقعا نیازمند فازهای مختلف نیست، گفت: دانشگاه دارای شرایط و استانداردهایی است و اساتید و هیئت علمی آن نیز باید دارای شناسه باشند. همین امسال، طی جلسات و بررسی هایی، ۹۶۰ مجوز جذب هیئت علمی صادر شد.

دکتر محمدرضا مخبردزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی در این نشست بیان کرد: در مصاحبه ها گفته می شود، ایران ۲۸۵۰ دانشگاه دارد. در صورتیکه طبق برخی برآوردها چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه داریم و این حرف یک بهتان است. در رنکینگ های جهانی حتی این مسئله بیان شده است. در عین حال لازم است این آشفتگی بازار در نظام آموزش عالی کنار برود و به سمت برنامه محوری و جایگزینی پژوهش با وضع موجود برویم.

وی اضافه کرد: ساماندهی نادیده انگاری زحمات نیست، بلکه به اقدامات صورت گرفته از شروع انقلاب نظم داده می شود. در مورد دانشکده های فنی حرفه ای و علمی کاربردی باید با نگاه جدی تر مدیریت و ساماندهی گردد.

دکتر حسین کچویان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی بیان کرد: اگر منطق درستی در طرح ساماندهی نداشته باشیم و افراد قانع نشوند، در رفت و آمد دولت ها، این کار بطور قطع عقیم خواهد ماند. برخی استدلال ها مدیریتی و برخی آمایشی است. ابتدا باید درباره آمایش بحث و حل و فصل می شد و اگر منطق های مختلف در این بحث دخالت داشته باشد، شاهد اظهارنظر و دخالت همه طیف ها و دستگاهها در طرح ساماندهی خواهیم بود.

دکتر عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد: دانشگاه به خیلی از شهرهای ما هویت بخشیده است است و حتی برخی شهرها در آستانه تعطیلی بودند و وقتی دانشگاه در آن شهرها تأسیس شد، امکانات آمد و مهاجرت معکوس را شاهد بودیم و شهرها زنده شدند. اگر بر تمرکززدایی تاکید نشود، هویت شهرها زیر سؤال می رود و ضرورت دارد این مسئله در شاخص ها و پارامترها مدنظر قرار گیرد.

دکتر رجبعلی برزویی، رییس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست در سخنانی بیان کرد: لازم است از وزارت علوم تشکر نماییم شاید در این چند سال یکی از عناوینی که با هماهنگی بین دبیرخانه و وزارت علوم پیش می رود، موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی است. در جلسه پیشین که در تاریخ سوم اسفندماه سال ۹۹ برگزار شد، مصوبه ای در شورای گسترش آموزش عالی تصویب گردید و ۱۷ استان مورد مطالعه قرار گرفتند و از ۶۶ مورد مطرح شده در صورت جلسه، ۳۴ مورد برای ساماندهی انتخاب می شوند و از این میان ۲۳ مورد در فاز اول و ۱۰ مورد در فاز دوم جهت بررسی تقسیم شدند. ۲۴ مورد مربوط به ارزیابی در فاز اول هستند. در جلسه قبل جناب دکتر عاملی جمع بندی کردند که مراکز آموزش عالی که غیردخترانه و غیر دانشگاه هستند، الحاق آنها مصوب شوند، اما آنهایی که دانشگاه های ویژه بانوان هستند و یا عنوان دانشگاه دارند، به کمیسیون ارجاع و مورد بررسی دوباره قرار گیرند تا بعد از بررسی، پیشنهادات ارائه شود.

وی اضافه کرد: مراکزی که در طرح ساماندهی مبادرت به الحاق و ادغام آنها شده است، استانداردهای لازم از نظر تعداد دانشجو، تعداد هیئت علمی و فضای ملکی که در اختیار دارند را نداشتند. در فاز دوم دانشگاه هایی داریم که شرایط مشابه موارد بالاست که باید برای اینها با دانشگاه هایی که مشابهت دارند، در مورد ادغام یا الحاق تصمیم گیری کرد.

وی با اعلان اینکه همین طور با پنج مورد ساماندهی مراکز آموزش عالی ویژه خواهران موافقت به عمل آمد، اظهار داشت: وزارت علوم موظف است حداکثر در مدت ۴ ماه گزارش ارزیابی از ساماندهی فاز اول را به ستاد نقشه ارائه نماید. همین طور وزارت علوم بعد از تایید گزارش ارزیابی فاز اول توسط ستاد موظف است در مدت ۳ ماه پیشنهاد ساماندهی فاز دوم و سایر استان هایی که مورد ساماندهی قرار نگرفته اند را ارائه نموده و جهت تأیید به ستاد نقشه ارائه نماید.

دکتر سید حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: با استعدادترین دانشجویان دانشگاه به ویژه دانشگاه های دولتی که بار اصلی فناوری کشور بر دوش آن هاست و بودجه شان هم از جانب دولت تامین می شود، بعد از فارغ التحصیلی، عموماً به خارج از کشور می روند. ماموریت گرایی باید به شکلی باشد که هزینه پیشرفت کشورهای بیگانه را پرداخت نکنیم. پس پیشنهاد ماموریت گرایی دانشگاه و طرح اولویت ها مشخص باشد.

دکتر ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست در سخنانی اظهار نمود: در جلسه قبل بعضی دانشگاه ها علاوه بر بیرجند و کوثر مانند دانشگاه آمل و بهشهر به موضوع ساماندهی کمیسیون اضافه شده اند که ظاهراً تعداد هیئت علمی و دانشکده های آنها هم قابل توجه است و شاید شامل ساماندهی نباشند.

دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در قسمتی از این جلسه در سخنانی اظهار نمود: بحث اقدام و انحلال مطرح نیست و مؤسسات و مراکز آموزش عالی در طرح ساماندهی منحل نخواهند شد، اما نه بعنوان مؤسسه ای مستقل بلکه زیر نظر یک دانشگاه فعالیت می نمایند. بخشنامه و دستورالعمل الحاق آنها بصورت تفصیلی ابلاغ گردیده است.

به گفته رحیمی؛ بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه هاست، پس طرح ساماندهی از ضروریات است تا این نتیجه حاصل شود که وضعیت فعلی برخی واحدها و مراکز آموزش عالی را شاهد نباشیم.


1400/03/30
13:59:55
0.0 /5
238
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی