آجاک - acak آینده پژوهی

راهکارهایی برای ارتقای کیفیت پژوهش در علوم انسانی

راهکارهایی برای ارتقای کیفیت پژوهش در علوم انسانی

آجاک: به گزارش آجاک، محققان کشور در یک مطالعه جدید، راهکارهایی را برای بهبود وضعیت پژوهشها در علوم انسانی و اجتماعی عرضه کرده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، پژوهش بعنوان فرآیند معرفی دیدگاه ها و تأملات جدید، بخشی اساسی از فعالیت دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی است. هدف این فعالیتهای نوآورانه، یاری رسانی به جامعه، شرکت ها و دولت ها است و آنها زمانی مفید هستند که دانش صریح و ضمنی کسب شده را برای بهره مندی اجتماع به کار گیرند. پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی به انسان، اجتماع و مسائل آنها مربوط است؛ مسائلی که برخاسته از بستر اجتماعی هستند و از شاخصهای مؤثر برای توسعه جوامع به شمار می روند. این پژوهشها هم در توسعه مرزهای علم و هم در حل عقلایی مسائل و مشکلات نقش دارند.
به قول صاحب نظران، نتایج این پژوهشها باآنکه در چارچوب محصولات فیزیکی نیستند، اما در چارچوب سیاست ها و دستورالعمل ها سازمان دهی می شوند. علوم انسانی و اجتماعی همیشه با مجادله و دیدگاه های رقابتی در خصوص این که اوضاع چگونه باید باشد، متمایز می شوند. این پژوهشها همانند یک روند توسعه خطی نیستند، بلکه بر گسترش دانش و همزیستی با دانش رقیب متمرکزند. در واقع به علت ماهیت فرآیند پژوهش در علوم انسانی، این علوم، بیشتر تلاشی برای معرفی دیدگاه ها و تأملات جدید هستند تا کشف حقایق جدید.
گروهی از پژوهشگران کشورمان از دانشگاه علامه طباطبائی، این مورد را مورد توجه قرار داده و برای بهبود آن پژوهشی را انجام داده اند. آنها در این پژوهش، به شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت پژوهش دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی پرداخته اند.
این پژوهش با استفاده از دو روش مرور نظام مند ادبیات تحقیقاتی و تحلیل مضمون آنها انجام شده است. با استفاده از روش مرور نظام مند، تمامی پژوهش های مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی و داخلی بازیابی شده و مورد غربالگری قرار گرفتند و بعد از آن، مضامین آنها مورد تحلیل و بررسی واقع شدند.
یافته های این پژوهش نشان داد که مضامین فراگیر در این خصوص عبارتند از: زیرساخت پژوهش، جو سازمانی، طرح علمی دقیق، مطلوبیت علمی و مولد بودن پژوهش، نفوذ و اقتدار علمی و تصویرسازی خلاقانه.
بنا بر گفته های عباس عباس پور، استاد و پژوهشگر گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و سه تن دیگر از همکارانش، «یافته های پژوهش ما از آن حکایت می کند که کیفیت، مقوله ای مورد توجه در کل زنجیره فرآیند پژوهش است و مضامین مطرح شده در این پژوهش، نقطه شروعی برای پژوهشگران است تا از همان ابتدا و قبل از اجرای پژوهش به دنبال کیفیت بخشی به آن باشند».
آنها می گویند: «در این خصوص، برخی پیشنهادهای برخاسته از پژوهش ما برای بهبود تحقیقات حوزه علوم انسانی و اجتماعی عبارتند از: انتخاب راهبرد مؤثر جهت تجاری سازی یافته های پژوهشی، ایجاد واحد درسی پژوهش مولد و تأثیرگذار در برنامه های درسی تحصیلات تکمیلی، تشکیل شبکه ای از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی جهت ارتباط با جامعه و حکمرانی برای عرضه سفارش های سیاستی و کمک به نظام تصمیم گیری، ایجاد سامانه ارتباط دانشگاه و جامعه و معرفی توانمندی های دانشگاه به جامعه و صنعت».
در این تحقیق اشاره شده است امروزه با عنایت به اهمیت کاربردی پژوهش، بخصوص پژوهش های کاربردی، سفارش می شود ساختار مقاله های مجلات مورد بازبینی قرار گیرد. به این صورت که در ابتدا و یا انتهای هر مقاله ای، نوع اثر آن پژوهش، برای مثال اثر اقتصادی و تجاری، اثر سیاستی، اثر اجتماعی و دیگر اثرات آن درج شود تا خوانندگان و استفاده کنندگان بتوانند متناسب با نیاز خود از آن پژوهشها بهره مند شوند.
مجریان این تحقیق با انتشار نتایج آن در فصل نامه «پژوهش در نظام های آموزشی» متعلق به انجمن پژوهش های آموزشی ایران اظهار کرده اند: «انتظار می رود یافته های این پژوهش یاری گر پژوهشگرانی باشد که درصدد انجام پژوهش با کیفیت هستند و از طرفی این یافته ها، تسهیل گر ارتقای نظام مدیریت پژوهش دانشگاهی به هنگام ارزیابی دقیق پژوهشها بخصوص در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد».




منبع:

1401/09/26
09:11:00
0.0 /5
498
تگها: پژوهش , تحقیقات , سازمان , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی